CITYSCAPES: BLOGGEN

Om Fotosidans grupp Cityscapes och mycket annat.

Bilbesiktning med haloeffekt

Jag har ingen Batmobile utan en tämligen alldaglig fast lite högbyggd snåldiesel, Citroen C3 Picasso. Den är nästan ny, årsmodell 2012, men myndigheterna insisterar ändå på att den ska besiktigas vartenda år.

I går 12.00 fick jag tid på Norrköpings trevligaste besiktningsställe, Opus på Koppargatan. Rent och snyggt och propert och trevliga och hjälpsamma grabbar och kaffe.

Där sitter jag i solen och tummar på min Pentax K-1 med objektiv Carl Zeiss Jena DDR Flektogon 20 mm från 1976 påskruvat. (Det har M42 gänga och adapter.) Och titta där, en 22 graders Halo! Måste vara ett bra omen. Och visst, både min bil och den andra som besiktades samtidigt klarade besiktningen!

Objektivet är raktecknande. Det medför att en cirkel utåt en bildkant tecknas orund. Halon är ju centrerad kring solen.

Postat 2021-08-13 10:47 | Läst 690 ggr. | Permalink | Kommentarer (6) | Kommentera

Gågata blir sommargågata. Carl Zeiss Jena DDR Flektogon 20mm 2,8.

Den här gågatan blev i sommar sommargågata! Stor invigning. Men skillnaden är mest den orange skylten på sin spårvagnsfot. Östgötaklimax.

Visby startade trenden att ha  formgjutna trafikhinder med sina snygga betongbaggar. Stockholm följde efter med stiliga betonglejon. Norrköping valde sin spårvagn "Ettan" som förlaga. Ser lite väl liten ut kanske? Och väldigt kulört.

Olai Kyrkogata kantas till stora delar av ny bebyggelse. Under flera decennier var där grusöknar efter de stora rivningarna på 1950-talet och framåt. Det tar ett tag för det nya att komma igång, pandemin var ingen hjälp, men det är på gång. Nelins Conditori, t h i bild, är nästan i nivå med ettan Landerholms.

Postat 2021-08-12 09:23 | Läst 509 ggr. | Permalink | Kommentarer (0) | Kommentera

Fartbedömning via EXIF

Iphone SE 2020 med app Halide för RAW tar först en jpg-bild, sen en RAW-bild med ett tryck. Om det finns nåt som rör sig i bilden blir bilderna lite olika.

Den här mannen  körde sin hyrda Voi på trottoaren mellan mig och damen som pratade i sin telefon. Gatan i bakgrunden  är avstängd för biltrafik för att under sommaren vara nån sorts gäng- och cykelstråk. Huset i bakgrunden är varuhuset Domino med bilparkering på taket.

Om man jämför jpg-bilden med RAW-bilden har hans huvud rört sig cirka 20 centimeter. Jag grävde i EXIF-infon och fann att bilderna tagits med 0,034 sekunders mellanrum. Lite huvudräkning gav farten 6 meter per sekund, cirka 20 kilometer i timmen.

Jpg-bilden som appen tog först. Iphone SE 2020 med app Halide för RAW.

RAW-bilden som appen tog 0,034 sekunder senare

Postat 2021-08-11 10:12 | Läst 532 ggr. | Permalink | Kommentarer (2) | Kommentera

Totalförnyelse av Östra Promenaden

Jättekonstig stämning på plats. Eerie heter det på engelska. Alldeles tyst och helt tomt på bilar.

Eerie! Kameran (Pentax K-1 med Carl Zeiss Jena DDR Flektogon 20mm) riktad norrut. Jag står alltså på mittlinjen mellan två körfält. Normalt skulle jag blivit påkörd eller möjligen räddad om bilisterna stannat.

Östra Promenaden har stängts av. 170 lindar tas bort. 190 nya ska planteras. De är nu 6-8 meter höga och väger 2 ton styck. Ledningar ska bytas. Arbetet ska ta två år. Under tiden ska trafikanterna "ta annan väg" än denna genomfartsled.

Norra Promenaden, Östra Promenaden och Södra Promenaden i Norrköping är byggnadsminnen. Jag minns då Riksantikvarieämbetets ombud Åke Nisbeth presenterade förslaget cirka 1989. Politikerna sa jaha, ska det bli på det sättet. Förvånansvärt accepterande. Jag som tjänsteman försökte se till att bestämmelserna skulle bli möjliga att efterleva. T ex att byta träd då det behövdes. Norra och Södra Promenaderna är storslaget stiliga, Östra Promenaden mer  som en vanlig stadsgata med trädallé.

Inte bra att byta så mycket på en gång. Men det ligger ett virrvarr av ledningar där nere och träden mår inte bra. Och ersättningsträden blir snart för stora att flyttas.

Kameran riktad söderut. Lika öde här. Nederst vinjettering i hörnen, det är det eftermonterade motljusskyddet som syns.

Kameran riktad österut. Bilden beskuren nedtill. Carl Zeiss Jena DDR Flektogon 2,8 från 1976 tecknar så här rakt!

Postat 2021-08-10 09:03 | Läst 404 ggr. | Permalink | Kommentarer (3) | Kommentera

Ändra reglerna för elsparkcyklar!

Idag publicerade Folkbladet en debattartikel om elsparkcyklar som kan kännas igen från den här bloggen. Lika aktuell nu!

https://folkbladet.se/asikter/artikel/det-behovs-i-vart-fall-ett-hum-om-trafikvett/lyze4wzj

Här nedan manus med källhänvisningar.

Bygg inte om städerna för elsparkcyklarna, ändra reglerna!

 

Företaget Voi som hyr ut elsparkcyklar vill nu att städerna byggs om för att passa deras affär. Någon annan ska betala. Voi: "Bilismen medför stora kostnader kopplat till klimat, miljö, hälsa och infrastruktur. Frågan är inte om vi har råd att investera i en sån här omställning utan snarare om vi har råd att inte göra det."

 

Som jag ser det är Voi ute och cyklar. Det är reglerna om behöver skärpas.

 

Elsparkåkandet har gjort det farligt att gå på trottoarerna. Häromveckan åkte två tjejer på en elspark ikapp mig som gick. De kunde inte bromsa utan väjde och hamnade i en hög på trottoaren ihop med sitt hyrda färdmedel. De klarade sig oskadda, men sa "beställ ambulans" och att allt var mitt fel, "du stod i vägen". Det här var bara ett tillbud, men om man blir påkörd av en tung person på elsparkcykel i 20 kilometer i timmen kan det sluta illa. Och som bekant ställs elsparkstöttingar i vägen överallt. Synskadade får stora problem.

 

Tillverkningen av åkdonen belastar miljö och klimat. Deras livslängd är hemlig, men uppskattas av branschfolk till i genomsnitt två (2) månader. Resursförbrukningen är brutal.

 

Snacket om att ersätta bilismen är bara en saga. I en KTH-undersökning 2019 hade 62 % av elsparkåkarna valt bort att gå eller åka trampcykel. Bara 3 % ersatte en bilresa. Resten lät bli att åka T-bana eller buss.

 

Sammantaget minskar elsparkåkandet hälsosam vardagsmotion och ökar åtgången av råvaror och energi. Detta är inte alls det planeten behöver. Att bygga om städerna skulle inte hjälpa. Elsparkåkarna struntar i trafikregler, rödljus och annat vuxenvärlden hittat på. Eller har helt enkelt inte hört talas om att såna regler finns. Vois hemsida pjollrar med kunderna som om de vore bäbisar: "Cykelbanan är din bästa vän."

 

Det behövs mycket tydligare regler och att de tillämpas. Transportstyrelsen har i mars 2021 lämnat ett förslag som tyvärr missar målet. De försöker skohorna in elsparkcyklarna i definitionerna för cyklar. Det är fel av två skäl:

 

  1. I storstäderna har många cyklister sen länge valt att köra där det passar dom, gärna på trottoarerna. Beteendet ogillas av de som går men den sociala kontrollen fungerar inte.

 

  1. Cyklar framförs med hjälp av trampor. Elassistans accepteras om tramporna ändå måste användas för att hålla fordonet i gång. Elsparkcyklarna är 100% motordrivna och passar helt enkelt inte in.

 

Elsparkcyklarna är alltså motorfordon och borde klassas som sådana. Motorfordon ska inte åka på trottoarerna. Det är en begriplig regel. Den verkar accepteras utom av enstaka mopedåkare och så dom som hyr ut elsparkcyklar.

 

Regeringen, erkannerligen infrastrukturministern Tomas Eneroth, borde ta tag i detta.                     Att som hittills rekommendera i stället för att ge tydliga regler och se till att dessa tillämpas har slutat att fungera. Elsparkcyklar måste förbjudas att använda städernas trottoarer. Voi m fl behöver åläggas att lösa det. GPS och inaktivering av motorn på trottoarerna borde funka.

 

F n saknas försäkringsskydd såväl för den som blir påkörd som för den elsparkförare som skadar sig. Det duger inte alls. Trafikförsäkring måste ingå i hyran. Cykel- eller mopedhjälm borde ingå i hyran. Svårlöst, ja, men behövs. Den där krockkuddeliknande man hänger om halsen vore kanske lösningen.

 

Troligen behövs också krav på körkort. Den som har ett vanligt körkort har fått lite hum om hur man uppträder i trafiken. Det kan behövas ett enklare körkort för dom som vill åka elsparkstötting.

 

 

Måns Hagberg

 

Arkitekt och stadsplanerare

 

Källor:

 

Voi om stadsombyggnad:

Länk: https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/zr0xn9/elsparkcykeljattens-forslag-bygg-om-staderna

KTH-undersökningen, länk: https://www.kth.se/polopoly_fs/1.1000773.1600688472!/Delningstj%C3%A4nster%20f%C3%B6r%20elsparkcyklar%20Kristofferson%20Wallin.pdf

 

Bristfälliga försäkringar, länk:

https://www.konsumenternas.se/arkiv---nyheter-bloggar-och-poddar/nyheter/2021/juni/forsakringsskyddet-ar-svagt-vid-olyckor-med-elsparkcyklar/

 

Transportstyrelsens förslag, länk:

https://transportstyrelsen.se/sv/Nyhetsarkiv/2021/nya-regler-och-krav-pa-forare-ska-gora-elsparkcyklar-trafiksakrare/

Postat 2021-08-06 16:42 | Läst 587 ggr. | Permalink | Kommentarer (3) | Kommentera
Föregående 1 ... 3 4 5 Nästa