Erik Madsen/DK

Jag fotograferar livet runt mig och det jag ser på min väg. Dokumentarisk - reportage - situationer. Candid - Snapshots - Gatumiljö.

Den Danske Blog # 2316 / Morfars musik.

Roskilde, den 21. november 2021.

Nu har en skivspelare/grammofon flyttat in i lägenheten här efter 25-30 års frånvaro. Det är en som jag har lånat och som nu blir orsaken till en nostalgisk musikresa tillbaka i tiden när morfar var ung :-)

PS: Jag fick stik 3 idag - hurra.

Det kan vara så att jag visar några exempel på musiken i ett senare inlägg

Publicerad 2021-11-21 21:02 | Läst 1908 ggr 8 Kommentera

Den Danske Bloggen # 2255 / Gatumusikanten.

Roskilde, den 23. september.

Jag har tidigare fotograferat honom och gjort ett blogginlägg med honom också. Förra gången var det någon här på FS som frågade om jag inte köpte en av hans CD -skivor - det gjorde jag inte.

Igår träffade jag honom igen och den här gången stöttade jag honom och köpte en CD. Samtidigt poserade han för ett arrangerat foto och nu vet jag lite om honom:

Han är en tjeckisk musiker.

Under de senaste 6 åren har han bott i Danmark, spelat runt om i Europa, spelat, busat, festat. Under Corona lockdown har han hittat sin egen väg till sin publik och arrangerat de första DRIVE-IN-konserterna på Sjælland, mycket uppskattat av samhället.

Den 22. september 2021 på Stændertorvet i Roskilde.

En for 100 d.kr. og to for 150 - Jag köpte en.

Foto: Erik M.

Publicerad 2021-09-23 17:08 | Läst 1372 ggr 6 Kommentera

Den Danske Bloggen # 2253 / I Am Watching You.

Roskilde, den 21. september 2021.

https://www.youtube.com/watch?v=2uzK3VwzraM

eller - efter eget tycke:

https://www.youtube.com/watch?v=dtxa73TWSPY

Foto: Erik M.

Publicerad 2021-09-21 23:54 | Läst 1281 ggr 2 Kommentera

Den Danske Bloggen # 2139 / Vaccinerad färdig.

Roskilde, den 3. maj 2021.

Det bör firas med en sång som mycket väl beskriver väderläget de senaste dagarna. Men nu kommer regnet :-) 

Han sjöng ett Creedence Clearwater Revival nummer, som jag inte kunde komma ihåg namnet på. Men när jag kom hem googlade jag och mener att det var den her han sjöng:

https://www.youtube.com/watch?v=Gu2pVPWGYMQ

Jag har en CD med dom "pojkarna".

När jag såg den här unga mannen tog han just en paus. När han såg att jag närmade mig med upphöjd kamera, började han sjunga och spela igen.

Foto: Erik M.

Publicerad 2021-05-03 21:12 | Läst 1004 ggr 6 Kommentera

Den Danske Bloggen # 2055 / Crooners and Cocktails och en ny svartvit simulering til min X100F.

Roskilde, den 14. februar 2021.

Tyst och lugn söndag med massor av trevlig och avkopplande musik.

3 CDer med: Frank Sinatra - Tony Bennett - Nat King Cole - Eartha Kitt - Ella Fitzgerald - Dean Martin - Louis Armstrong - Doris Day - Perry Como - Nina Simone - och många fler.

Det finns också dansk representation - 2 låtar med Ib Glindemann & hans orkester och 2 låtar med Otto Brandenburg. 

Jag håller på att testa Bengans svartvita recept som ett alternativ till Acros. Naturligtvis bör den också prövas utomhus, men omedelbart gillar jag den.

Nu vet jag inte om det fungerar på en kamera med 24 MP :-) :-) Eller om det blir detsamma om jag väljer bildstorlek för S = 3008x2000 = 6MP ? :-) :-) Nej jag retar bare.

.

Fujifilm X100F: P-indstillig (P for professionel) :-) :-) f/2 - 1/15 sek. - ISO 500. 

Med mange venlige hilsener fra Erik.

Publicerad 2021-02-14 19:43 | Läst 1292 ggr 4 Kommentera
Föregående 1 ... 4 5 6 ... 8 Nästa