Om Fotosidans grupp Cityscapes och mycket annat.

Emma Lennartsson och syndabocksjakten i Transportstyrelseskandalen

Emma Lennartsson har än en gång utsetts till statssekreterare åt statsministern. Hon avgick för några år sen i samband med den så kallade Transportstyrelseskandalen. Högljutt partipolitiskt gnöl pågår. Somliga hävdar att Lennartsson är olämplig. Tidningarnas rubriksättare hittar på fake news. Tröttsamt tycker jag som ser till hennes gärningar. De visar att hon är högkompetent och har en egen, väl fungerande moralisk kompass.

Enligt mig ligger det till så här:

Teknologie doktorn i trafikplanering Staffan Widlert utsågs 2008 till GD för nyinrättade Transportstyrelsen. Han blev ledamot i den e-delegation som regeringen Reinfeldt tillsatte 26 mars 2009. Regeringen beordrade sedermera sina myndigheter att lägga ut sina IT-verksamheter på entreprenad. Upphandling enligt EU-reglerna, så upphandlingen får inte gynna egna landet. Som GD drev han Transportstyrelsens IT-upphandling 2014-2015. IBM vann upphandlingen. I början av 2015 hade den del av f d Vägverket som skötte helsvenska datahanteringen nästan lagts ner. Personalen var uppsagd, inte många kvar. Widlert skrev inte på kontraktet med IBM. Han gick i pension. Efterträdaren Maria Ågren skrev på kontraktet.

Internt insåg Transportstyrelsen att IBM inte skötte verksamheten med säkerhetskontrollerad svensk personal. Det kräver svenskt medborgarskap. Den sköttes i Serbien med serbisk, icke säkerhetsklassad personal. Maria Ågren bedömde att hon hade att välja mellan att fimpa IBM, ta kostnaderna för kontraktsbrottet, stoppa den svenska körkortshanteringen, stoppa även hamnar med mera, nästan sätta stopp för Sveriges transportsystem. Eller att göra minsta möjliga skada i det uppkomna läget fast det innebar regelbrott. Hon valde att göra avsteg från reglerna och kommunicerade läget med relevant statssekreterare.

Sommaren 2017 grävde DN fram att Maria Ågren hade utretts för brottsmisstanke av Riksenheten för säkerhetsmål för att ha röjt sekretessbelagda uppgifter och efter erkännande fått strafföreläggande att betala 70.000 kronor i dagsböter.

Då skulle syndabockar framletas och offras. Widlert hade gått i pension. Ågren blev syndabock och avskedades. Men det krävdes syndabockar högre upp! Den statssekreterare i Näringsdepartementet som borde  ställas till ansvar hade redan fått sluta av andra orsaker.

Oppositionen och delar av media ville se politiska avgångar. Helst statsministern som då inte längre hette Reinfeldt utan Löfven. Ministrarna Anna Johansson och Anders Ygeman valde att avgå i stället för att avsättas genom misstroendeomröstning. Då det gällde statsministern tog Emma Lennartsson på sig ansvaret, uppgav att hon inte informerat honom, och begärde sitt avsked.

Det brukar gå till så att parterna pratar igenom saken och kommer överens om att nu gör vi så här. I det här fallet, min gissning, stort tack Emma att du är villig att ta på dig det här. Du har vårt stöd att få nåt vettigt att göra och vi hoppas och tror att vi ses här igen. (Hon fick jobb näst högst upp i Region Uppsala.)

Bilen på fotot tillverkades i utlandet. Den har varit registrerad i Vägverkets datorer. Kanske även i IBMs Serbienstationerade datorer. Nu utgör den en installation i Norrköpings Ljusfestival.

Mobilkamera Iphone SE 2020 med RAW-app Halide.

Syndabock på upphällningen? Smältande julbock på Gamla Torget i Norrköping.

Syndabocken drivs ut i öknen. Bild William Holman Hunt 1854. Wikimediabild in public domain.

Inlagt 2022-01-10 09:55 | Läst 485 ggr. | Permalink


(visas ej)

Nämn en färg i den svenska flaggan?
Nu är jag inte hemma i kremlologin, vet bara att sanningen ligger tämligen dold bakom en ridå av ord. Sån är politiken.
Svar från Måns H 2022-01-11 16:53
Tack Stefan!

Jag blev bara så arg på utpekandet av den som gjorde vad som gick att göra i en absolut hopplös situation (Ågren) och den som verkligen ställde upp för laget och tog på sig ansvar utöver det enligt min mening rimliga (Lennartsson).

Det har blivit som amerikansk football, strunta i bollen, go for the man.