CITYSCAPES: BLOGGEN
Autobuss till Snäckgärdsbaden
1933 kunde den som reste i tjänsten eller var tillräckligt välbeställd flyga med aeroplanet "Södermanland" från Lindarängens flyghamn vid Värtan i Stockholm till Tingstäde på Gotland. Det tog en dryg timme. Från luften kunde man se hela den vidsträckta ön. Vignetten här nedan tecknades av Charles Larsson till landskapsskildringen "Gotland, sommaren 1933" av Knut Hagberg.
Aeroplanet ifråga var en Junkers Ju 52 med flottörer. Det rymde 14–16 passagerare.

Tingstäde träsk är ju en sjö, inte ett träsk i rikssvensk mening. Vid stranden väntade autobussen. Den körde direkt till semesterlättjans stamort på ön, Snäckgärdsbaden, strax norr om Visby. Samma buss trafikerade sträckan Visby - Snäckgärdsbaden.
Bussen togs ur trafik nån gång på 1950-talet. Den återupptäcktes 2002. Den hade konverterats till sommarstuga!
Bilden avfotograferad med Iphone genom bussens sidoruta.
Gotlands Veteranbilklubb köpte bussen. Efter ett omfattande renoveringsarbete är den lika fin som då den var ny. Aktuell inregistrering skedde 2018. Den byggdes i Sverige 1931 på ett Chevrolet lastbilschassi med boggie. Rak sexcylindrig bensinsmotor som monterats stumt på ramen. Motorns vridmoment och 52 hästkrafter ger tillräcklig kraft för att ta branta backen upp till Snäck, men vägegenskaperna är si så där. Den rullar bäst upp till 50 km/t, sen börjar den kännas och låta orolig.
Under Almedalsveckan ställde klubben ut den på Skeppsbron. Registreringsskyltens I står ju för Gotland, 1519 var nog ett löpnummer. Nu finns över 40.000 motorfordon registrerade på ön, men bara 10 bussar.
Veteranbussen från 1931 plåtad med jämförelsevis nytt veteranobjektiv från 1976, Carl Zeiss Jena DDR Flektogon 20mm f2,8 @ f8
Iphone med app Halide för RAW. Den här gången funkade manuell handpåläggning bättre än Apples algoritmer.
Levererad av Emil Appelquists bilfirma på Adelsgatan. Flektogonen tog närbilden.
Läderklädda stolar med prima spiralfjädrar under stoppningen. Flektogonen hade rätta vidvinkeln.
Högerstyrd, det var ju vänstertrafik och passagerarna steg in bredvid föraren.
På återseende, Gotland
På vägen mot färjan lystes den ensamma asken på Västergarns utholme upp av det som på engelska kallas "crepuscular rays", solstrålar som letar sig genom molnrevor. 
Vemodigt att lämna ön. Det har varit tio fina dagar. Träffat grannarna. Hejat på kompisar. Almedalsveckan, ett fantastiskt demokratitorg som återuppstått i mycket gott skick efter två år med pandemin. Det förmörkades av mordet på Ing-Marie Wieselgren, annars hade de dagarna känts just fantastiska.
Vemod att på Sanda kyrkogård se kollegan Birger Anderssons gravvård. Birger ritade hundra Gotlandshus och inspirerade till tusentals. Utan honom hade Gotland tappat en mycket av sin särart.
Äntligen åkt elbuss som laddas i farten. Tog några bilder, dom vart inget vidare, och då det stod att "format memory card" gjorde jag dessvärre det. Jag har en Iphonebild och kan koka soppa på den spiken till en artikel som ska skrivas.
Släpet står i ladan på Gotland. Det skulle in på besiktning. Jag drömde om att boka tid hos Besiktas trevliga ställe i Stånga, men det var fullt! Visby, vilken firma som helst, varsomhelst på ön, fullt! Till slut fixade damen på Besiktas kundtjänst fram en tid i Slite. Det vart en fin utflykt i sig. E-type sommarpratade i bilradion medan jag plåtade Cementas fabrik och det stora stenbrottet. Både bilen och släpet gick igenom besiktningen prickfritt.
Städat. Klippt gräsmattan.Läst Gotlands Allehanda. Alla dessa dagar. Slutbilden togs från färjeläget i Visby.
Cement, försvar och el i Almedalen.
Almedalsveckan bjöd på ett för mig högintressant seminarium onsdag 6 juli 2022. För ovanlighetens skull var jag ute i god tid. Efter mig kom öns riksdagsledamöter, regiondirektören, länsrådet, regementschefen, regionfullmäktiges ordförande, Cementas vice vd och energiminister Khashayar Farmanbar. Han satte sig bredvid mig. Vi bytte några ord. Sen kom hans politiskt sakkunniga biträde. Jag flyttade mig så att hon skulle kunna sitta bredvid ministern.
Khasayar Farmanbar, Energiminister, Sveriges regering (S)
Almedalens särart är att alla officiella arrangemang är gratis och öppna för allmänheten. Det är bara att kliva in och vara med.
Cementa vill tillverka cement utan koldioxidutsläpp. Till att börja med genom att elda nästan som hittills, men skilja av koldioxiden och deponera den i norska f d oljefält. I ett senare steg genom att hetta upp kalksten och lermärgel elektriskt, ta vara på koldioxiden och deponera den. Nere i underjorden kan den med tiden omvandlas till sten om man hittar rätt plats, annars ska den ändå förbli avskild från atmosfären för all överskådlig framtid.
Karin Comstedt Webb, Vice VD, Heidelberg Cement Sweden.
För att få fram ström till detta behöver elproduktionen byggas ut. Idag är sol och vind från ön och havsbaserad vindkraft som kan fungera. Samtidigt behövs en ny och bättre kabel till fastlandet för att exportera överskott och att importera då det behövs. Ska det fungera behövs kapital, acceptans och tillstånd. Försvaret spelar en nyckelroll. Enligt min erfarenhet har försvaret hittills mest bara hindrat vindkraftutbyggnad.
Det var god stämning på mötet. Att få denna enorma omställning på plats känns inte helt omöjligt.
Bedrövelsens dag på Almedalsveckan
Idag onsdag 6 juli 2022 mördades en kvinna på en uteservering några tiotal meter från den plats Annie Lööf skulle hålla ett anförande. Bilden visar platsen ifråga. Skärmen visar den man, Lars Reuterberg, som stoppade brottslingen.
Han har intervjuats av DN:
– Jag mår jättedåligt över den här kvinnan. Men också att hon var i Almedalen och råkade ut för det här gör mig upprörd. Att någon förstör Almedalen gör mig förbannad.
Varför är Almedalen så viktigt för dig?
– Det är viktigt för oss alla. Det finns ingen motsvarighet i världen där man kan få gå fram och prata med politiker som man gillar eller ogillar och prata, och de ger en några sekunder. Det är fantastiskt. För de är människor ändå, även om de har tuffa jobb.
Jag känner likadant. 13.50 då larmet gick var jag hundra meter från platsen men det fanns murar och plank emellan och jag märkte inget. Det var lugn stämning. Almedalsveckan har klarat sig utan grova brott sen 1968. Alla arrangemang som ingår i programmet är gratis och öppna för alla. Att se och höra makthavarna I R L och faktiskt kunna byta några ord med dom nån gång är fantastiskt. Pandemin blev ett hårt slag, men arrangemanget fungerade fint igen. Måtte Almedalsveckan klara även detta slag.
Brandsnack om kulturhus på Visbys Gamla Brandstation
Högsta samtalsnivån under Almedalsveckan 2022 återfinns i Visbys gamla brandstation. Den ligger nämligen allra högst upp i staden inom murarna. Brandsprutan och de andra redskapen drogs för hand. Det var en fördel att kunna rulla ned för backarna till bränderna.
Inomhus återfinns en utställnings- och möteslokal för Brandskyddsföreningen.
Där höll Brandskyddsföreningen premiär för sin poddcast "BrandSnack". Premiärens fokus var på kulturhistoriskt värdefull bebyggelse. Konstruktivt samarbete mellan brandskyddet, fastighetsägare, kommunen och antikvariska myndigheter kan förebygga mycket och leda till snabba och bra ingrepp om det ändå skulle börja brinna. Visby har idag väldigt mycket bättre detaljlösningar för brandskydd än förr. Gipsskivor, larm och brandvarnare för att tala klarspråk. Räddningstjänsten har skaffat sig utrustning för att hämta släckvatten från havet om det ändå skulle börja brinna.
Det gäller att dra lärdom av katastroferna. Då en stor innerstadsfastighet i Eksjö brann ner visade det sig att befintliga larm kopplats ur eller inte ens tagits i drift. Notre Dame i Paris hade klarat sig bättre om brandkåren larmats korrekt och börjat släcka tidigare.
Mats Björs, vd brandskyddsföreningen, Jan Bejrum, kamratföreningen, Roger Andersson, chefredaktör BrandSäkert, Erika Hedhammar, utredare och sakkunnig i frågor kring riskhantering och restvärdesräddning vid Riksantikvarieämbetet.
Det finns mycket kunskap, men också stora svårigheter att få fram pengar till förebyggande åtgärder. Professionella fastighetsbolag har ibland lyckats att få ekonomin att gå ihop genom att förbättra brandskyddet och förhandla ner försäkringspremierna. Jag tror att det finns mer att göra där. Försäkringsbolagen borde låta göra brandsyn och sätta premienivån efter en riskbedömning.
Märk väl att försäkringsbolagen gjort och gör en hel del! I Visby sponsrade Länsförsäkringar en övergripande brandskyddsinventering. Nationellt sponsrar försäkringsbolagen Brandskyddsföreningen.
De stadsbränder som förr slog ut hela städer har upphört. Visby drabbades hårt under medeltiden. 1611 förstördes en stor del av norra innerstaden. Nu brinner enstaka fastigheter. Oftast kan en brand begränsas till den brandcell där den uppstått. (Brandcell: Brandsäkert avgränsad del av byggnad, t ex en bostadslägenhet.)
Brandhake och klocka:
Brandstationen byggdes av gråvitt silikattegel för mer än hundra år sedan. Den lades ner på 1950-talet och blev sen förråd. Så småningom inrymdes en lokal åt kamratföreningen. 2016 sålde Region Gotland fastigheten till högstbjudande. Brandskyddsföreningen Gotland lyckades då förvärva fastigheten. Målet är att den ska bli ägd av en stiftelse.
Jan Bejrum var brandchef 1982 - 2006 och har sen dess fortsatt att vara engagerad för brandskyddet och för Gamla Brandstationen.















