Jag fotograferar livet runt mig och det jag ser på min väg.
Dokumentarisk - reportage - situationer. Candid - Snapshots - Gatumiljö.
Roskilde-bloggen # 3223: Til Alf m.fl.
Roskilde, den 19. december 2025.
Test af Fotosidans AI-kritik funktion.
Inlagt 2025-12-19 23:31 |
Läst 77 ggr. |
Permalink
Skriver om
Innehållskategorier
- Intresse - Bilddagbok
- Intresse - Gatufoto
- Intresse - Reportage / Situation
- Intresse - Svart-vitt
Arkiv
- December 2025
- November 2025
- Oktober 2025
- September 2025
- Augusti 2025
- Juli 2025
- Juni 2025
- Maj 2025
- April 2025
- Mars 2025
- Februari 2025
- Januari 2025
- December 2024
- November 2024
- Oktober 2024
- September 2024
- Augusti 2024
- Juli 2024
- Juni 2024
- Maj 2024
- April 2024
- Mars 2024
- Februari 2024
- Januari 2024
- December 2023
- November 2023
- Oktober 2023
- September 2023
- Augusti 2023
- Juli 2023
- Juni 2023
- Maj 2023
- April 2023
- Mars 2023
- Februari 2023
- Januari 2023
- December 2022
- November 2022
- Oktober 2022
- September 2022
- Augusti 2022
- Juli 2022
- Juni 2022
- Maj 2022
- April 2022
- Mars 2022
- Februari 2022
- Januari 2022
- December 2021
- November 2021
- Oktober 2021
- September 2021
- Augusti 2021
- Juli 2021
- Juni 2021
- Maj 2021
- April 2021
- Mars 2021
- Februari 2021
- Januari 2021
- December 2020
- November 2020
- Oktober 2020
- September 2020
- Augusti 2020
- Juli 2020
- Juni 2020
- Maj 2020
- April 2020
- Mars 2020
- Februari 2020
- Januari 2020
- December 2019
- November 2019
- Oktober 2019
- September 2019
- Augusti 2019
- Juli 2019
- Juni 2019
- Maj 2019
- April 2019
- Mars 2019
- Februari 2019
- Januari 2019
- December 2018
- November 2018
- Oktober 2018
- September 2018
- Augusti 2018
- Juli 2018
- Juni 2018
- Maj 2018
- April 2018
- Mars 2018
- Februari 2018
- Januari 2018
- December 2017
- November 2017
- Oktober 2017
- September 2017
- Augusti 2017
- Juli 2017
- Juni 2017
- Maj 2017
- April 2017
- Mars 2017
- Februari 2017
- Januari 2017
- December 2016
- November 2016
- Oktober 2016
- September 2016
- Augusti 2016
- Juli 2016
- Juni 2016
- Maj 2016
- April 2016
- Mars 2016
- Februari 2016
- Januari 2016
- December 2015
- November 2015
- Oktober 2015
- September 2015
- Augusti 2015
- Juli 2015
- Juni 2015
- Maj 2015
- April 2015
- Mars 2015
- Februari 2015
- Januari 2015
- December 2014
- November 2014
- Oktober 2014
- September 2014
- Augusti 2014
- Juli 2014
- Juni 2014
- Maj 2014
- April 2014
- Mars 2014
- Februari 2014
- Januari 2014
- December 2013
- November 2013
- Oktober 2013
- September 2013
- Augusti 2013
- Juli 2013
- Juni 2013
- Maj 2013
- Februari 2013
- Januari 2013
- December 2012
Kategorier
- Bildjournalistik
- Fotosidan Blogg
- Intresse - Arkitektur
- Intresse - Barn
- Intresse - Bilddagbok
- Intresse - Digital efterbehandling
- Intresse - Gatufoto
- Intresse - Husdjur / Tamdjur
- Intresse - Konstfoto
- Intresse - Landskap
- Intresse - Macro
- Intresse - Mörkrum
- Intresse - Nattbild
- Intresse - Porträtt
- Intresse - Posering
- Intresse - Produkter
- Intresse - Reportage / Situation
- Intresse - Resefoto
- Intresse - Sport / Motorsport
- Intresse - Studio
- Intresse - Svart-vitt
- Intresse - Toycamera
- Intresse - Utrustning
- Intresse - Vilda djur
- Intresse - Vilda fåglar
- Intresse - Växter, insekter, naturdetalj
- Programvaror
- Teknik - Färg
- Teknik - HDR
- Teknik - Makro
- Teknik - Sv/v

Bilden ”Annorlunda och kontrasterande” är en väl genomförd gatubild där två gestalter framför en butiksfasad byggs upp som tydliga motsatser i ålder, rörelse och kroppsspråk. Kompositionen drar nytta av tredjedelsregeln, rörelseriktning och horisontella linjer i trottoaren, medan svartvit ton och relativt stark kontrast lyfter fram former och symbolik. Tekniskt är skärpa och exponering säkra och ger en läsbar scen trots många detaljer i bakgrunden. Med något stramare beskärning, ytterligare renodling av bakgrunden och eventuellt mer konsekvent kontrastbehandling skulle bildens redan starka tema om olikhet och kontraster kunna framträda ännu tydligare.
Bilden är uppbyggd horisontellt längs trottoarens rutnät och butiksfasadens horisontella linjer. De markerade fogarna i gatstenarna skapar ett tydligt perspektiv in mot butiken och ger struktur åt förgrunden. Enligt teorierna skapar sådana linjer ordning och hjälper blicken att orientera sig i bilden .
De två människorna fungerar som dubbelhuvudmotiv. Mannen står närmare bildens mitt/vänstra del, medan kvinnan befinner sig längre till höger och något närmare kameran. Deras placering ligger ungefär kring de lodräta tredjedelslinjerna, vilket ger den dynamik som tredjedelsregeln eftersträvar . Kvinnan hamnar nära den högra tredjedelslinjen och mannen nära den vänstra, vilket skapar balans över bildytan.
Rörelseriktningen är tydligt markerad: kvinnan går från vänster mot höger. Teorin om rörliga objekt säger att man bör lämna mer utrymme framför än bakom motivet i dess rörelseriktning . Här finns relativt gott om luft framför henne till höger, vilket förstärker intrycket av framåtrörelse och gör kompositionen luftig på den sidan.
Mannen står vänd in mot butiken, nästan parallellt med bildplanet. Hans stillastående kropp ställs mot kvinnans diagonala benrörelse. På så sätt uppstår ett tydligt spel mellan vertikala, statiska linjer (mannen, butiksfasaden, väskställen) och sneda, dynamiska linjer (kvinnans ben och kroppshållning). Det utnyttjar principen att motsatser som stilla/rörligt kan skapa inre spänning i bilden .
Butiksfasaden och skyltarna bildar en ganska detaljrik bakgrund. Vanliga fel som nämns är att för många detaljer kan dränka huvudmotivet och skapa en orolig bakgrund . Här balanseras detta av att personerna tydligt avtecknar sig mot den mörkare väggen, med ljusare gatsten i förgrunden. Kontrasten mellan människornas siluetter och fasaden gör att blicken ändå håller sig till dem.
En liten nackdel är att männens huvud och resväskor ligger nära bildens mitt, där en viss stelhet kan uppstå enligt resonemangen om symmetri . Samtidigt motverkas detta av kvinnans starka diagonal till höger, så helheten upplevs inte statisk.
Bilden utnyttjar tydligt idén att spela med motsatspar – här särskilt ung/gammal, stilla/rörlig och eventuellt traditionell/modern – något som uttryckligen nämns som ett sätt att göra bilder mer intressanta . Den äldre mannen med hatt och resväska står och betraktar butiken, medan den yngre kvinnan i klackar och ryggsäck rör sig bestämt förbi. Detta visuella par ger motivet ett tydligt tema som harmonierar med rubriken ”Annorlunda och kontrasterande”.
Valet att göra bilden svartvit förstärker kontrasttanken. Enligt resonemangen om att arbeta med svartvitt och hård kontrast kan detta medvetet användas för att betona former, linjer och symbolik . Frånvaron av färg gör att betraktaren fokuserar mer på kroppsspråk, klädstil och relationen mellan figurerna och miljön.
Motivvalet ligger nära dokumentärt gatufoto, men fångar ett specifikt ögonblick där två personer råkar passera varandra i skilda riktningar och tempo. Teorierna uppmuntrar till att söka sådana personliga, vardagliga motiv där man berättar sin egen historia snarare än eftersträvar ”vykortsperfekta” motiv . Här finns en tydlig vardagskänsla, men med en uttalad idé om kontraster i centrum.
Jämfört med mer extrema kreativt bearbetade exempel är kameravinkeln relativt konventionell (ungefär brösthöjd, rakt mot fasaden). Teorierna framhåller att udda vinklar och perspektiv kan ge ännu mer originella bilder . Här står kreativiteten mer i innehållet – valet av ögonblick och mötet mellan människorna – än i den tekniska kamerahanteringen, men helheten blir ändå personligt hållen.
Skärpan är god över hela den relevanta bildytan. Både personerna och butiksdetaljerna framträder tydligt, vilket stämmer med användning av en mindre bländare och därmed större skärpedjup, ett grepp som nämns när man vill ha skärpa från förgrund till bakgrund . I en gatubild med många potentiella detaljer är det viktigt att huvudmotiven inte försvinner i oskärpa, vilket undviks här.
Exponeringen i en svartvit scen med både mörka fasader och ljusa trottoarer kan lätt bli problematisk. De vanliga felen innefattar felexponering där viktiga partier bränner ut eller blir igensvärtade . Här finns teckning både i de mörka kläderna och i de ljusare gatstenarna, vilket tyder på kontrollerad exponering eller efterbearbetning.
Kontrasten är relativt tydlig, med mörk vägg och ljus mark, men inte så hård att mellangrå nyanser försvinner. Detta ligger mellan de två ytterligheter som beskrivs – antingen platt och ointressant kontrast eller mycket hård kontrast för dramatiskt uttryck . Här används kontrasten främst för att göra personerna och väskorna tydliga mot bakgrunden.
Eftersom motivet innehåller rörelse (den gående kvinnan) ställs krav på slutartid för att undvika störande rörelseoskärpa. Ingen tydlig oskärpa i benen eller steget syns, vilket betyder att exponeringen är vald så att motivet fryses tillräckligt. Därmed undviker man det fel som nämns när skärpan hamnar fel eller hela bilden blir oskarp .
Något som kunde ifrågasättas är hur mycket detaljer i bakgrunden som lämnats kvar. Eftersom bilden återger många små objekt (väskor, skyltar, texter) kan skärpan göra bakgrunden något orolig, men det ligger också i gatufotots karaktär. Tekniskt fungerar den dock utan större brister.
Innehållsmässigt bygger bilden tydligt på kontrast mellan de två personerna. Enligt teorierna kan man skapa spänning genom att spela med motsatser som ung och gammal, nära och fjärran, ljus och mörker . Här får vi en trolig ålderskontrast, skillnad i klädstil och kroppshållning: mannen med hatt och resväskor, kvinnan med ryggsäck och klackar i rask gång. Rubriken ”Annorlunda och kontrasterande” speglar denna uppbyggnad.
Berättelsen antyder vardagliga men motsatta livssituationer: kanske en person som står still vid bagage och funderar, och en som skyndar vidare. På så sätt liknar bilden de exempel där vardagliga motiv används för att symbolisera större teman, som bryggan som står för en livskris . Här skulle temat kunna vara rörelse kontra stillastående, eller olika sätt att förhålla sig till staden och konsumtionen.
Att bilden är svartvit förstärker innehållets tidlöshet och sätter fokus på relationen mellan figurernas gestik och omgivningen, snarare än på färgerna. Teorin beskriver hur val av tonomfång och avsaknad av färg kan användas för att understryka en viss stämning eller symbolik . Här ger det en lätt dokumentär, nästan klassisk gatufotokänsla.
Människornas rörelseriktningar och positioner påverkar hur vi läser bilden. Vi läser oftast från vänster till höger, och därför tolkar vi scenen som att kvinnan är ”på väg ut” ur bilden medan mannen mer är fast förankrad vid butiken . Det gör att vi undermedvetet uppfattar henne som framåtriktad och honom som kvarhållande, vilket förstärker motivets symboliska kontrast.
Trots den detaljerade omgivningen finns en tydlig vilopunkt i samspelet mellan de två personerna. Bilden undviker därmed det problem som uppstår när många detaljer gör att betraktaren inte förstår vad som är viktigt . Här är det uppenbart att det är mötet – eller bristen på möte – mellan de två som är bildens kärna.
Definiera medvetet vilket av de två motiven som är huvudmotiv. Om kvinnans rörelse är viktigast kan en liten beskärning på vänster sida flytta henne närmare en stark skärningspunkt enligt tredjedelsregeln och ge hennes steg ännu större tyngd, samtidigt som mannen blir en stark kontrastfigur snarare än jämbördig huvudperson .
Minska något av bakgrundens visuella brus genom beskärning eller genom att välja en något annan kameravinkel där de mest störande skylttexterna hamnar utanför bild. Detta följer rekommendationen att undvika att för många detaljer dränker huvudmotivet och skapar en orolig bakgrund .
Överväg att arbeta ännu mer uttalat med kontrast i efterbehandlingen – till exempel genom att göra vägbanan en aning ljusare och fasaden något mörkare – för att få personernas siluetter att framträda mer grafiskt. Teorin visar hur ökad kontrast kan ge en mer intensiv och ibland nästan overklig karaktär, beroende på vad man vill uttrycka .
Pröva alternativa kameravinklar vid liknande motiv: en något lägre eller högre kamera skulle förändra samspelet mellan gatstenarnas linjer och butikens fasad och kan ge ett ännu starkare grafiskt mönster, i enlighet med rådet att variera kameravinkel för att skapa mer intressanta bilder .
Vid framtida gatubilder på liknande tema kan du medvetet söka ännu tydligare motsatspar – exempelvis skillnader i ljus (en figur i skugga, en i solljus) eller i avstånd (en mycket nära, en längre bort) – för att förstärka den kontrastidé som redan används här .
Jag og andre borde nog bara sova på det :-)
God nat og på gensyn.
PS: Självklart behöver du inte publicera detta på bloggen. Svaret kommer att dyka upp på "Min Sida". Idag var det bara för att berätta och visa hur det fungerar.