Bilderna i bloggen kan med fördel förstoras!
Att bygga en flyover
Nyligen åkte jag till Årstaberg och vände när jag hade en lite stund över på väg till Söder. I juni 2013 såg det ut som längst ned i det här inlägget. Fickkameran var med, så då blev det några bilder på läget:
Nu har pelerna fått sällskap en ganska lång bit. Det man bygger är en flyover, det vill säga ett sätt för tågen att korsa spår utan att få korsande tågvägar. Bygget hänger ihop med Citybanan under centrala Stockholm.
En annan skillnad som inte har med flyovern att göra är att Årsta kombiterminal fått sig en omgång. Notera portalkranen i bakgrunden som inte fanns 2013.
Man använder en ganska intressant teknik med en glidande form som skjuts framåt vartefter.
En något närmare bild.
Inlagt 2014-09-02 00:13 |
Läst 2852 ggr. |
Permalink





Det är det onekligen. :)
Första gången jag såg enbart bropelarna stående så kliade jag mig en del i huvudet innan jag insåg vad det var...
Man ska kunna genomföra idéerna praktiskt också. Hade alla fantastiska idéer varit genomförbara på alla plan hade vi nog passerat Jetsons för länge sedan. ;)
Var med min far ett par gånger då man göt vattentornet i Riyadh, en kopia av Svampen i Örebro
fast större. Pappa var kontrollant/byggledare
Äpplet faller inte så fasligt långt ifrån trädet tydligen. :)
Vattentorn är en intressant byggnadstyp i sig, för det finns rätt många variationer på "stor vattentank ovanför marken" med tanke på hur låst själva grundkonceptet är. Sedan kan man ju bygga en stor vattentank på en kulle också, som i Vanadislunden. Har man otur så springer allting läck...
http://sv.wikipedia.org/wiki/Vanadislundens_vattenreservoar
http://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Vanadislundens_vattenreservoar#mediaviewer/File:Vattenl%C3%A4cka_1954.jpg
Hälsningar, Bjarne