Bilderna i bloggen kan med fördel förstoras!
Hennan, Jacobina och Hilding
Jag tog ett varv till bockbrännarstaden idag. Där mötte jag bland annat dessa som det blev några snabbisar på:
SJ E2 904 med en godsvagn och en personvagn framför Hennans stationshus, som flyttades till Sveriges Järnvägsmuseum i Gävle 2006.
Jacobina (SJ/TGOJ/GC Ma 966) står och vilar och värmer sig inomhus efter ett långt och hårt liv på Sveriges järnvägar. Hon byggdes/levererades 1960 och var tills inte alltför länge sedan i drift.
En Hilding Carlsson-rälsbuss (SJ Yo1s) från 40-talet. Rätt charmig tycker jag... :)
Inlagt 2013-03-01 00:41 |
Läst 4550 ggr. |
Permalink




Tack Wolfgang! :)
Tack Per! Även om en amerikan farsan känner kanske inte hade så mycket till övers för "Gaaavle", så tror jag att det lär bli någon tur till när det är lite varmare. Av någon anledning har jag bara lyckats komma dit på vintern. Förra gången körde jag dit och då var det nog 10 minusgrader (jag tog tåget ovan). Sedan försökte jag mig på att köra in vid Marma läger på vägen tillbaka den gången, men det var en övning som pågick. Dessutom var det så djup snö att jag höll på att köra fast, men med lite vilt snösprut så klarade nordsvensken, ehh, väskustsvensken att mala sig loss.
Vi kan åka dit nån vardag i maj? Roligare om man är fler? I bland iallafall :-)
Ja, det kanske kunde vara något. :)
Tack Dan! Rälsbussen är riktigt fin och kördes faktiskt förra året efter lite fix. Kanske dyker den upp i sommar igen, men vem vet. :)
T42 205 och T 41 204 som kördes på nya Haparanda banan och ånglok kördes nya spåret i Kiruna.
Hilding Carlsson bussen är fin,//blj
Tack B-L!
Jo, det är jag "plågsamt" medveten om, för jag hade gärna åkt med... Det var lite synd att T42:an inte hade alla banmotorer i funktion, för den är ju helt monumental om den får gå fullt. Inte för att T41 är så mesigt det heller...
När det gäller ångloken så var det väl dock BJs och MBV som stod för dragkraften om jag inte minns fel.
Första bilden gillar jag!
ewa
Tack Ewa! Jag kom faktiskt inte dit förrän för några år sedan faktiskt, men det hänger nog lite ihop med att jag varit på fler museer utomlands än i Sverige.
som arrangerade och drog tågsättet,jag deltog i resan.
Vid invigningen av det nya spåret i Kiruna var det ett ånglok från järnvägsmuseum med tog ingen
bild på det det var mörkt när det stod på bangården i Boden det fraktades ned till Gävle på natten.
I augusti stängs Kiruna järnvägsstation p.g.a. rasrisken./blj
Jo, det är ju en rejäl bit av Kiruna som ligger i det påverkade området. Det blir väl en provisorisk station när den gamla stänger, eller hur var det?
vill ha en riktig station senare i själva stan när den är klar återstår att se hur det går.mvh/Bo-Lennart