CITYSCAPES: BLOGGEN

Om Fotosidans grupp Cityscapes och mycket annat.

Zeissobjektiv till Görlitz för service. Alea iacta est.

Carl Zeiss Jena DDR Flektogon 20mm/f2,8 tecknar nästan helt rakt. Och, ännu bättre, bilderna blir inte kliniskt sterila utan kan bli lite mer åt det måleriska hållet. Jag är så glad att jag skaffade ett. Det påverkar mig att plåta annorlunda!

Men avståndsinställningen på mitt exemplar stämde inte. Om man har tid på sig så går det att fokusera ändå, men jag skulle vilja ha ett hårt stopp vid oändligheten.

A: Skärpan för oändligheten återfinns nånstans kring 3,5 meter. De andra avstånden stämmer inte heller.

B: Finmekanikermästaren skrev att problemet kunde sitta i adaptern. I detta fallet är det nog inte så, objektivet bottnar som det ska mot kamerakroppen. Men jag skickade med både det här fotot och adaptern. Fackfolk vill kolla själva.

Att lägga in en distanspackning om ca 0,45mm mellan objektivet och kamerakroppen skulle nog fungera. Men då skulle skalorna hamna 135 grader förskjutna åt höger och inte bli läsbara med kamerans nattbelysning. Peter Hennig rekommenderade att montera in motsvarande distansbrickor inne i objektivet, baktill. Då skulle linspaketet som rör sig vid fokusering flyttas framåt. Det skulle lösa problemet. Men jag har tvekat! Skruvade isär på prov och behövde många försök för få att ihop grejerna på rätt sätt igen. Att  göra om detta och kanske få göra om flera gånger och kanske misslyckas ........ jag drog mig för att försöka.

Och så kan just detta objektiv ha en inställning framtill för att justera fokusskalan. Men jag vill inte skruva isär för att kolla om det stämmer.

Sen hittade jag ett företag i Görlitz som reparerar östtysk fotoutrustning. Görlitz ligger i fd DDR. En medeltida stad med 3000 byggnadsminnen. (Sverige har 2000).) Staden är fysiskt oskadad av kriget, men delas sen dess itu av nya riksgränsen mot Polen. En optisk industri, Meyer-Optik Görlitz, var stor före kriget, sen demonterades all utrustning, sen återuppbyggdes den med tusentals anställda, slutligen borta igen efter sammanslagning med östtyska Zeiss.

Meyer-Optiks montagebyggnad i Görlitz. Uppförd 1938. Foto Wikimedia commons.

Fotoservice-Olbrich reparerar östtyska kameror och objektiv. Företaget startades 1938 av Feinmechanikermeister Walter Olbrich. 1972 tog sonen, Dipl. Ing Peter Olbrich, över. Hans dotter, innehavarinna sedan 2012, är utbildad Feinmechanikermeister. Nöjda kunder har vittnat på nätet. Jag tog ett djupt andetag och e-postade en förfrågan.

"Lieber Andrea Schönfelder" började jag med på bortglömd och redan då dålig skoltyska. Tog hjälp av Translate Google för att knåpa vidare.

"Sehr Geehrter Herr Hagberg"  svarade hon. Jag tog rättelse och svarade likadant. Vi kom överens om att hon tar emot objektivet för åtgärd. Fullt rimligt prisförslag. Cirka 14 veckors kö på verkstan. Jag fick skicka objektivet hur jag ville, hon skickar tillbaka med DHL.

Jag kollade DHL först. Jättedyrt, men att bila ner själv skulle kosta ännu mer. Schenker var 5 kronor "billigare". PostNord hade ett rimligt pris för frakten och deras funktion för att skriva ut fraktsedeln var inte så överbyråkratisk som DHLs och Schenkers.

Alea iacta est, lär Julis Caesar ha sagt i en kritisk situation. Tärningen är kastad. Jag har lämnat in paketet på Konsum Saluhallen. Nu väntar dagars och veckors undran om paketet kommer fram. Om det kommer fram vidtar "etwa 14 Wochen" väntan på finmekanikermästaren. Sen frakt till Sverige. Hur kommer det att gå? Spänningen är olidlig.

Postat 2022-01-06 11:33 | Läst 657 ggr. | Permalink | Kommentarer (6) | Kommentera

En ny helvetesmaskin till fotografiets fördärv: Polyfoto

Kampen mot POLYFOTO

Preus Museum, det norska fotomuseet i Horten, har via digitaltmuseum.org offentliggjort en intressant historik om hur Polyfoto emottogs. Videon är gjord av Ragnar Albertsen  på FylkesFOTOarkivet i Møre og Romsdal.

----------

Polyfoto var et helt spesielt produkt innen portrettfotograferingen. Det var til stor irritasjon for fagfotografene da det kom i 1933. Det måtte bekjempes, skriver Roger Erlandsen i "Pass nu paa..."

Kort, kanonbra video. Historik och utvalda bilder (tagna med konkurrerande Norkakamera):

https://digitaltmuseum.org/011085439724/kampen-mot-polyfoto

Här en skärmdump:

Och här en transkribering av det som sägs:

La meg ile til og si at bildene i denne fortellingen ikke er Polyfoto, men fagfotografenes reaksjon mot polyfoto, det maskinframstilte fotografi som kom på moten i 1930-åra. Bildene vi viser er fra 1936 og er de første av hele 22.000 bilder med slike portrettserier i fotograf Håkon Haug sitt arkiv i Ålesund. I 2009 startet DIS-gjengen og FylkesFOTOarkivet i Møre og Romsdal registreringen av, og så smått digitaliseringen av bildene. Det er Aalesunds Museum som eier arkivet, negativer på glassplater.

Men historien om polyfoto var nettopp det som beredet grunnen for denne type fotografi, som det finnes tusner av i det ganske land. Hvert eneste ett er jo et lite kultuminne. Samlet i komplette arkiv blir det fantatstiske kilder!

POLYFOTO
var et helt spesielt produkt innen portrettfotografering. Polyfoto ble muliggjort av en ny type kamera der en kunne få 48 bilder med varierende posering for en billig penge. Det første firmaet i Norge ble startet av brødrene Treider Westen i Oslo høsten 1933 under navnet «Polyfoto – det naturlige fotografi».

I utgangspunktet var fagfotografene helt i mot det nye, sterkt mekaniserte systemet. Det ble ansett som en styggedom som undergravde kvaliteten på fotografisk arbeid og fotografens økonomi.

Formannen i Fotografforbundet, Jonsrud, omtalte polyfoto i 1933 som «...en ny helvedesmaskin til fotograflens forderv». Publikum lot seg imidertid besnære av aggressiv markedsføring og mange bilder for en billig penge. I 1939 kostet det kr 2,50 for 48 bilder. Selvsagt gikk dette på bekostning av kvaliteten.

Det er Roger Erlandsen som skriver dette i boka ”..Pass nu på, nu tar jeg fra hullet!”, vår viktigste kilde inn til, og standardverket for norsk fotohistorie fram til 1940.

Fagfotografene mente i de første årene at systemet måtte bekjempes med alle midler. I Bergen gikk de f. eks til samlet angrep ved at alle fotografene i byen ble enige om å tilby et visst antall bilder til samme pris. Det virker som om denne måten å takle systemet på, fungerte.

Holdningen endret seg imidlertid etter hvert. På landsmøtet i NFF i 1938 ble spørsmålet diskutert og debattantene kom til enighet om at fagfotografene måtte overta poly- eller maskinfotograferingen. Dette var den eneste måten systemet kunne bekjempes på.

Et slående eksempel på nettopp det er fotografene i Bergen som på nyåret 1939 anskaffet Norka-apparater for å ta opp konkurransen med polyfoto. Samtidig ble det anbefalt at fotografene gikk sammen med polyfotografene for å bli enige om en felles prispolitikk. Samarbeid, ikke kamp var slagordet, heller konkurranse på kvalitet enn på pris.

Synet på selve den tekniske delen av poly/maskinfotografi endret seg imidlertid ikke. Men det hadde foregått en utvikling idet det var kommet apparater på markedet som tok ned til fire bilder pr. plate. Dette ga større negativer og hevet dermed den tekniske kvaliteten generelt.

Og det var nettopp et NORKA-kamera Håkon Haug brukte til disse bildene vi har sett. Digitalteknikk og 24 såkalte megapixlers reproduksjon gir oss nå muligheten til å hente ut gode portretter og forstørre fra svært mange av de 15 enkeltebildene vi finner på disse glassplatene. Nesten ingen av bildene har vært forstørret før. Kunden fikk stort sett en kontaktkopi til en billig penge.

Sammanfattningsvis så bekämpade norska fotografer Polyfoto och gjorde vad de kunde för att stoppa styggelsen. Sen tog de upp kampen genom att tillhandahålla samma koncept med lite bättre bildkvalité med NORKA-kameran. Jag har i en tidigare blogg nämnt NORKA-kameran, nu vet jag att den var en parallell uppfinning och har justerat den texten lite grann. Där framgår också att Polyfotos koncept utvecklades så att på 1960-talet gick det att ta 12 rätt så bra bilder på en plåt.

Tidigare bloggar i Polyfotospaningen:

Polyfoto industrialiserade porträttfotografin i Sverige och världen

Bevarad Polyfotokamera med originaltillbehör

Hos fotografen 1944



Postat 2022-01-05 11:15 | Läst 789 ggr. | Permalink | Kommentarer (6) | Kommentera

Löser havsbaserad vindkraft energikrisen?

DN har lagt ut en stor artikel om havsbaserad vindkraft. En bra genomgång med klickbara länkar i nätversionen. Om alla projekten realiseras får Sverige ett tillskott om 240 terawattimmar per år. D v s bortåt en tredubbling av nuvarande produktionen om 140 TWh per år inkl kärnkraft.

DN:s rubrik: Vindrevolutionen i Östersjön – nya kraftverken flyter på plattformar. Länk:

https://www.dn.se/ekonomi/vindrevolutionen-i-ostersjon-nya-kraftverken-flyter-pa-plattformar

-----------

Jag skissade själv på idén för många år sen. Kom så långt att jag visade skisserna för expertis på FFA. Intressant, men vanskligt, sa dom. 

Till havs blåser det mer och jämnare. Man slipper hänsyn till grannar. Men miljön är tuffare än på land. Utöver de vanliga nejsägarna försvaret, naturskyddarna och Svenska Kraftnät tillkommer sjöfarten, yrkesfiskarna och befintliga (ofta hemliga) kablar på havsbotten. Mellan tummen och pekfingret skulle jag gissa på 80 TWh inom 15-20 år.

Bockstigen är Sveriges första havsbaserade vindkraftpark. Den byggdes för 24 år sen. De fem WindWorldverken gick ganska bra, men började bli trötta och slitna. Oktober 2018 byttes maskinhus och vingar ut till sådana från Vestas V47. Effekten ökades från totalt 2,5 MW till 3 MW, rotorerna från 34 meter till 47 meter. Årsproduktionen blev fördubblad och parkens livslängden utökad.

Anders Olsson tyckte att moderniseringen av Bockstigen är bra men att väldigt mycket mer behövs. Tekniken finns, klimatet väntar inte, vad väntar vi på?

 

På kajen i Burgsvik monteras rotorbladen på navet.

 

Bockstigens vindkraftpark utanför Gotlands västra strand.  Berggrunden fick avgöra placeringen. Arkivfoto 2008.

Postat 2022-01-04 09:43 | Läst 762 ggr. | Permalink | Kommentarer (3) | Kommentera

Märk världen

Bengt Björkbom tipsade om "Märk världen" av Tor Nørretranders. En märklig bok.

Författaren bearbetar vetenskap på Nobelprisnivå. Han berättar kul anekdoter från hur det gick till. Notapparaten är föredömlig.  På samma sätt tar han in sånt som jag tycker är flum, som Gaiahypotesen med dess banérförare James Lovelock, i en blandning av metodiskt framåtskridande och galna infall.

Ett centralt tema är hur vi människor tar in och bearbetar information, inte minst visuell information.

I vardagsspråket betyder "information" användbara upplysningar, typ att osten står längst ner i kylskåpet. Eller skvaller om vems snopp som hittat till vems snippa. Eller som i Frans G. Bengtssons "Röde Orm, hemma och i österled" en upplysning om var ett antal kistor med silver och en med guld finns gömda.

Den som startade den moderna informationsteorin, Claude Shannon, menade nåt helt annat. Han jobbade på Bell labs med grundforskning kring teleteknik. Han hade en annan relation till innehållet i det han kallade "information". Typ hur brett behöver ett bredband vara? Om Shannon hittat på ett bättre ord, kanske nåt i stil med "bruttodata" i stället för "information" hade det man läser om "information" inte varit så förvirrande.

Vi tar in typ en miljon bits per sekund via syn, hörsel, lukt, smak, känsel och signaler från t ex balansorganen. Sen gallrar hjärnan jättehårt. Bara det som hjärnan tror behövs kommer fram till medvetandet. Det tar en halv sekund. (Reflexer går fortare.) Medvetandet tar  emot det bearbetade materialet med 20 - 40 bits per sekund.  (Står det.)

Nåt ännu märkligare. Vi kan prata i telefon. Samtalet håller typ 20 bits/sek. Vi berättar. Sen broderar mottagaren ut den smala dataströmmen med stöd av sina erfarenheter! Nyss pratade jag i telefon med dottern. Jag hann säga nåt om Gaia så sa dottern "Lovelock" och redogjorde för Gaiahypotesen. I andra sammanhang kan man ju prata förbi varann och helt missförstå.

Se trädet till vänster. Där sorteras den information som medvetandet orkar med fram, riktning neråt. Horisontella linjerna är telefonsamtalet. Trädet till höger visar hur mottagaren bygger ut den lilla information som kommer via telefonen till nåt som i bästa fall motsvarar det avsändaren upplevt.

Postat 2022-01-03 09:39 | Läst 1067 ggr. | Permalink | Kommentarer (2) | Kommentera

Dervischdans. Sahar Burman. Aguéli.

Sahar Burhan växte upp i Damaskus. Därifrån och från Ivan Aguélis konstnärsskap och hans konvertering till sufismen kom tankarna bakom den här installationen. Den ingår i Norrköping Light Festival vintern 2021/2022. Originalet ställs ut på Aguélimuséet i Sala.

Beskrivningen: "Ljuskällan är intern i dansaren, ljuset sprider sig och lyser upp hela universum."

Wikipedia:

"Ivan Aguéli, egentligen John Gustaf Agelii, född 24 maj 1869 i Sala, död 1 oktober 1917 i en tågolycka i Barcelona i Spanien, var en svensk målare, religionsfilosof och orientalist. Han tog sig senare namnet Abd Al-Hadi Aqhili (شيخ عبد الهادی عقیلی). Han blev med sitt nydanande måleri en av den svenska konstens förgrundsgestalter. Enbart genom noggrant avvägda färgtoner framkallade han en känsla av avstånd och ljus i sina målningar, som trots det intima formatet äger en stor monumentalitet."

"Aguéli invigdes i Kairo år 1902 även i en sufiorden som bär namnet Shadhiliyya. Denna orden grundades på 1200-talet och kom i stor utsträckning att företräda den andalusiske sufimästaren Ibn 'Arabis läror. Aguéli var den förste europé att få titeln muqaddim (ombud) i en sufiorden. Han hade med denna ställning rätt att inviga andra och fungera som traditionsbärare."

Det enda som egentligen lyser upp bilderna är dervishen. Svartvita bilden togs med FF-kamera och Zeiss vidvinkel 20mm, färgbilden med mobilen.

Installationen gav mig inspiration att studera Aguélis bilder på Digitalt Museum. De har nåt alldeles särskilt! Man borde åka till Sala. Och skaffa ett nytt objektiv till kameran. Kanske pinhole, och ta bilder med mer ljus och färre färger. Eller i alla fall försöka se på ett annat sätt ibland.

Postat 2022-01-02 08:30 | Läst 1127 ggr. | Permalink | Kommentarer (3) | Kommentera
Föregående 1 ... 115 116 117 ... 175 Nästa