Erik Madsen/DK

Jag fotograferar livet runt mig och det jag ser på min väg. Dokumentarisk - reportage - situationer. Candid - Snapshots - Gatumiljö.

Roskilde-bloggen # 3306: Roskilde Idrætspark ska renoveras.

Roskilde, den 17. maj 2026.

Texterna finns under och efter bilderne.

Ørnen er FCRs logo.

Det är TV-boxen där borta på långsidan vid ståplatserna.

Spelarnas ingång till omklädningsrummen.

Stadion speakerens plats.

De tillfälliga omklädningsrummen etc. som kommer att användas medan renoveringen pågår.

Roskilde Idrætspark - dokumenterad den 9 maj 2026.

Det är säkert att FC Roskilde inte kommer att uppflyttas till 1:a divisionen i år. Det verkade så under stora delar av säsongen.

Därför beslutade "Byrådet" att neddrosle planerna på att bygga en mycket stor och ambitiös arena. Roskilde har levt med dispens från DBU:s krav på uppvärmning av fotbollsplanen, bättre belysning, bättre omklädningsrum och andra faciliteter. Om FCR hade blivit uppflyttade skulle de ha spelat alla sina hemmamatcher i Slagelse - 53 km från Roskilde, tills arenan kunde uppfylla kraven.

Det första projektet var alldeles för ambitiöst enligt min mening – med 10 000 sittplatser ! – bostäder, kontor att hyra, konsertlokaler etc. Stadion ligger mitt i staden med närliggande byggnader. Under den tid jag har följt Roskilde (RB 06) från de glada amatördagarna och framåt som det professionella FC Roskilde har de varit i 1:a divisionen i några få säsonger.

Publikrekordet är 5 342 åskådare. Detta hände den 30 oktober 2014, då FC Roskilde mötte FC Köpenhamn i DBU-cupen och förlorade med 2–3. 

Det tidigare rekordet var 5 037 åskådare från den 19 november 1985, då RB 1906 spelade mot Randers Freja.

Idrottsparken har en kapacitet på cirka 6 000 åskådare, inklusive 512 sittplatser.

Jag var där båda gångerna och det var ganska ovanligt. Det har varit i genomsnitt 1 000 till 1 500 och ibland runt 2 000 åskådare under den tid jag har följt dem. Här på lördagen var det 448 mot Næstved! FCR förlorade med 0-1, efter att Næstved gjort mål i förlängningen i den 91:a minuten :-(😒

På gensyn.

Publicerad 2026-05-17 23:16 | Läst 281 ggr 3 Kommentera

Roskilde-bloggen # 3304: Ännu en omväg.....

Roskilde, den 16. maj 2026.

..... det kan löna sig då och då.

Bildtexterna finns under bilderna.

Det är det gamla och nedlagda vattenverket till vänster och vattentankbyggnaden till höger.

Idag har det övertagits av "Gimle".

Copiloten skriver: Gimle i Roskilde är stadens centrala kultur- och musikscen, känd för sin blandning av konserter, kulturaktiviteter, volontärarbete och lokalsamhälle. Den fungerar som både regional mötesplats, studenthus och ungdomskulturcenter, och är belägen i det tidigare vattenverket på Helligkorsvej.

Jag kunde köra in, men trappan i bakgrunden hindrade mig från att komma hela vägen till scenen.

Så jag körde ut på vägen och runt.

Tit tit.

Handikapparkeringarna finns här till höger om mig. Här vågade jag inte försöka köra över de gula "bump" som var över alla nödvändiga kablar.

Det var några unga rappare som uppträdde. Jag var faktiskt på väg till Roskilde Idrætspark för att dokumentera det innan det byggs om och renoveras.

Undrar om det kommer några bilder därifrån? Kanske :-)

På gensyn.

Bonus bild - sommartjejer.

Publicerad 2026-05-16 19:04 | Läst 258 ggr 4 Kommentera

Roskilde-bloggen # 3292: Det byggs ständigt i Roskilde och spännande arkeologiska fynd dyker ständigt upp.

Roskilde, den 6. maj 2026.

Jag följde det här byggeriet förra året.

Roskilde-bloggen # 3141: Byggplatsen. - Fotosidan

Häromdagen var jag där igen.

Något hade verkligen hänt här sedan sist.

"Varför fotograferar du ens något sådant här?", kanske någon frågar. För det första har jag i flera år följt och fotograferat vad som händer i min stad. Både de förändringar som sker och eventuella evenemang – framträdanden, sång etc., som jag stöter på

Jag har fotograferat nere på Vikingaskeppsmuseet i lika många år.

Här är det ett byggprojekt som har blivit försenat på grund av arkeologiska fynd i samband med utgrävningarna inför bygget.

Utgrävningarna avslöjade särskilt:

Medeltida kulturlager från 1200-–1400-talen

Avfallsgropar med ben, keramik och mynter.

Diken från medeltiden

Ett särskilt slående fynd:  En pavebulle (ett blysigill från påven i Rom) från medeltiden, funnen under förberedelserna inför byggandet av "Klosterhaverne".

Det var inte enkelt och okomplicerat för mig att komma tillräckligt nära för att ta några bra bilder av arkeologerna, men jag har visat några av dem förra året.

På gensyn.

Publicerad 2026-05-06 08:30 | Läst 347 ggr 3 Kommentera

Roskilde-bloggen # 3291: Hestetorvet.

Roskilde, den 5. maj 2026.

Senast jag var på Hestetorvet var den 24 september 2025:

Roskilde-bloggen # 3181: Hestetorvet og Algade. - Fotosidan

Det finns affischer med foton från bibliotekets "Lokalhistoriska arkiv". Jag var med i en grupp som dokumenterade förvandlingen av torget 1994 på video. Vi lämnade in en kopia till arkivet.

Här den 1 maj 2026 hade något hänt, men inte alls så mycket som jag hade förväntat mig. Arbetarna hade ledigt den 1 maj, så det var förstås ingen aktivitet..

"Torvemesteren" har sagt till min vän "Bog Jørgen" att han borde kunna komma in på Hestetorvet med sitt loppisstånd en gång i juni.

Jag kan ha mina tvivel om det, men låt kommunen dra nytta av tvivlet.

För tillfället planerar jag att följa arbetet så gott jag kan.

Jag har en svaghet för Hestetorvet. När jag flyttade till Roskilde 1962 fanns det ett stort hål, och det var vid en tidpunkt då bilar krävde parkeringsplatser. Senare och fortfarande idag vill man ha bilarna borta från stadskärnan. Det är därför Hestetorvet nu förändras igen.

Nästa punkt är Stænder-torget – följt av stora diskussioner mellan medborgare, kommunen och "Handelstandsforeningen".

På gensyn.

Publicerad 2026-05-05 12:23 | Läst 328 ggr 3 Kommentera

Roskilde-bloggen # 3286: Arbejdernes internationale kampdag.

Roskilde, den 1. maj 2026.

Arbejdernes internationale kampdag firas varje år den 1 maj.

Med demonstrationer, möten och festliga evenemang för fackföreningar och socialistiska partier.

Det ursprungliga syftet med dagen var att få förkorta arbetstiden.

Det valdes som ett sätt att uppnå en åtta timmars arbetsdag.

År 1889 valdes den 1 maj som datum för arbetarrörelsens årliga helgdag,

Och den första festligheten hölls i Köpenhamn 1890.

Bildtexter finns under bilderna.

Det fanns dock inga tecken på någon kamp - allt försiggick fredligt :-) Det hade varit mer aktivitet och mer folk tidigare under dagen, men jag anlände först klockan 14:38.

Många, jag tror de flesta, danskar har antingen en halv eller en hel dag ledigt denna dag. Jag har varit ledig hela dagen :-)

Det fanns dock bara en talare kvar från SF. (Socialistisk Folkeparti).

Med sidoljus.

Barnen var mer intresserade av att få några ballonger från det socialdemokratiska ståndet.

Äntligen fick jag crosseren ur sin vinterdvala. Vädret var också plötsligt detsamma som den 1 maj förra året! 21+ grader och 2 M/S från väst.

Så nöjd jag är idag med den här kameran: Nikon D700 och dess 12 MP Panasonic-sensor och NIKKOR 35-70 mm från 1989. Och med de färger den producerar direkt från kameran, vilket jag föredrar idag.

På gensyn.

Publicerad 2026-05-01 18:20 | Läst 366 ggr 3 Kommentera
Föregående 1 2 3 ... 77 Nästa