Erik Madsen/DK
Roskilde-bloggen # 3300: Dagbogsnotater med foton.
Roskilde, den 13. maj 2026.
Bildtexterna finns under bilderna.
Lørdag den 9. maj 2026.
När jag väl har varit vid hamnen och nere vid Vikingaskeppsmuseet, kör jag upp genom Byparken och upp förbi Domkyrkan till Stændertorvet.
Jag kunde inte motstå att testa Vintage Zoomen på några "landskapsfoton".
På väg hem genom Skomagergade.
Skomagergade är en riktig gågata, där jag bara får köra max 6 km/h med scooteren, så jag måste stanna då och då. Jag har inte så bråttom heller :-)
PS: Jag har återigen funderat på om jag ska skriva så korta texter på danska i framtiden.
På gensyn.
Roskilde-bloggen # 3206: Fåglar 2 av 2.
Roskilde, den 18. november 2025.
Roskilde-bloggen # 3205: Fåglar 1 av 2. - Fotosidan
Bildtexterna finns under och efter bilderna.
*
*
*
*
"Ta det bara lugnt – ignorera honom".
Det var han, som stod där och väntade tålmodigt på sin tur.
Jag satt och väntade på att de skulle flyga upp på trästaketet. Efter en stund lyfte de ut till höger.
Kajan tappade tålamodet och flög också iväg. Jag vet inte om det här är normalt beteende – jag trodde att de kunde komma överens på gräsmattan.
Jag har sett både Kaja, Skata och Måsar på gräsmattorna här i Maglegården tidigare, men har sällan haft kameran redo.
Det är därför bilderna blev mediokra - jag vet :-) Jag kommer aldrig att bli en "riktig" fågelfotograf och så är det bra att vi har några utmärkta sådana här på FS.
På gensyn.
Roskilde-bloggen # 3202: Svartvitt, makro och bussolyckan.
Roskilde, den 14. november 2025.
Direkt ur P510eren.
Jag upptäcker fortfarande nya saker om den här "amatör"-kameran och det är faktiskt ett väldigt roligt tidsfördriv här på min icke-aktiva fotoperiod.
===================================================================================================================
Danska TV2 News gick direkt i gult efter nyheten om den fruktansvärda bussolyckan i Stockholm. Jag bytte till Sveriges TV4, där jag följde situationen hela eftermiddagen.
På gensyn.
Roskilde-bloggen # 3201: Mediokra höstbilder.
Roskilde, den 12. november 2025.
FF=69 mm.
324 mm.
35 mm.
225 mm.
24 mm.
69 mm.
300 mm.
1000 mm.
Fotograferad den 6 november 2025 ut genom mitt köksfönster en blåsig höstdag med min NIKON Coolpix P510 (zoommonster)
Jag är uppenbarligen fortfarande inte helt bekant med den här kameran. ISO-inställningarna var helt fel, det var därför det blev 3200 ISO!!! Med den inställningen valde kameran också 1/125 sekund som minsta slutartid och det räckte inte för de rörliga grenarna!!! Äntligen fick vi först putsa fönstren idag (12/11-25)!!!
Så sluta bara med at pixelpeaka :-)
Varför ens visa bilderna för allmänheten? Man ska vel inte vara för bra för att inte erkänna sina misstag och brister inom fotografin :-)
Bilderna kan i bästa fall visa hur hösten ser ut här i Roskilde -som jag ser den.
REDIGERING: Jan föreslog att jag kunde efterbehandla och lägga till lite skärpa, särskilt på den sista bilden. Så självklart gör jag det:
På gensyn.
Roskilde-bloggen # 3186: Kommentarer eller rättare sagt avsaknad av kommentarer.
Roskilde, den 15. oktober 2025.
Jag har stulit den här texten från Bengt.
"Jag har ju visat den här bilden i en tidigare blogg, men ingen verkade se den? :( Jag fick i alla fall ingen kommentar om bilden! Så jag visar bilden ett varv till! :)"
I min kommentar skrev jag:
"Angående avsaknaden av kommentarer: Min erfarenhet/postulat är att om man har skrivit en lite längre text så handlar kommentarerna om innehållet i texten/berättelsen och inte om bilderna. Jag upplevde precis samma sak med ett inlägg om de första kvinnliga svenska poliserna. Inte ett ord om de bifogade bilderna, som visserligen inte hade något med texten att göra - så är det. Jag har gjort ett nytt inlägg med enbart bilderna, vilket kommer om ett tag"
Mitt inlägg – med bara bilderna – kom igår klockan 17:25. Utan text eller förklaringar.
Roskilde-bloggen # 3185: Inomhusfotografering. - Fotosidan
I skrivande stund läst 145 gånger och med 1 kommentar, men inte om bilderna. Anledningarna till avsaknaden av bildkommentarer kan vara många. Ett förslag skulle kunna vara att bilderna i sig inte är något speciellt att skriva hem om. Jag har inget emot det. De allra flesta av mina bilder är tillägg till min bloggtext. Jag förväntar mig därför inte nödvändigtvis bildkommentarer. Jag skriver därför bara detta för att stödja mina tidigare åsikter om användningen och idén med FS-bloggen. En elektronisk digital bilddagbok (jfr. FSs etiketten).
På gensyn.
























