Erik Madsen/DK
Roskilde-bloggen # 3306: Roskilde Idrætspark ska renoveras.
Roskilde, den 17. maj 2026.
Texterna finns under och efter bilderne.
Ørnen er FCRs logo.
Det är TV-boxen där borta på långsidan vid ståplatserna.
Spelarnas ingång till omklädningsrummen.
Stadion speakerens plats.
De tillfälliga omklädningsrummen etc. som kommer att användas medan renoveringen pågår.
Roskilde Idrætspark - dokumenterad den 9 maj 2026.
Det är säkert att FC Roskilde inte kommer att uppflyttas till 1:a divisionen i år. Det verkade så under stora delar av säsongen.
Därför beslutade "Byrådet" att neddrosle planerna på att bygga en mycket stor och ambitiös arena. Roskilde har levt med dispens från DBU:s krav på uppvärmning av fotbollsplanen, bättre belysning, bättre omklädningsrum och andra faciliteter. Om FCR hade blivit uppflyttade skulle de ha spelat alla sina hemmamatcher i Slagelse - 53 km från Roskilde, tills arenan kunde uppfylla kraven.
Det första projektet var alldeles för ambitiöst enligt min mening – med 10 000 sittplatser ! – bostäder, kontor att hyra, konsertlokaler etc. Stadion ligger mitt i staden med närliggande byggnader. Under den tid jag har följt Roskilde (RB 06) från de glada amatördagarna och framåt som det professionella FC Roskilde har de varit i 1:a divisionen i några få säsonger.
Publikrekordet är 5 342 åskådare. Detta hände den 30 oktober 2014, då FC Roskilde mötte FC Köpenhamn i DBU-cupen och förlorade med 2–3.
Det tidigare rekordet var 5 037 åskådare från den 19 november 1985, då RB 1906 spelade mot Randers Freja.
Idrottsparken har en kapacitet på cirka 6 000 åskådare, inklusive 512 sittplatser.
Jag var där båda gångerna och det var ganska ovanligt. Det har varit i genomsnitt 1 000 till 1 500 och ibland runt 2 000 åskådare under den tid jag har följt dem. Här på lördagen var det 448 mot Næstved! FCR förlorade med 0-1, efter att Næstved gjort mål i förlängningen i den 91:a minuten :-(😒
På gensyn.
Roskilde-bloggen # 2830: Beskurit.
Roskilde, den 19. februar 2024.
Säkerhetschefen har upptäckt fotografen (jag). Hon känner mig (regelbunden publik) och hon kom hen till mig i halvtid och frågade om jag fick med henne – inga problem.
Fujifilm X100F med TRI-X pushed (SIMULERET) - f/5,6 - 1/250 sek. - ISO 5000 ! Arkivbild från .8. september 2023 kl. 19.29.
Mvh. Erik
Roskilde-bloggen # 2793: Filstorlekar och bildkvalitet...
Roskilde, den 22. november 2023.
..... I Fotosidans bloggmiljö.
Arkivbild.
f/11 - 1/300 sek. - ISO 200. Original 10,6 MB.
Genom att minska storleken till 2880 blir den andra sidan automatiskt 1920. Jag måste då också bestämma mig för kvaliteten. Här har jag valt 70-80% hög kvalitet tills jag träffade strax runt 2 MB, här blev det 1,7 MB. Så har jag alltid gjort – också med iMac.
Jag måste testa lite mer - kan jag välja 100% kvalitet och minska storleken lite ? Om kvaliteten på mina bilder är värd det :-)
Mvh. Erik.
Roskilde-bloggen # 2721: Säsongens första vinst.
7. august 2023.
Bildtexterne är under bilderne.
Uppvärmning.
"Spændte" och förväntansfulla. Ny tränare och många nya spelare
Ungdomen väntar på spelarna.
Här kommer de och killarna väntar på en "high five" från spelarna.
Lagen presenteras. Motståndarlaget FA 2000 kommer från Frederiksberg nära Köpenhamn.
Straffspark till FC Roskilde.
Andreas Maarup gör ett säkert mål till 1-0 till FC Roskilde.
Några av Roskildes många unga talanger. Jag sitter precis framför dem och riktar min stora kamera mot dem, men de tog det bra.
Jag vet inte vad det är för en grå grej han sitter med :-) Han kanske tittar avundsjukt på min Nikon D700 :-)
Halvtid, men inga fler mål gjordes.
Nåväl, nu kan jag se vad det var. Klart jag visste det :-) Något med C.
====================================================================================================================
Efter denna uppdrag känner jag mig lite som en "fågelfotograf" - jag kom hem med ca. 100 bilder och gör en blogg här med 15 bilder. Det är inte normalt för mig :-)
Mvh. Erik.
Bilddagbok # 2565 / Kvällsljus.
ROSKILDE, DEN 25. OKTOBER 2022.
Arkivbilder från den 18. oktober 2022.
Det är sällan att emfoto43-redaktionen har en fotograf ute på kvällen. Här var han på kvällsmatchen i Roskilde Idrætspark. Resultatet av fotbollsmatchen var inte mycket att skriva hem om (1-3), men istället kom det lite extra färger på bilderna än vad han brukar använda :-)
På gensyn.






































