En fotoblogg där jag skriver när jag känner för det.

Varning bilister, nu kommer vi!

Nu tänkte jag inte i första hand på att en del av oss på 2-hjul kör som idioter. Det vet vi alla redan. Fast överlever de länge nog brukar det bli vettiga förare av dem också med åldern.

Främst tänkte jag på att ni nu måste lära er att umgås med oss igen. Nu är det inte längre allt på 2-hjul som är mopeder på vägarna. Vi döljs lätt i dolda vinklar för speglarna. Så håll lite extra uppsikt före vänstersvängen och tro inte att allt med en lampa och 2-hjul kör i 50 km.

Vi vill inte stöta ihop med er, det har vi inte råd med!

Själv tog jag en liten avfrostningsrunda norr om Göteborg igår. Vädret var skönt och en nyservad mc med nya sulor gorde inte saken sämre.

MC och tåg

Med i fickan fanns min lilla G9. Alltid lite besviken på den. Brusig, murriga färger och dåligt dynamiskt omfång trots raw. Beror väl på att jag till 95% använder DSLR kameror. Fast de kräver tankväska eller ryggsäck för att åka med på turen. Så igår fick lillebror duga.

Gupp och grus

Tillbaka till mc-åkandet.

Vägen gick via Kungälv och Rommelanda ut på riktiga landsbygden. Vägarna var i huvudsak torra men det ligger mycket grus i vissa kurvor och det är gott om potthål efter tjällossningen. Det är skönt att ha en Mc med ABS när gruset plötsligt ligger där i  kurvan. ABS borde ha varit standard sedan länge på MC. Det hade räddat många liv.

Ödehus

Man behöver inte komma långt norr om Kungälv på småvägarna förrän ödehusen börjar dyka upp. Landsbygdens avfolkning pågår fortfarande.

Tjuvkil 1

Till sist hamnade jag i Tjuvkil. Där var det inte mycket liv än. Även om vägen var vårlik så var sjövägen fortfarande svårframkomlig och ett antal båtar infrusna i hamnen.

Frusen hamn

 

#1997207

 

Att få den ekan tät kommer inte bli lätt.

#1997210

Till sist började det bli kyligare och jag tog den kurvigaste vägen jag känner till hem via Kornhalls färja. Turen botade mc abstinensen men gav också mersmak på nya turer så fort vädret tillåter. Bekvämt med BMW på fyra hjul men mycket roligare på två. 

Här är är vägen jag körde. Den kan rekommenderas för alla er andra Göteborgare som skall ut och lufta era 2-hjulingar.

Och kom ihåg, ta det försiktigt därute. Det är många ovana bilister, mycket grus i kurvorna och potthål i vägarna när man som minst anar det.

#1997212

PS. Det där var mitt första försök att blogga. Vi får se om jag provar igen snart.

Inlagt 2010-03-26 13:18 | Läst 5523 ggr. | Permalink
Mycket intressant inlägg. Mer sånt. Här dröjer det nog nån dag till innan man kan köra.
Svar från Flash Gordon 2010-03-26 18:44
De senaste åren har jag kunnat åka MC mitt i vintern när vädret varit bra. Det betyder för min del att det är torrt, soligt och över 5 grader varmt. Det har det varit ibland även i Januari och Februari i Göteborg de senaste åren. Fast i år var det bara att glömma..
Nu till sist är kan vi börja sticka upp som Tussilago ur asfalten och ge oss ut. En riktig vårkänsla. Foto och MC är verkligen en riktigt bra kombination. Man har en bra överblick över omgivningen eftersom man sitter högre än i en bil och det är lätt att stanna säkert på de flest platser.
Jag lovar att vara extra uppmärksam i speglarna och tänka på döda vinklar etc!! Det brukar jag vara när det är två-hjulingar på vägen. Och speciellt när två-hjulingarna har stödhjul.

Men som sagt, jag lovar!! Lovar du att se till att dina "kollegor", inte kör som idioter, tränger sig förbi och ligger i 200 på 90-sträcka?? Är själv sugen på hoj och tror att det är en härlig känsla. Men, så ibland ser man "idioterna" och tänker, "han kör snart ihjäl sig". Läskigt ibland. Att köra fort är ju inte farligt, men det gäller att göra det på rätt ställe, tycker jag.

En god uppmärksamhet och förståelse från båda sidor tror jag är det bästa receptet.

Ha en skön Hoj-säsong!! /Peter-L
Svar från Flash Gordon 2010-03-26 19:01
Du har många poäng i din kommentar. Nej jag lovar inte att mina kollegor på 2-hjul inte kommer köra som idioter. Dör det kommer några av dem att göra lika säkert som amen i kyrkan Några av dem kommer heller inte vara i livet vid säsongens slut.
Som bilist kan jag inte heller lova att någon av mina kollegor kommer har ögonen på vägen, komma ihåg att de är i trafiken när de pratar i mobiltelefon eller inte kör mot rött ljus när de bråkar med sin partner.
Jag tänker heller inte lova att köra över 200 km när jag finner att tillfället är rätt och jag känner för det.
Personligen tycker jag att den trevligaste MC körningen är den som sker i lagom takt på mindre vägar.
Sedan har ju MC den förmågan att mana fram djävulen i en ibland. Med möjligheter att dra noll till hundra under 4 sekunder och nå över 200 inom 12-13 sekunder. Tyvärr är det en del som inte inser att det inte bara är en koll om polisen inte finns i närheten som krävs för att testa.
En av de stora farorna i trafiken är att många är inte så intresserade av bilkörning när man kör bil. Man ägnar sig åt många saker som tar bort fokus från själva körningen som t ex trösta barnet bredvid sig, fixa med radion, läsa en bok, prata i mobil eller ännu värre hålla på att SMSa när man kör.

Som bilförare så gillar jag de MC-förare som tar på sig en reflexväst. Det gör att man kan uppmärksamma en hoj mycket tidigare än annars.

/Gunnar
Svar från Flash Gordon 2010-03-26 19:16
Modern trafik är kanske människans bästa bevis på sin samarbetesförmåga. Tänk på hur många korsningar och möten mänskligheten gör per dag utan något inträffar. Samtidigt inträffar oacceptabelt många dödsolyckor och olyckor i trafiken varje dag som leder till svårt skadade. Bara i Kina dör 65 000 personer varje år i trafiken. Trafiken är en större farsot än någon annan i världen. Större än AIDS eller Malaria.
Att man nu ser fler och fler människor som tycker att köra är en bisyssla och att man kan skicka SMS, eller koncentrerar sig på sitt samtal så man inte vet var man är eller ägnar mer tid åt medpassageraren än trafiken är tragiskt. Som bilist kan jag ta en smäll i 50 km med någon som inte såg att det var rött i en korsning för han/hon var så engagerad med annat. Som MC förare kan jag förmodligen inte det.
Det är väl därför jag inte litar på någon bilist även om jag är en själv till 2/3 av mina mil på svenska vägar.
JA, jag vet precis, kör själv hoj sedan 1979 med avbrott 1991 till 2005. Sedan dess cross vinter som sommar och sedan i höstas även landsväg igen.
Vad har du för program för kartbilden?
www.rahc.se/tigermcua.htm
Svar från Flash Gordon 2010-03-26 22:37
Jag använder Garmin Road Trip för Mac. För PC tror jag det heter Map Source. Har länge använt GPS för att både att planera mina mc-trippar och att ta ner spår efter var jag kör. Det blir i slutändan inte alltid samma sak. Garmin är såvitt jag vet den enda som har bra program för att planera trippen före på datorn och leta alla krokvägar. Som alla 2-hjulsåkare är jag ju inte intresserad av kortaste vägen utan den intressantaste.
Sedan blir det lätt att geotagga alla bilden man tar under färden.
Har även provat detta på semestrar i Alperna och Sud Tirol. Suveränt att ha bilderna geotaggade så när man trycker på taggen i LR så tar den en till google som visar en kartbild eller satellitbild över var bilden togs. När jag landar hemma efter att snurrat på de minsta krokvägar jag hittar i alperna med 3000 bilder efter rensning så har jag ingen aning var en del av dem togs. Då är geotagging suveränt.
Nu blev man sugen på att komma igång med renoveringen, som jag skulle gjort i vinter, när det var mörkt, och man skulle ha så mycket tid ;-)

Mycket bra punkt du tar upp med däckstempen, tror nog att många står på näsan, för att dom blir för ivriga.... Är det under 15 grader, så kommer inte däcken upp i sin arbetstemperatur, och även när det är varmare, så tar det några kilometer innan man har riktigt bra grepp...

Och kan bara instämma, låt oss alla ta det försiktigt därute, och hoppas möts vi på vägarna i sommar :-)

/Jörgen
Svar från Flash Gordon 2010-03-27 16:09
Hej Jörgen,
Hoppas du blir klar med renoveringen till solen börjar värma riktigt gott och gruset blivit uppsopat.