Erik Madsen/DK

Jag fotograferar livet runt mig och det jag ser på min väg. Dokumentarisk - reportage - situationer. Candid - Snapshots - Gatumiljö.

Roskilde-bloggen # 3327: Det nya utseende.

Roskilde, den 22. juni 2026.

Roskilde-bloggen # 3326: invigningen. - Fotosidan

Bildtexterna finns alltid under bilderna här hos mig.

Vad har han upptäckt? .....

..... Okej och de lade märke till mig :-)

Bänkarna var inte riktigt färdiga, men de är på väg.

Det är ingången till Gråbrødre kyrkogård i bakgrunden.

Det började dugga lite och jag var inte beredd på det. Väderprognosen lovade värme, sol och lite molnighet tidigt på eftermiddagen och sedan klarnade det upp. 

Jag körde till Algade och gick under ett av butikernas tak för att kolla väderappen på telefonen. Den visade en liten skur som skulle slå lite norr om Roskilde, men den passerade bara kort. Så jag körde tillbaka till Hestetorvet och tog några fler bilder i full sol.

På gensyn.

Publicerad 2026-06-22 14:35 | Läst 142 ggr 2 Kommentera

Roskilde-bloggen # 3326: invigningen.

Roskilde, den 21. juni 2026.

Bildtexterna finns under bilderna.

Jag hittade ett ställe bredvid "Roskilde TV".

Roskildes borgmästare Tomas Breddam ville bara veta om alla kunde höra honom.....

... och det kunde de.

I sitt tal berörde borgmästaren Hestetorvets historia från ett torg där hästar och kor handlades – till att det omvandlades till en parkeringsplats på 60-talet. Nu har det i två etapper blivit ett utrymme som skulle kunna användas för andra ändamål. Det första försöket var, enligt min (Eriks) mening, inte en stor succé. Den här gången ser det mer lovande ut.

Projektledaren berättade lite om skapandet av Hestetorvets nya "look". Och borgmästaren är redo med saxen.

Sådan.

Den officiella delen avslutades med lite sång och musik, framförd av några ungdomar från en av Roskildes skolor.

===============================================================================================================

Anställda från "Kreative hus for børn" erbjöd barn möjligheten att rita en häst. Det fanns också ett erbjudande om att få sagor lästa för dem.

Roskilde Ridklubb var förstås de självklara deltagarna. De hade idén att anlägga en liten bana där barnen kunde rida runt på "Kæpheste".

Allt fotograferat med min Nikon D700 och med mitt AF Nikkor 35-70 mm - 1:3.3-4.5 vintageobjektiv.

På gensyn på denna årets längsta dag – nu går det redan åt andra hållet.

PS: Hur ser Hestetorvet ut efter invigningen - är det någon som kanske undrar? Det kommer i ett annat inlägg.

Publicerad 2026-06-21 16:03 | Läst 155 ggr 4 Kommentera

Roskilde-bloggen # 3315: Haraldas Plads.

Roskilde, den 31. maj 2026.

Fotograferet den 23. maj 2026.

År 2025 förverkligade Roskilde kommun en plan att försköna Sankt Peders Stræde med ett litet, delvis inhägnat utrymme med planteringar, bänkar och gatstenar, och med tiden, allt eftersom planteringen växer, kommer vi att ha utsikt över ytterligare en liten oas med plats för lite vila.

Bildtexterna finns under bilderna.

En bit ner på en sidogata till Algade - Sankt Peders Stræde - har en plats anlagts i staden.

Det finns sittplatser på båda sidor av gatan.

Platsen ligger i direkt anslutning till Klosterstien, som jag skrev om tidigare. Platsen kan därför även användas som rastplats längs vägen på vandringen.

Den här tavlan är uppställd på platsen. Jag fokuserade på den danska texten, men jag tror att man även kan läsa den engelska.

Det var hög tid att Roskilde hedrade Haralda Poulsen med denna plats och plaketten med hennes berättelse. För hennes bevis på vad kvinnor kunde åstadkomma på den tiden. Och hennes roll i utvecklingen av det danska biblioteksväsendet och ett välfungerande bibliotek i Roskilde.

På gensyn.

Publicerad 2026-05-31 16:08 | Läst 290 ggr 2 Kommentera

Roskilde-bloggen # 3312: Status och lite negativt.

Roskilde, den 28. maj 2026.

Från i lørdags.

Bildtexterna finns under bilderna (såklart 😊)

Nu börjar det likna något.

===============================================================================================================

Stigen här är en del av en så kallad "Kulturgata" som löper tvärs gennom staden bakom huvudgatan i lugna och fridfulla områden.

När jag ställer in hastighetskontrollen på min handikappskoter till 6 km/h måste jag köra på gångytor som gångvägar och trottoarer.

Jag kan lätt ta mig igenom här.

Stigen slutar här vid biblioteket, men jag kommer inte igenom här :-( 😒

Min skoter är en trehjuling och är annars väldigt manövrerbar, men det räckte inte här. Det var inte heller möjligt för en mamma med en större barnvagn. Problemet är att man kan komma ind på stigen, men sedan måste vända och köra eller gå tillbaka till början.

På gensyn.

Publicerad 2026-05-28 19:47 | Läst 330 ggr 4 Kommentera

Roskilde-bloggen # 3307: Vikingeskibsmuseet og FS-blog problemer.

Roskilde, den 18. maj 2026.

PS: Jag lovade David/FS att berätta att jag fick ett svarsmejl från honom👍Det var  "temporärt" 

Bilderna här är från den 9 maj i år.

Det hände inte mycket på museumsön. Här i den lilla jollehamnen övade några barn på att ro en av museets jollar. Det är här Havshingsten ligger när den inte är ute på kryssning. Vi kan bara se lite av den här till vänster.

PS: Det är Maglekilde, som mynnar ut i bassängen i bakgrunden till höger.

Jag körde ut på vägen runt hela området. Här är den kulturminnesmärkta museibyggnaden, som kommer att renoveras och kustsäkras under de kommande åren. När det nya museet byggs och vikingaskeppen flyttas dit.

Det pågår mycket arbete, bland annat nytt avlopp.

Merparten av detta område kommer att förändras inför byggandet av det nya Vikingaskeppsmuseet. Här är utsikten mot museumsön till höger och restaurangen "Snekken" till vänster.

Här är det "Vindbron" som leder från museumsön till Vikingaskeppsmuseet. Det är masten på "Havhingsten" som sticker upp till höger.

Området i den delen av området skal ändras till en "Strandäng".

PS: Idag har jag lagt till en länk till ett av mina tidigare blogginlägg som visar hur det är tänkt att se ut i slutändan.

Edit 19/05: Roskilde-bloggen # 2822: Ny museibyggnad för vikingaskeppen. - Fotosidan

Här kan du se Verkstäderna och "Café Knarr", där det serveras "vikingamat".

Se Café Knarrs lækre menu: Vikingeskibsmuseet

Det var de sista bilderna från mina få ture hittills den här säsongen.

På gensyn

Publicerad 2026-05-18 23:29 | Läst 291 ggr 8 Kommentera
1 2 3 ... 77 Nästa