Erik Madsen/DK

Jag fotograferar livet runt mig och det jag ser på min väg. Dokumentarisk - reportage - situationer. Candid - Snapshots - Gatumiljö.

Roskilde-bloggen # 3331: Svartvitt eller monokromt ?

Roskilde, den 26. juni 2026.

Fotograferad den 19 juni 2026 med Nikon D700 + AF-NIKKOR 35-70 mm och med Nikons Picture Control "Monochrome"  Direkt ur kameran med små justeringar av fotografen.

I "Den Danske Ordbog" står där om betydelsen av monokrom: "med kun én farve".

I mina Sony-kameror kallas detta "Black and White".

Min Fuji X100F har Fujis egen Acros-simulering.👍

På gensyn.

Publicerad 2026-06-26 17:53 | Läst 138 ggr 2 Kommentera

Roskilde-bloggen # 3330: Värmebölja.

Roskilde, den 25. juni 2026.

Nu har Louis Nielsen skapat ett handikappvänligt entréområde utan trappsteg.

Just nu har vi 26 grader, full sol och nästan ingen vind. Imorgon får vi 30 grader och på lördag upp till 36 grader och 28 grader på natten :-(😒

Vi får vänta till tisdag/onsdag nästa vecka innan vi får mer normala sommartemperaturer.

Det absoluta danska värmerekordet är 36,4 grader – mätt i augusti 1975 i Holstebro på Jylland.

Det innebär att vistas i skuggan, upprätthålla vätske- och saltbalansen och ventilera lägenheten.

Bilderna har ingenting med värmeböljan att göra. De fotograferades den 19 juni 2026.

På gensyn.

Publicerad 2026-06-25 19:27 | Läst 153 ggr 5 Kommentera

Roskilde -bloggen # 3329: Digitalt nostalgi.

Roskilde, den 24. juni 2026.

Copiloten svarar på min fråga: Finns det ett test och/eller recension av Nikons AF-NIKKOR 35-70 mm 1:3.3-4.5-objektiv från 1989?

Kort konklusion:

Objektivet anses generellt vara ett enkelt och billigt zoomkit som kan leverera hyfsade bilder nedbländat, men har märkbar vinjettering, distorsion och genomsnittlig skärpa – särskilt vid 35 mm och vid full öpning. Flera recensenter kallar det ett instegsobjektiv, medan andra säger att det är bättre än sitt rykte om det används korrekt.

Copiloten visar var han/hon har hämtat och sammanfattat svaret ifrån – med länkar till de 3 webbplatserna som nämns nedan.

Ken Rockwell har en recension av objektivet, där han beskriver det som en av Nikons svagare zoomar, med tydlig distorsion och generellt sett medelmåttig prestanda.

DPReview:

En nyare användare skriver att linsen faktiskt är “very good if you stop it down”, och att 70mm är bättre än 35mm vid full bländare.

ImagingPixel:

En recension av 1989 års version (MK II), där objektivet beskrivs som billigt, plastigt och med blandade recensioner, men fortfarande värt att använda för nybörjare eller nostalgiker.

Det låter som det perfekta objektivet för mig och min DSLR-kamera D700 från 2008 :-)😊

Jag använder objektivet på gatan och jag har alltid f/5.6 eller f/8 – även på mina andra objektiver.

Det verkar finnas en trend just nu där fotografer med spegellösa kameror letar fram sina "gamla" DSLR-kameror från sina gömställen. Jag hade också gjort det utan att veta att jag var trendig :-) Eller är det bara en nostalgisk trend bland tidigare användare - Digital Single-Lens Reflex fotografer ?

På gensyn.

Publicerad 2026-06-24 17:29 | Läst 439 ggr 5 Kommentera

Roskilde-bloggen # 3328: Sista rapporten från invigningen, 19 juni.

Roskilde, den 23. juni 2026.

Roskilde-bloggen # 3326: invigningen. - Fotosidan

Roskilde-bloggen # 3327: Det nya utseende. - Fotosidan

Bildtexterna finns under bilderna. 

Klicka på + om du tror att det blir bättre :-)

"Roskilde Krukkerne" var en gåva från den dåvarande ägaren och direktören för företaget "Stryhns Leverpostej" - Elsebeth Stryhn. Gåvan gavs och restes i samband med firandet av Roskilde stads 1000-årsjubileum. Krukkerne är 5 meter höga och väger 8 ton hver, de restes 1998.

Bänkarna var inte helt färdiga. Tydligen på grund av materialproblem. När det är löst tror jag att det också kommer att finnas en liten scen här till vänster i bilden.

Allt ser bättre ut med solen på.

Och så blev fotografierna både - med situationer - street - stadsmiljö och dokumentärt innehåll.  Nej, förlåt, inte stret :-)

På gensyn.

Publicerad 2026-06-23 13:09 | Läst 398 ggr 7 Kommentera

Roskilde-bloggen # 3327: Det nya utseende.

Roskilde, den 22. juni 2026.

Roskilde-bloggen # 3326: invigningen. - Fotosidan

Bildtexterna finns alltid under bilderna här hos mig.

Vad har han upptäckt? .....

..... Okej och de lade märke till mig :-)

Bänkarna var inte riktigt färdiga, men de är på väg.

Det är ingången till Gråbrødre kyrkogård i bakgrunden.

Det började dugga lite och jag var inte beredd på det. Väderprognosen lovade värme, sol och lite molnighet tidigt på eftermiddagen och sedan klarnade det upp. 

Jag körde till Algade och gick under ett av butikernas tak för att kolla väderappen på telefonen. Den visade en liten skur som skulle slå lite norr om Roskilde, men den passerade bara kort. Så jag körde tillbaka till Hestetorvet och tog några fler bilder i full sol.

På gensyn.

Publicerad 2026-06-22 14:35 | Läst 402 ggr 3 Kommentera
1 2 3 ... 508 Nästa