Filtrera på kategori
2013-10-02 06:55 Till och Från
Uppståndelse. Pådrag. Avspärrningar. Ännu en vardag i den kungliga huvudstaden. Vid Gustav Adolfs torg går det inte att komma fram. Bilarna kör på trottoaren. Va' e're som händer?
Vakter, vakter ... läs mer..
Läst 5633 ggr | 0 kommentarer.
2013-09-30 23:41 Camera Obscura
Jag slås av det enkla faktum att mobilfotografin i allmänhet och Instagram-varianten i synnerhet ofta drar åt det piktorialistiska hållet. Är det så att vi lätt förförs av det synbart vackra och ... läs mer..
Läst 13067 ggr | 5 kommentarer.
2013-09-25 16:11 CARLZONZ BILDER II
I dag den 25 september 2013 är det min 4532 dag här på fotosidan, 647,5 veckor eller 151 månader (ca siffror). För ett tag sedan fick jag lite bonus från FS, två månader extra för trogen tjänst och ... läs mer..
Läst 14369 ggr | 3 kommentarer.
2013-09-13 22:19 Camera Obscura
Jag har försummat bloggen på sista tiden Ja - jag har försummat mitt fotograferande - bara lite digitalt på jobbet och lite analogt privat.
Men - jag har instagrammat desto mer :-) Och därför lägger ... läs mer..
Läst 13490 ggr | 3 kommentarer.
2013-09-09 21:42 Till och Från
Obamas besök hade dittills inte varit någon höjdare. Men den slutade i fin stil. På eftermiddagen var det folkfest på Medborgarplatsen. Syrier var där för att protestera mot ett amerikanskt ... läs mer..
Läst 5889 ggr | 3 kommentarer.
2013-09-05 06:01 Till och Från
Som en del kanske har märkt är Barack Obama i stan. Den amerikanske presidenten. Obama har gjort sig känd som en skicklig retoriker som betonade vikten av förändring (change). För åtta år sedan ville ... läs mer..
Läst 9890 ggr | 14 kommentarer.
2013-08-18 20:46 Mats Bildblogg
Söndag den 18 augusti
Jag gjorde ett besök på Kronohäktet innan jag lämnade Långholmens husbilscamping efter en trevlig helg. Fascinerande att i dag vistas i denna gemytliga miljö som har ett ... läs mer..
Läst 3282 ggr | 4 kommentarer.
2013-08-18 19:14 Till och Från
Sista dagen på den så kallade "kulturfestivalen". (Enligt mig tveksamt om tillställningen har rätt att kalla sig det. Väldigt lite kultur, mest dunka dunka). Då brukar krämare sätta upp sina boklådor ... läs mer..
Läst 5762 ggr | 0 kommentarer.
2013-08-18 18:44 Mats Bildblogg
Lördag den 17 augusti
Jag tog en promenad genom Stockholm och besökte bl.a. biblioteket. Förutom ett fantastiskt innehåll med bl.a. ett imponerande internationella bibliotek är det en vacker byggnad ... läs mer..
Läst 2983 ggr | 2 kommentarer.
2013-08-16 21:30 Mats Bildblogg
Långholmen är ett ovanligt ställe för mig att ta en kvällspromenad på. Men vi har tagit husbilen till Stockholm för att tillbringa helgen här. Inte av någon annan anledning än att bara strosa omkring ... läs mer..
Läst 2484 ggr | 3 kommentarer.
2013-07-30 08:54 Pro Memoria
Om en gallerias kamp för överlevnad
När vi flyttade till Vällingby höll man på med att lägga sista handen på det nya Vällingby Centrum och framför allt den nya modegallerian kfem. I mars 2009 ... läs mer..
Läst 14899 ggr | 10 kommentarer.
2013-07-19 12:41 Pro Memoria
Om en gammal kameras prestationer
Jag har nyligen börjat lägga upp bilder på Tumblr i syfte att visa mina bilder för en större publik, den internationella. Man får inga kommentarer, jag har bara ... läs mer..
Läst 13914 ggr | 8 kommentarer.
2013-07-15 18:15 Pro Memoria
Jag åkte in till city igår och fotade lite. En och en halv rulle får väl betraktas som lite med dagens bildflöden från digitalfotograferna. Men det räcker för att hålla mig igång och nöjd.
Jag ... läs mer..
Läst 8192 ggr | 2 kommentarer.
2013-07-07 21:18 Fem minuter
Ja det var han, den lilla killen. Snabb som vinden.
Men jag var beredd. Jag hade sett hela familjen gått runt hörnet om kapellet, och de vuxna komma tillbaka. Men inte pojken. Så jag tänkte att han ... läs mer..
Läst 6137 ggr | 4 kommentarer.
2013-07-06 08:34 Fem minuter
Njaeee...inte riktigt allt. Men visst är det lätt att må gott för närvarande; jag är ju sommarledig, regn har jag inte sett mycket av och grönskan i naturen är fortfarande så grön att det nästan gör ... läs mer..
Läst 5575 ggr | 3 kommentarer.
2013-07-03 09:37 Till och Från
Andra dagen på semestern. Duscha, frukost, vädra hängmattan. In och kolla lite grann på Fejan. Och vad skådar ens norra? Maria Sharapova i stan!
Maria Sharapova tycker jag verkar vara en rar ... läs mer..
Läst 4959 ggr | 1 kommentarer.
2013-06-30 12:16 Pro Memoria
Om att fota mellanformat
I princip hela vintern gick utan att jag använde Rolleiflexen så nu tänkte jag ge den hela sommaren. Inte en dag utan film.
Jag har för all del tagit lite bilder under den ... läs mer..
Läst 10814 ggr | 7 kommentarer.
2013-06-26 23:44 Fem minuter
...tänkte jag för mig själv. Det är ju mitt i sommaren!
Råcksta träsk...8/6-13
De satt där så fridfullt mitt i den gröna oasen. Båda koncentrerade på sitt...Och jag gled förbi ganska obemärkt tror ... läs mer..
Läst 6132 ggr | 6 kommentarer.
2013-06-26 13:10 Fem minuter
...eller Gamla stan.
Jag håller ju på att lära mig lite mer om Stockholm (med kameran över axeln, förstås!) och gör det bland annat genom att följa 19 färdigt utstakade gångstråk, kors och tvärs ... läs mer..
Läst 5893 ggr | 4 kommentarer.
2013-06-25 15:57 Fem minuter
Sommardagar i all ära, men det var svettigt mellan husväggarna. Även ute i Hammarby sjöstad. Solen lyste envist ned på mig och jag hade vandrat i timmar; från Kärrtorp över Hammarbyhöjden och runt de ... läs mer..
Läst 5642 ggr | 3 kommentarer.
2013-06-22 23:29 Pro Memoria
Att vara ensam då och då gör mig inget. Det var inte min första ensamma Midsommar. Det var den andra. Ärligt talat var det skönt att slippa grodorna i år =)
Minst halva Stockholm hade flytt ut till ... läs mer..
Läst 12965 ggr | 7 kommentarer.
2013-06-12 22:48 Till och Från
Det blev en hel del bilder under prinsessbröllopet. Meddelar några director's cut.
Amerikanarna var lätta att identifiera. Lite tuffare i stilen, som något hämtat ur Soprano. Rika amerikanare går ... läs mer..
Läst 4416 ggr | 3 kommentarer.
2013-06-09 22:29 Till och Från
Igår var det bröllop i stan, om någon missade det. Prinsessan Madeleine gifte sig med sin Chris. Till och Från fanns på plats och bevakade. Det var dock inte givet att jag skulle ut och plåta. ... läs mer..
Läst 11356 ggr | 13 kommentarer.
2013-06-08 23:38 Camera Obscura
Nikon D300s och AF-S 70-200/2,8 II Bilden är faktiskt något beskuren :-) Copyright Johan Ericson / Kungliga Magasinet.
Idag hade vi fem fotografer ackrediterade - jag var en av dem. Min position ... läs mer..
Läst 13965 ggr | 4 kommentarer.



































