Erik Madsen/DK
Roskilde-bloggen # 3068: Föreningar
Roskilde, den 21. maj 2025.
Volvo PV 444 - 1957. Volvo Amazon B18 - 1965. Volvo Amazon 122 S B18 - 1962. Volvo Amazon B16 - 1959. Volvo Amazon B16 - 1957. Här år 2009 saknas det en Macronrød PV 444, vars ägare inte längre var bland oss. Det var hos honom jag förvarade min Amazon under vintern.
PS: Ursprungligen var B16-modellerna tvåfärgade. Min väns B16 fanns i färgen olivgrön, men den fanns bara i den här årgången.
Den 22 april 2001 bildade jag en liten förening för en liten handfull Volvoentusiaster – ”Marbjerg-Gruppen”. De 3 ägarna bodde i den lilla byn Marbjerg. De andra 3 kom till Marbjerg av olika anledningar – privata vänner. Jag kom också som en vän, men också för att jag hade min 122S förvarad i en lada i Marbjerg över vintern. Ägaren till den gröna Amazonas var också min "mekaniker".
Margruppen körde tillsammans till olika veteranträffar. Gradvis blev vi så välkända att vi blev hänvisade till platser så att vi kunde stå bredvid varandra :-)
Gruppen åkte också på egna picknickar, där våra fruar också deltog - 0ch så var det också med matkorgar osv. :-)😂
Bilden här är från 2009 och kommer från en serie med 9 bilder för den danska klubbtidningen "AMAZONEN", där jag också skrev en liten artikel om vår förening.
På gensyn.
Roskilde-bloggen # 2901: Vikingadagis.
Jag har varit frånvarande ett tag sedan min jubileumsblogg från den 10 juli. På grund av en liten brist på energi, lust, motivitation och inspiration.
Bildtexterna finns alltid under bilderna här hos mig.
Fäktningbana på ena sidan.
De små här har lärt sig att fäkta, men nu måste de lära sig något annat. Notera den lilla killen till höger.
Den unga volontären från Vikingaskeppsmuseet berättar vad det handlar om. Föräldrarna kliver in för att förklara det för de barn som inte förstår danska och engelska.
Vår lille krigare här vet inte om han vill vara med :-)
Övningen går ut på att röra sig mot "fienden" i samlad flock.
Den unge ledaren har ögonen på den lilla krigaren och vill ta med honom in i spelet. Han utser honom som ansvarig för att hålla högerkanten på plats och då vill han gärna vara med. Man kan se honom längst till höger.
Nu är man redo för handling. Det handlar om att gå framåt och när det ropas "pilar" ska man gå ner på knä och hålla sköldarna över huvudet.
Nu är man skyddad från ett regn av pilar från ovan.
Perfekt och beröm från ledaren.
Under sommaren anordnar medarbetare från Vikingaskeppsmuseet olika evenemang för de besökande barnen. Den här dagen var det de små här som fångade mitt intresse.
Fotograferet med Fujifilm X100F og 35, 50 og 70 mm (ekv. FF).
På gensyn.
Roskilde-bloggen # 2895: Storskærms arrangement på Hestetorvet - igen.
Idag lyckades jag följa uppsättningen av storbildsskärmen inför kvällens EM-evenemang.
Det skulle dock gå lite mer tid innan mannen kunde visa mig en bild på skärmen. Jag var tvungen att kör hem och följa slutet av TdF.
På gensyn.
Roskilde-bloggen # 2782: TATRA.
Roskilde, den 3. november 2023.
Arkivbilder. Bildtexterne är under bilderne.
En underbar klubbkväll 2009, där vi fick besök av en speciell grupp Tatra-entusiaster.
Man kan vel kalla den "legenden" - Tatra T 603.
Tatra T 613-2 och faktiskt en uppdaterad T 603, men med helt ny "vignale-kaross" !
Tatra T 613 med moderniserad front.
Ännu en Tatra T 613 med ny front.
Det saknades en enda medlem - här kommer han....
... och han var värd att vänta på. Detta är en Tatra T 613 - nästan helt fabrikskonverterad till en Tatra T 700 1994.
Det är flera av dem här som har importerat bilarna själva från Tjeckoslovakien !
_______________________________________________________
Den tjeckoslovakiska bilfabriken Tatra har tillverkat bilar sedan 1897, men efter WV2 främst lastbilar. 1953 uttryckte kommunistpartiets ledare missnöje med den dåliga kvaliteten på de ryska importerade bilarna. Därför fick Tatra tillstånd att tillverka en aerodynamisk lyxbil - Tatra T 603 med en luftkyld V8-motor bak. Med massor av amerikanskt inspirerat krom och stötfångare.
Modellen tillverkades ända fram till 1975. Under 20-årsperioden tillverkades inga nya modeller (karossar) utan de uppgraderades kontinuerligt. Den var inte till salu för vanliga medborgare, utan var uteslutande reserverad för kommunistpartiets ledare och toppfolk inom industrin. Den exporterades även till andra kommunistiska länder som officiell statsbil (bland annat körde Fidel Castro en vit T 603 med luftkonditionering).
Jag har hört eller läst att bilarna levererades med chaufför som även var mekaniker på bilen - allmän service och underhåll. För större reparationer t.ex. karossskada fick bilen lämnas tillbaka till fabriken. Det fick den också göra vart 7:e år och den dagliga användaren av bilen fick då en ny uppdaterad modell och den gamla gjordes även tillgänglig efter en uppdatering till någon industridirektör. På grund av denna praxis är det svårt att spåra bilarnas historia.
Tatra T 613 designades av det italienska designföretaget "Vignale" !!! Den började tillverkas 1973 med en motor med 4 överliggande kamaxel, 3495 cc och 165 hk (123kW; 167 hk). Motorn flyttades lite längre fram för balansens skull. Modellen tillverkades i 5 serier och i över 11 000 exemplar fram till 1996, då den gradvis hade blivit föråldrad och försäljningen stoppats.
Tatra T 700 var en stor lyxbil som kom 1996 och var en kraftigt uppdaterad och stylad T 613 med helt ny kaross och motor. Fortfarande luftkyld V8 - 3,5 eller 4,0 ltr. Endast 69-72 exemplar av modellen tillverkades! och produktionen upphörde 1999. Det var också slutet på person biltillverkningen och man koncentrerade sig då på lastbilsdesign och tillverkning.
Mvh. Erik.
Roskilde-bloggen # 2777: Tidsperioder.
Roskilde, den 23. oktober 2023.
Tidsperioderna - 20-talet - 30-talet - 40-talet - 50-talet - 60-talet - och 70-talet.
Bildtexterne är under bilderne här vid mig.
Ford T - 1926.
Ägare: Henrik Westergaard.
Ford V8 - 1937.
Ägare: "Roskilde Stigeholdere" - Tidigare föreningsordförande Knud Andersen i tidstypisk klädsel.
Ford V8 Super de Luxe Club Coupé - 1948.
Ägare: H. E. Madsen - han ville inte bli fotograferad, men jag hittade honom här (med glasögon) medan alla kom på nära håll för att njuta av det riktiga ljudet från en vältrimmad V8er.
Jaguar 2,4 Litre Saloon (Mk I) - 1956. Orenoverad och vid fototillfället fanns det bara 2 st. registrerad i DK
Ägare: Helmer Christensen.
Auto Union 1000 SP - 1961.
Ägare: Jan Lemming. Ordförande i DVK-klubben där jag gick till 2016/17. Som representant för 60-talet kunde jag givetvis också ha valt min egen Volvo Amazon 122S från 1962. Nu syns den åtminstone precis där i bakgrunden :-)
Tatra 603 - 1973.
Ägare:Leif Lunn. Jag har inget porträtt av honom - han sitter inne i bilen :-)
____________________________________________________
Jag har valt fotografierna bland de många som jag har fotograferat under 10 år. Samtliga har publicerats i "Dansk Veteranbil Klub"s månatliga medlemstidning ( ca. 6000 exemplar.) "Veteran Tidende" - tillsammans med tillhörande text från olika klubbmöten. Stigeholdernes V8 är från en artikel om föreningens arbete och verksamhet, som även publicerades i "Veteran Tidende". Föreningen är också medlem i DVK - medlemsnummer 2500.
Mvh. Erik.