Erik Madsen/DK

Jag fotograferar livet runt mig och det jag ser på min väg Dokumentarisk - reportage - situationer. Candid - Snapshots - Gatumiljö.

Roskilde-bloggen # 2782: TATRA.

Roskilde, den 3. november 2023.

Arkivbilder. Bildtexterne är under bilderne.

En underbar klubbkväll 2009, där vi fick besök av en speciell grupp Tatra-entusiaster.

Man kan vel kalla den "legenden" - Tatra T 603.

Tatra T 613-2 och faktiskt en uppdaterad T 603, men med helt ny "vignale-kaross" !

Tatra T 613 med moderniserad front.

Ännu en Tatra T 613 med ny front.

Det saknades en enda medlem - här kommer han....

... och han var värd att vänta på. Detta är en Tatra T 613 - nästan helt fabrikskonverterad till en Tatra T 700 1994.

Det är flera av dem här som har importerat bilarna själva från Tjeckoslovakien !

_______________________________________________________

Den tjeckoslovakiska bilfabriken Tatra har tillverkat bilar sedan 1897, men efter WV2 främst lastbilar. 1953 uttryckte kommunistpartiets ledare missnöje med den dåliga kvaliteten på de ryska importerade bilarna. Därför fick Tatra tillstånd att tillverka en aerodynamisk lyxbil - Tatra T 603 med en luftkyld V8-motor bak. Med massor av amerikanskt inspirerat krom och stötfångare.

Modellen tillverkades ända fram till 1975. Under 20-årsperioden tillverkades inga nya modeller (karossar) utan de uppgraderades kontinuerligt. Den var inte till salu för vanliga medborgare, utan var uteslutande reserverad för kommunistpartiets ledare och toppfolk inom industrin. Den exporterades även till andra kommunistiska länder som officiell statsbil (bland annat körde Fidel Castro en vit T 603 med luftkonditionering).

Jag har hört eller läst att bilarna levererades med chaufför som även var mekaniker på bilen - allmän service och underhåll. För större reparationer t.ex. karossskada fick bilen lämnas tillbaka till fabriken. Det fick den också göra vart 7:e år och den dagliga användaren av bilen fick då en ny uppdaterad modell och den gamla gjordes även tillgänglig efter en uppdatering till någon industridirektör. På grund av denna praxis är det svårt att spåra bilarnas historia.

Tatra T 613 designades av det italienska designföretaget "Vignale" !!! Den började tillverkas 1973 med en motor med 4 överliggande kamaxel, 3495 cc och 165 hk (123kW; 167 hk). Motorn flyttades lite längre fram för balansens skull. Modellen tillverkades i 5 serier och i över 11 000 exemplar fram till 1996, då den gradvis hade blivit föråldrad och försäljningen stoppats.

Tatra T 700 var en stor lyxbil som kom 1996 och var en kraftigt uppdaterad och stylad T 613 med helt ny kaross och motor. Fortfarande luftkyld V8 - 3,5 eller 4,0 ltr. Endast 69-72 exemplar av modellen tillverkades! och produktionen upphörde 1999. Det var också slutet på person biltillverkningen och man koncentrerade sig då på lastbilsdesign och tillverkning.

Mvh. Erik.

Postat 2023-11-03 19:07 | Läst 638 ggr. | Permalink | Kommentarer (7) | Kommentera

Roskilde-bloggen # 2777: Tidsperioder.

Roskilde, den 23. oktober 2023.

Tidsperioderna - 20-talet - 30-talet - 40-talet - 50-talet - 60-talet - och 70-talet.

Bildtexterne är under bilderne här vid mig.

Ford T - 1926.

Ägare: Henrik Westergaard.

Ford V8 - 1937.

Ägare: "Roskilde Stigeholdere" - Tidigare föreningsordförande Knud Andersen i tidstypisk klädsel.

Ford V8 Super de Luxe Club Coupé - 1948.

Ägare: H. E. Madsen - han ville inte bli fotograferad, men jag hittade honom här (med glasögon) medan alla kom på nära håll för att njuta av det riktiga ljudet från en vältrimmad V8er.

Jaguar 2,4 Litre Saloon (Mk I) - 1956. Orenoverad och vid fototillfället fanns det bara 2 st. registrerad i DK

.

Ägare: Helmer Christensen.

Auto Union 1000 SP - 1961.

Ägare: Jan Lemming. Ordförande i DVK-klubben där jag gick till 2016/17. Som representant för 60-talet kunde jag givetvis också ha valt min egen Volvo Amazon 122S från 1962. Nu syns den åtminstone precis där i bakgrunden :-)

Tatra 603 - 1973.

Ägare:Leif Lunn. Jag har inget porträtt av honom - han sitter inne i bilen :-)

____________________________________________________

Jag har valt fotografierna bland de många som jag har fotograferat under 10 år. Samtliga har publicerats i "Dansk Veteranbil Klub"s månatliga medlemstidning ( ca. 6000 exemplar.) "Veteran Tidende" - tillsammans med tillhörande text från olika klubbmöten. Stigeholdernes V8 är från en artikel om föreningens arbete och verksamhet, som även publicerades i "Veteran Tidende". Föreningen är också medlem i DVK - medlemsnummer 2500.

Mvh. Erik.

Postat 2023-10-24 16:30 | Läst 999 ggr. | Permalink | Kommentarer (10) | Kommentera

Roskilde-bloggen # 2772: Reberbanen vid Vikingeskibsmuseet

Skrivet den 15 oktober 2023.

"Reberbanen" - inte att förväxla med "Reperbahn" i Hamborg :-)

f/6,4 - 1/800 sek.

f/5,6 - 1/480 sek.

f/6,4 - 1/900 sek.

f/5,6 - 1/900 sek.

f/5,6 - 1/640 sek.

f/5,6 - 1/600 sek. Fotograferat 29. maj 2018.

https://www.fotosidan.se/blogs/emfoto43/roskilde-bloggen-2663-rebslagervaerkstedet.htm

Mvh. Erik.

Postat 2023-10-16 08:15 | Läst 528 ggr. | Permalink | Kommentarer (4) | Kommentera

Roskilde-bloggen # 2762: Uppdatering från Vikingaskeppsmuseet.

4. oktober 2023.

(Datumet här är alltid hos mig den dagen blogginlägget skrevs.)

Ingen aktivitet denna ordinarie onsdag den 27 september 2023. Dock SPÅR av mänsklig aktivitet. Genast verkar det inte ha hänt så mycket sedan jag var här sist. Kanske får jag möjlighet att följa upp läget lite innan jag kör skotern i garaget för i år.

Mvh. Erik.

PS: Bara för att reta - bilderna är rakt ut ur kameran och obeskurna - NIKON Coolpix P510 :-)

Postat 2023-10-06 08:30 | Läst 656 ggr. | Permalink | Kommentarer (7) | Kommentera

Roskilde-bloggen # 2756: Gågator i Roskilde.

29. september 2023.

Bildtexterna är under bilderne.

Här är vi i Algade, där man kan cykla åt båda hållen.

Denna blandning av både cyklister och fotgängare skapar ibland lätt farliga situationer. Det är särskilt svårt för turisterna att förstå denna konstgjorda blandning, men lokalbefolkningen är inte mycket bättre. Det är skyltar i början av gatan och det har även funnits markeringar på själva gatan.

Jag håller stilla med  Crossern medan jag fotar. Nu närmar vi oss Stændertorvet.

Sällskapet här har gått före mig hela vägen ut mitt på cykelbanan. Det finns trottoarer på båda sidor! Nu har dom nått den ljusreglerade infarten till Stændertorvet.

==============================================================================================================

Här har vi passerad Stændertorvet och är på väg nerför Skomagergade. Här är det bara tillåtet att cykla innan butikerna öppnar och efter att de stängt igen.

Jag måste köra här med Crossern när jag justerar ner hastigheten till max. 6 km/h. Det borde vara likvärdigt med rask promenad med "Kongens Livgarde" - Ursäkta dronningens:-) Normal gånghastighet tror jag ligger runt 4-5 km/h. Jag kör inte i maxhastighet utan tar hänsyn till fotgängarna.

Här i Skomagergade står denna bänk till minne av H.C. Andersens många besök i Roskilde. Bänken ligger intill platsen där den gamla "Postgården" låg. Här tillbringade de natten innan den hästdragna diligensen fortsatte västerut. HCA fick åka hem för ett besök i Odense, där han kom ifrån. Du får gärna sitta och försöka se om du kan fylla i galoscherna efter Andersen. De olika sakerna har fastnat.

Inlägget här är inspirerat av Björns inlägg om försöket med trafikplanerna i Finspång:

https://www.fotosidan.se/blogs/khaladsphotoblog/nytt-centrum-i-finspang.htm

EDIT: 2023/10/01: Jag glömde berätta att bilkörning är förbjuden - både i Algade och i Skomagergade. Förutom godstransport, räddningsfordon, patienttransport och liknande nödvändiga ändamål.

Mvh. Erik.

Postat 2023-09-30 22:15 | Läst 626 ggr. | Permalink | Kommentarer (3) | Kommentera
1 2 3 ... 35 Nästa