OmTag
OmTag. Mellanformat.

Min dåvarande hund Kajsa 2002.

Ett träd som inte längre finns kvar, Tantolunden 2002.
I början av 2000-talet skaffade jag mig min Hasselbladare, fram till dess hade jag i stort sett plåtat med småbildskameror (det som kallas Full Frame idag).
Det större formatet ger en helt annan följsamhet i gråskalorna och även finare tonövergångar i färger när man plåtar färg.
Det är också ett lite annat sätt att fotografera, framför allt långsammare. Hur som helst sitter jag och tittar igenom mina mellanformatsnegativ och skannar en del som jag missat eller inte har högupplösta bilder av tidigare.
Dessa två bilder tillhör de tidigare av mina mellanformatsbilder. Jag kommer säkert att tråka ut er med flera mellanformatsbilder vartefter skanningen fortskrider.
OmTag. Brassaï
Nattfotografering startade jag på allvar med för drygt 20 år sedan. Visst hade jag även tidigare tagit någon rulle småbild med något billigt stativ som låg och skräpade hemma. Men med småbildskameran gick jag mest runt och fotograferade handhållet även på nätterna.
Detta var före det digitala och bildstabilisering så ofta blev det 1/15 eller 1/30 sekunds slutartid, full öppning på objektivet, hålla andan och hoppas på det bästa. Var det mörkare än så blev det inga bilder tagna.
I början av 2000 talet fick jag tag i en bok av Brassaï, Paris by Night. Boken förändrade mitt sätt att se fotografi, den absolut viktigaste fotoboken för mig. Ingen annan fotograf har påverkat min syn på fotografi mer. Min bok har dessutom ett helt underbart tryck i fotogravyr på ett matt papper.
Brassaï, eller Gyula Halász som han hette var en ungrare som flyttade till Paris 1924. Brassaï var ursprungligen skrivande journalist och konstnär. I Paris lärde han känna landsmannen André Kertész som lärde honom grunderna i fotografi. 1929 började han själv fotografera och 1932 kom den första franska upplagan av boken som heter Paris de nuit på franska.
Han hade alltså fotograferat i ca 3 år då han redan publicerade något av det finaste som åstadkommits inom fotografin! Som sagt Brassaï ändrade för alltid mitt sätt att se på fotografi. Jag tar inte speciellt Brassaïliknande bilder själv, men hans ande svävar över mitt nattfotograferande.
OmTag. Mellanformat.
Jag har ägnat en del av de senaste nätterna till att skanna in lite mellanformatsnegativ och dia i färg. Jag fick ju hem min nya skanner här om dagen efter det att den gamla stämplat ut.
Det som slår mig när jag tittar på de skannade färgbilderna i mellanformat är, i positiv bemärkelse, hur följsamt mjuka jag upplever dem. Det finns ett lugn, eller hur jag skall uttrycka det, i tonövergångarna som jag inte får från mindre format.
Den gamla sanningen gäller ännu tycker jag, vill du upp i teknisk bildkvalitet handlar det mycket om att gå upp i format på negativen/sensorn. I och med det större formatet behöver varken objektiv eller film/sensor pressas.
Givetvis spelar det analoga också en viss roll, en finkornig emulsion beter sig annorlunda än en sensor, men jag tror att formatet är det avgörande. Jag kan konvertera mina digitalbilder så att jag har mycket svårt att skilja dem från mina analoga bilder fotograferade i samma format om jag ens lyckas göra det.
Hur som helst, större format lönar sig alltid om man eftersträvar den större följsamhet som det ger.
Den övre bilden är plåtad med original Fuji Velvia 50 asa och den nedre med Kodak Portra 160 NC. Bägge bilderna är tagna med Hasselblad 503 cx och Hasselblad CF 80/2;8.
OmTag. Bilder från livet.
Om man likt mig fotograferar det man upplever i sin vardag berättar bilderna ganska mycket om personen bakom kameran.
Det finns ju många som fotograferar på andra sätt också, kanske de av olika skäl söker upp olika saker just för att fotografera dem trots att de inte ingår i "det normala livet"?
Hur som helst, mina bilder är utsnitt från det liv jag levde när jag tog dem, därför är de en form av dagbok och självporträtt. Dessa två bilder berättar en del om då och nu.

Bilden föreställer min far som ger hundarna godis och är tagen i en tid då jag ofta vistades hos mina föräldrar i Värmland. Nu är alla i bilden sedan länge borta och stugan i Värmland som var min mors föräldrahem, där mina föräldrar bodde sedan pappa gått i pension, såld. En tid som var ganska annorlunda för mig jämfört med nu.
Denna bild tog jag på Västerbron i natt då jag var ute med min nuvarande hund. Vi går ofta nattpromenader, speciellt nu i värmen. Mitt sociala liv idag delar jag i huvudsak med min hund, vilket säkert syns i mina bilder.
OmTag. Outhärdlig värme.
Jag har svårt att hitta någon riktig inspiration i att skriva om mitt fotograferande med tanke på hur världen ser ut idag. Jo jag vet att många anser att man inte skall skriva om något som kan störa sinnesron här på fotosidan, så jag länkar till en artikel i The Guardian istället.
När det kommer till det fotografiska blir det inte så mycket på dagtid, jag står inte ut med värmen. På nätterna blir det dock lite bilder. Hemma har jag 22 grader, AC:n förvandlar det outhärdliga till uthärdligt.
Jag har ju också sådant jag kan pyssla med som att skanna gamla bilder till exempel. Jag var uppe på vinden i natt och hämtade ned mina mellaformatsnegativ och en massa mellanformatsbilder och dia, så nu har jag att göra ett tag med att digitalisera det som jag tycker är värt att spara och sådant jag missat tidigare.
Bilden från Blecktornsgränd tog jag i går natt och skyltdockan i fönstret knäppte jag i natt i ett fönster på Bergsunds Strand i närheten av där jag bor.






