Erik Madsen/DK
Roskilde -bloggen # 3329: Digitalt nostalgi.
Roskilde, den 24. juni 2026.
Copiloten svarar på min fråga: Finns det ett test och/eller recension av Nikons AF-NIKKOR 35-70 mm 1:3.3-4.5-objektiv från 1989?
Kort konklusion:
Objektivet anses generellt vara ett enkelt och billigt zoomkit som kan leverera hyfsade bilder nedbländat, men har märkbar vinjettering, distorsion och genomsnittlig skärpa – särskilt vid 35 mm och vid full öpning. Flera recensenter kallar det ett instegsobjektiv, medan andra säger att det är bättre än sitt rykte om det används korrekt.
Copiloten visar var han/hon har hämtat och sammanfattat svaret ifrån – med länkar till de 3 webbplatserna som nämns nedan.
Ken Rockwell har en recension av objektivet, där han beskriver det som en av Nikons svagare zoomar, med tydlig distorsion och generellt sett medelmåttig prestanda.
DPReview:
En nyare användare skriver att linsen faktiskt är “very good if you stop it down”, och att 70mm är bättre än 35mm vid full bländare.
ImagingPixel:
En recension av 1989 års version (MK II), där objektivet beskrivs som billigt, plastigt och med blandade recensioner, men fortfarande värt att använda för nybörjare eller nostalgiker.
Det låter som det perfekta objektivet för mig och min DSLR-kamera D700 från 2008 :-)😊
Jag använder objektivet på gatan och jag har alltid f/5.6 eller f/8 – även på mina andra objektiver.
Det verkar finnas en trend just nu där fotografer med spegellösa kameror letar fram sina "gamla" DSLR-kameror från sina gömställen. Jag hade också gjort det utan att veta att jag var trendig :-) Eller är det bara en nostalgisk trend bland tidigare användare - Digital Single-Lens Reflex fotografer ?
På gensyn.



