Allt som händer och fötter, tankar och betraktelser men inte minst bilder i både färg och svartvitt!

"Clean Sheet Inspiration"

Konstnärlig inspiration

När en konstnär, t ex får ett nytt fint papper av bra kvalitet i sina händer, ser han som akvarellmålare papperet som en utmaning, en möjlighet till storverk där bara hans egen fantasi är begränsningen. Bra penslar och fina vattenfärger har han ju redan...

Min lilla mamma (snart 96 år) som har virkat och handarbetat i alla år, säger sig får en liknande känsla när hon får ett fint garn i vacker färg i händerna. (hon har ju massor av virknålar att välja mellan)

Jag själv, som under alla år gärna har snickrat och slöjdat i furu & gran, upplever samma känsla när jag får en fin bit riktigt vacker blåvedsfura i handen...

...en möjlighet tiil mitt bästa konstverk...den enda begränsningen är min egen fantasi egentligen... (förutom tillgängliga verktyg förstås...men även om jag bara har en vass morakniv så finns ju alla möjligheter att skapa nåt riktigt fint konstverk!

Men hur är det för en fotograf? Känner han denna inspiration, "clean sheet inspiration", när han skaffat en ny filmrulle? en ny Leica kamera, nytt objektiv eller en FF digitalsensor av högsta kvalitet? 

Nä det stämmer väl inte riktigt, jag som entusiastisk amatörfotograf kommer ju (nästan) bara att kunna avbilda/tolka det i omgivningen som redan finns, med en kamera... eller hur?

"Riktiga" konstnärer har den ju bättre förspänt!

/B

Inlagt 2020-09-18 12:59 | Läst 1213 ggr. | Permalink

"En fotograf kan ju få liknande inspiration med en ny kamera eller ett nytt objektiv samt på en spännande plats under semestern eller under en utflykt. Eller varför inte om ljuset är fantastisk. Dessutom finns kända "riktiga" konstnärer som fotograferar först och sedan målar av från fotot."


(visas ej)

Hur många stjärnor ser du här? * * *
Skriv svaret med bokstäver
Wolfgang 2020-09-18 13:21
En fotograf kan ju få liknande inspiration med en ny kamera eller ett nytt objektiv samt på en spännande plats under semestern eller under en utflykt. Eller varför inte om ljuset är fantastisk. Dessutom finns kända "riktiga" konstnärer som fotograferar först och sedan målar av från fotot.
Svar från Canalog 2020-09-19 03:22

Alldeles rätt, Wolfgang!

"Dessutom finns kända "riktiga" konstnärer som fotograferar först och sedan målar av från fotot." skriver du - men motivet som han först fotar av, han måste väl ha sett det först "utanför" kamerasökaren, han skapade väl inte motivet bara utifrån sin egen fantasi?

Kanske vi börjar komma in på hårklyverier nu, men någon/några här på Fs fattar ju vad jag menar...jag fick idén till texten till den här bloggen först, sedan arrangerade jag "ein Stilleben danach!"
mvh
/B
jerrysoderberg 2020-09-18 16:19
Jag pysslar då och då med stilleben under den mörka årstiden. De ska berätta precis som andra bilder. Vidare är väl de flesta bilder tänkta att utforskas.
Med ljussättning, fotografering, framkallning, omfotografering, framkallning kopiering mm går tillblivelsen framåt. Men för mig är stilleben en process som är långsam och ger resultat på riktigt silverpapper. Sedan tar ibland efterbehandling, retusch och ramning över. Allt är hantverk och kunskap.

Digitalfoto kan vara detsamma. Mode och magasin-fotografer har ofta en gedigen kunskap som de flesta inte känner till. Att lära sig hitta storyboard, location, rekvisita, ljus, redigering, retusch mm kunde man göra på en tvåårig högskoleutbildning i Gamleby. Dessa fotografer kan göra saker med bilderna de flesta bara drömmer om. Tyvärr lade beslutsfattarna ner den.

Flera av de som utbildade sig som fotografer var duktiga bildkonstnärer. Många gick under studietiden och tecknade kroki på kvällstid. Vissa av dem läser vi om då och då.

Foto är ett pyssel..... :)
Svar från Canalog 2020-09-19 03:24

Jag håller med - foto är ju ett pyssel för somliga, en konstform för andra...eller hur?
/B
jerrysoderberg 2020-09-19 06:02

Nu blir jag nyfiken. Hur visar sig detta? Är det motsattser?
Är det generellt.
Kirsikka 2020-09-18 18:50
Hej Börje!
Jag vet inte om jag riktigt håller med dig. Eller så här: en ny filmrulle kanske inte kan skapa den där inspirationen, om den är av samma sort som vanligt. Men tänk om fotografen har fått tag i en rulle av en riktigt ovanlig sort som inte tillverkas längre, film som har kvaliter som hen längtat efter? Eller ett nytt objektiv som har ryktet om sig att fixa ett fantastiskt bokeh? Skulle inte det kunna inspirera till stordåd och nya konstverk? Det tror jag. :)
/Kirsi
Svar från Canalog 2020-09-19 03:13

Hej Kirsi och tack för din kommentar - och jag vill nog ge dig rätt i det du säger...tex en rulle ny film av en ovanlig sort...osv.
Eller t ex när författaren sätter ett nytt papper i skrivmaskinen (eller skapar ett nytt helt oskrivet Word-dokument på datorn, utan mallar mm)
Roligt att du fattar vad jag är ute efter...!
/B
Khalad 2020-09-18 20:51
Har nog inga kommentarer till dina funderingar, däremot gillar jag din bild, den är riktigt snygg! Hälsningar/ Björn
Svar från Canalog 2020-09-19 03:29

Tack för det, Björn! jag fick idén till texten till den här bloggen först, sedan arrangerade jag ett stilleben därefter med föremål som fanns hemma! (fotad med iPhonen digitalt förstås i RAW, lite bildbehandlad i Color Efex Pro 4 efter Camera Raw och Photoshop)
mvh
/B