Hittat ny vinkel på "normal" brännvidd
50mm brukar ju räknas som "normal" brännvidd "eftersom det är så ögat uppfattar omvärlden".
Rent nys tycker jag som ser 220 grader på bredden precis som alla andra med något så när normal syn. Men så hittade jag en artikel som gav en mer nyanserad beskrivning!
Författaren menar att området där man ser med "visual attention" är lite bredare än vad ett 50 mm objektiv tecknar och lite snävare än vad ett 35mm objektiv avbildar. Så 50mm ger en aningen inzoomad "normal" bild och 35mm en som inkluderar lite mer än så. Låter tänkvärt!
Närmare inspektion av artikeln visar dock mycket som inte stämmer. Där bilden noterar 63 graders vinkel mätte jag upp mer än 90 grader. Och ett 35mm objektiv har visserligen 63 graders diagonal bildvinkel, men 54,5 graders horisontell bildvinkel.

Och mitt synfält med "Visual attention" är bredare än författaren anger. Man flyttar ju blicken hela tiden och vrider på huvudet också, ändå står bilden inne i huvudet stilla och omfattar en rätt stor del av omgivningen. Jag kollade vad som gäller genom glasögonen om man håller huvudet stilla, och även med den begränsningen blev synfältet drygt 90 grader i sidledd.
Sammantaget lutar jag åt det finns en annan förklaring till "normalobjektiv", att 50mm är en tacksam småbildsbrännvidd att tillverka. Det finns ju massor med bra nifty-fifty objektiv.
Mitt första objektiv var ett Pentax Auto-Takumar 55mm f 2,2. Bildbredden kändes smal. Jag borde ha vant mig, men icke. Numera använder jag mest 35 mm och ett raktecknande 20mm, rätt ofta ett 77mm kort tele, längre telen nån gång. Takumaren var dock riktigt bra inte minst på kortare avstånd. Jag använde den även till reprofoto en gång i tiden,. Med stativ och en tumstock för att mäta avståndet funkade det tillräckligt bra.
"Auto" i Auto-Takumar var nog marknadsföringsöverdrift. För att fokusera med en hyfsat ljus sökarbild drar man ner spaken högst upp på objektivet, vid "T" på Pentax i bilden. Då man trycker av säger det Klonk! och objektivet bländar ner. Sökaren är förstås svart under exponeringen, men sen blir den mörk tills man dragit ner den där spaken igen. Det funkar men är ju omständligt. Nästa årsmodell skötte förfarandet lika smidigt som man numera är van vid.



Jajamän, men i just det här sammanhanget är diagonalen inte så intressant.
Jag undrar om det inte kan vara sådant som är bakgrunden, och att man sedan försökt göra det "vetenskapligt" genom att införa synfält, vinklar, diagonaler osv? En rent personlig undring alltså :-)
Ett tillägg; man kanske borde gå efter återgivningsskalan i stället? Då blir det dessutom lika oberoende av längd-breddförhållande på bilden.
Förträng det där tillägget... Det var nog inte riktigt välbetänkt. :-)
Förtränger tillägget! Resten ligger det en hel del i. Det har nog en del med betraktningsavståndet till bilden också att göra. Står man nära intill en förstoring tagen med supervidvinkel "stämmer" den bättre än om man ser den på mobilens skärm.
Lättast korrigerar man hög ljusstyrka för spegelreflexobjektiv vid brännvidden 55mm-58mm i småbild. Zeiss hade ett stort besvär på 1950-talet, att komma ner från Biotar 2/58mm till Planar och Pancolar 2/50mm. Man uppfattade 58mm som för smalvinkligt för ett normalobjektiv, men när man använde Biotarkonceptet på 50mm - så slog spegeln i.
Sedan dess har man alltid kunnat köpa hög ljusstyrka och låg vikt billigast i 50mm.
Heja normalen!! Det bästa objektivet - om man bara har med sig ett.
Tack Peter för omsorgsfull genomgång!
Där va det bäst att först dra fram filmen, för då gick spegeln ned, och man kunde börja se i sökaren! Och skärpan ställdes på full öppning (som man även gör numera) Men se'n gick man ur sökaren och ställde bländaren utanpå objektivet, och så gick man tillbaka in i sökaren igen och hoppas att man såg en liten aning av motivet efter nedbländningen! :) I de första modellerna så hade kameran ingen fresnellins, så sökarbilden va MYCKET MÖRK! Och varje gång man tog i objektivet för att ställa skärpan så råkade man självklart ändra bländaren då det inte fanns några klickstopp! :)
/B
Ps. Jag fotade boxningsträning en gång med Contax S, det funkade hjälpligt för då kunde jag ha full öppning hela tiden!
Alla barn i början - men sedan blev det ju ett och annat av det som Zeiss introducerade 1948, och som bar namnet Contax S... :-)
Det där lät ännu besvärligare! "Auto" kanske inte var helt obefogat vid den jämförelsen.
Den första objektivkonstruktion som till ett någorlunda billigt pris gav ett skarp objektiv med hyfsad ljusstyrka var väl den trelinsiga anastigmaten, tripletten. om den optimerades för ljusstyrka, skärpa och ekonomi så hamnade man på en bildvinkel runt 50°. Så det blev väl så att kameror med fast optik fick sådana objektiv och att det på det viset blev normalobjektiv.
Nja... Dennis Taylors triplett, den så kallade Cooke-Tripletten (1893) går bäst att korrigera på lite större formar som 6x9 och större. Svårt att se att den skulle ha något att göra med definitionen av normalbrännvidd på småbildsformatet.
Trotts att jag är väl så förfaren i ämnet, känner jag att saker och ting flyter här. Jag vet inte riktigt...
Precis, och eftersom vanliga amatörformat för den tidens bälgkameror var just sådana kameror, 9x12 6x9 etc. kan man väl tänka sig att bildvinkeln runt 50° då började betraktas som normal, och att det sedan hängt med. För övrigt var väl tripletten mycket vanlig på enklare småbildskameror med fast optik med max ljusstyrka F:2,8
Visst var den det - och även på 6x6. Haken var att dom var extremt budgettillverkade. Dennis Taylors triplett har som alla tripletter mycket höga centreringskrav, liksom linserna inbördes orientering (det finns ingen främre och bakre objektivhalva). Det är därför mycket få av dom som presterar det dom skall.
Sedan, ur optisk synvinkel, borde ljusstyrkan stannat på f:4,5 på dessa tripletter - men det gjorde den ju inte. f:2,8 är rent åt helsike i sammanhanget.
@Lars: Vet inte, jag tänkte i stort sett på småbildsobjektiv och därmed från typ 1930 och framåt.
Mitt inlägg var närmast en teori om varför objektiv med bildvinkel runt 50 grader började kallas för normalobjektiv. Kanske för att de var det helt dominerande på kameror med fast optik. De var det normala helt enkelt.
@Lars kl 20.26: En brutalt enkel förklaring! Ibland kan enklaste svaret vara bäst. (Man kanske också kan tänka sig att folk vande sig vid bilder tagna med den bildvinkeln och så blev den normal.)
Men jag håller med om att 50 mm har en viss teleeffekt och 35 mm är mer vidvinkligt.
Men om man bortser från sidosyn, så känns 50 mm ganska normal, när jag tänker på skärpedjupet, eller så är det så att jag har vant mig under årens lopp. Mvh Wolfgang
Jag fastnade för den där bilden av mannen som tittar framåt och den stämmer inget vidare för mig. Sen är det väl klart att 50mm är en bra brännvidd för en hel del bilder, särskilt bra för den som trivs med den bildvinkeln!
https://www.theatlantic.com/technology/archive/2018/05/how-the-50-mm-lens-became-normal/560276/
Jag blir lite tveksam till om allt i artikeln är helt faktakontrollerat men det är intressant läsning. Inte minst teorin om att man använde benämningen "normal" till objektiv som avbildade verkligheten på ett med synen likartat, normalt, sätt. Detta alltså innan man börjat räkna brännvidder.
/F
Tack för bra länk! Intressant essä med många ingångar - Carl Zeiss, Hollywood, PR, användarvänlighet, tillverkningskostnader i en genomtänkt blandning.
Slutklämmen ätr smått filosofisk "Perhaps the 50-mm communicates an anxiety about whether an individual can understand someone else’s vision".
Ungefär att "Kanske detta med 50mm speglar en ängslan, kan någon individ förstå någon annans synsinne".
Jag känner igen mig där! Är det verkligen bara jag som har en stabil bild av omgivningen inne i huvudet och rör mig i den bilden? Är jag ensam om att kunna flytta blicken utan att bilden inne i huvudet hoppar omkring? Tror inte det, men jag har inte sett detta beskrivet på det sättet.
Det beror sannolikt på att den ”fotografiska hjärnan” har accepterat vad som skulle kunna vara normalt, se Lars Hägglunds inlägg här i tråden. Det normala är helt enkelt en konvention. Återigen ett exempel där verklighet sammanblandas med bild.
Jag menar att man ser med hjärnan som med dina ord därvid använder "de konventioner hjärnan tagit till sig". Ögonen är mer verktyg än bildleverantörer.
Nu funderade jag på vad man kan teckna av med papper och penna. Jag kan inte återge det jag ser i 3D till en platt pappersbild, utan måste begränsa mig till nåt som påminner om "normal" bildvinkel. (Att mentalt backa tillbaka och rita det man på platsen ser i jättebred bildvinkel som om man stod längre bak är inte samma sak.)
"Det normala är helt enkelt en konvention" tror jag stämmer!