Erik Madsen/DK

Jag fotograferar livet runt mig och det jag ser på min väg. Dokumentarisk - reportage - situationer. Candid - Snapshots - Gatumiljö.

Roskilde-bloggen # 3328: Sista rapporten från invigningen, 19 juni.

Roskilde, den 23. juni 2026.

Roskilde-bloggen # 3326: invigningen. - Fotosidan

Roskilde-bloggen # 3327: Det nya utseende. - Fotosidan

Bildtexterna finns under bilderna. 

Klicka på + om du tror att det blir bättre :-)

"Roskilde Krukkerne" var en gåva från den dåvarande ägaren och direktören för företaget "Stryhns Leverpostej" - Elsebeth Stryhn. Gåvan gavs och restes i samband med firandet av Roskilde stads 1000-årsjubileum. Krukkerne är 5 meter höga och väger 8 ton hver, de restes 1998.

Bänkarna var inte helt färdiga. Tydligen på grund av materialproblem. När det är löst tror jag att det också kommer att finnas en liten scen här till vänster i bilden.

Allt ser bättre ut med solen på.

Och så blev fotografierna både - med situationer - street - stadsmiljö och dokumentärt innehåll.  Nej, förlåt, inte stret :-)

På gensyn.

Publicerad 2026-06-23 13:09 | Läst 94 ggr 5 Kommentera

Roskilde-bloggen # 3327: Det nya utseende.

Roskilde, den 22. juni 2026.

Roskilde-bloggen # 3326: invigningen. - Fotosidan

Bildtexterna finns alltid under bilderna här hos mig.

Vad har han upptäckt? .....

..... Okej och de lade märke till mig :-)

Bänkarna var inte riktigt färdiga, men de är på väg.

Det är ingången till Gråbrødre kyrkogård i bakgrunden.

Det började dugga lite och jag var inte beredd på det. Väderprognosen lovade värme, sol och lite molnighet tidigt på eftermiddagen och sedan klarnade det upp. 

Jag körde till Algade och gick under ett av butikernas tak för att kolla väderappen på telefonen. Den visade en liten skur som skulle slå lite norr om Roskilde, men den passerade bara kort. Så jag körde tillbaka till Hestetorvet och tog några fler bilder i full sol.

På gensyn.

Publicerad 2026-06-22 14:35 | Läst 157 ggr 3 Kommentera

Roskilde-bloggen # 3326: invigningen.

Roskilde, den 21. juni 2026.

Bildtexterna finns under bilderna.

Jag hittade ett ställe bredvid "Roskilde TV".

Roskildes borgmästare Tomas Breddam ville bara veta om alla kunde höra honom.....

... och det kunde de.

I sitt tal berörde borgmästaren Hestetorvets historia från ett torg där hästar och kor handlades – till att det omvandlades till en parkeringsplats på 60-talet. Nu har det i två etapper blivit ett utrymme som skulle kunna användas för andra ändamål. Det första försöket var, enligt min (Eriks) mening, inte en stor succé. Den här gången ser det mer lovande ut.

Projektledaren berättade lite om skapandet av Hestetorvets nya "look". Och borgmästaren är redo med saxen.

Sådan.

Den officiella delen avslutades med lite sång och musik, framförd av några ungdomar från en av Roskildes skolor.

===============================================================================================================

Anställda från "Kreative hus for børn" erbjöd barn möjligheten att rita en häst. Det fanns också ett erbjudande om att få sagor lästa för dem.

Roskilde Ridklubb var förstås de självklara deltagarna. De hade idén att anlägga en liten bana där barnen kunde rida runt på "Kæpheste".

Allt fotograferat med min Nikon D700 och med mitt AF Nikkor 35-70 mm - 1:3.3-4.5 vintageobjektiv.

På gensyn på denna årets längsta dag – nu går det redan åt andra hållet.

PS: Hur ser Hestetorvet ut efter invigningen - är det någon som kanske undrar? Det kommer i ett annat inlägg.

Publicerad 2026-06-21 16:03 | Läst 166 ggr 4 Kommentera

Roskilde-bloggen # 3325: Leica och Ralph Gibson om analogt kontra digitalt.

Roskilde, den 19. juni 2026.

Jag skrev i ett blogginlägg den 31 maj 2022:

Jag blev medveten om Ralph Gibson för en tid sedan och har sedan dess sett och läst mer om honom.

Han säger t.ex. om skillnaden mellan ett analogt och ett digitalt fotografi: "Jag kan beskriva på engelska och franska hur månen ser ut - då det blir på 2 olika språk kommer beskrivningen förmodligen också att uppfattas lite olika. Jag kan beskriva skillnaden mellan ett analogt foto och ett digital foto - det är 2 olika språk, men det är bildens innehåll som är viktigast" (inte direkta citat, utan från mitt/EM minne). Men jag/EM tror jag förstår hans uppfattning.

Han säger i en intervju att han har gått igenom fotografiets alla områden. Redan från framkallning, kopiering, utskrift osv. Han började med en Leica M2 och har fotograferat med Leica under hela sin karriär. Han fick en prototyp av en digital Leica Monochrome, som han var lite skeptisk till. När han gick från Leica kontoret tog han en bild som han normalt skulle ha gjort. När han kom hem och såg resultatet blev han så positivt överraskad. Han har inte fotograferat analogt sedan dess. Jag tror nog att han också fotograferar färger däremellan ?

Citat: "What is your favorit photograph ? Oh my next one for sure"

Her er en interessant YouTube video:

Ralph Gibson - Leica Hall of Fame Award 2021 winner

Jag håller med Ralph Gibson ...

... och undvek därför att blanda mig i den evigt återkommande debatten/diskussionen om det ämnet - analogt kontra digitalt här på FS-bloggarna :-)

På gensyn.

Publicerad 2026-06-19 00:52 | Läst 212 ggr 3 Kommentera

Roskilde-bloggen # 3324: En hedersbetygelse till en lokal båtbyggare.

Roskilde, den 17. juni 2026.

Det var den lilla rubriken här som fångade mitt intresse.

Arkivbilder. Jag vet inte om Oscar var med och byggde dessa, men det kan han ha varit. Han har arbetat med reparation och underhåll av museets båtar, byggt färöiska båtar och varit involverad i rekonstruktioner av vikingaskepp.

Oscar kontaktade Vikingaskeppsmuseet och frågade om han kunde få en praktikplats. Det kunde han och vid 16 års ålder gick han i lära som båtbyggare.

Han avslutade sin utbildning som båtbyggare den 31 januari 2025 från "Helsingør Tekniske Skole".

Det var Vikingamuseet som nominerade Oscar till detta speciella hantverkarpris. De skriver i nomineringen – direkt kopierad från tidningstexten och försökt översatt av mig:

Det är otroligt sällsynt att möta en ung person som så tydligt vet vad han vill och som går målmedveten med sitt arbete med sådan hängivenhet och beslutsamhet. Vi är otroligt stolta över Oscars prestation under lärlingstiden och anser att hans professionalism och många goda egenskaper förtjänar att uppmärksammas och firas, står det i rekommendationen från Vikingaskeppsmuseet.

Det är DI Roskilde/Køge Bugt som har delat ut priset till Oscar.. DI = Dansk Industri.

På gensyn.

Publicerad 2026-06-17 17:20 | Läst 207 ggr 4 Kommentera
1 2 3 ... 507 Nästa