Råjobba med "Tones" och "Curves" i Affinity Photo
Det är ibland svårt att framkalla en bild så att både himlen och jorden kommer till sin rätt. Häromdan snubblade jag över en riktigt bra funktion som hade varit bra att hitta tidigare. Den finns sen gammalt, jag använder fortfarande version 1.7. av Affinity Photo.
Man gör det bästa av läget redan i RAW-behandlingen.
Här ett exempel. Skärmdumpen nedan visar fliken "Basic" där man ofta börjar sen man öppnat en RAW-fil i Affinity Photo.
Det röda i himlen är en överexponeringssignal. I svårare fall kan man använda funktionen "Highlights" i "Shadows/Highlights" för att få mer teckning i himlen. I det här fallet gick jag direkt till Blackpoint.
Justerade sen svartpunkten tills himlen såg bra ut och mörkade ner den ännu lite mer för att ge utrymme att ljusa upp hela bilden senare i processen.
Sen kommer upptäckten som var ny för mig. I "Tones / Curves" flyttade jag kurvans ändpunkt i övre högra hörnet åt sidan. Se tredje pilen! Flyttade sen ändpunkten i nedre vänstra hörnet uppåt, se fjärde pilen. Detta för att få histogrammet centrerat.
Scott Kelby rekommenderade en gång i tiden att lämna lite glapp på sidorna av histogrammet, typ 5 %, utan att förklara. Troligen var syftet att få den färdiga bilden att funka på olika skärmar utan att balla ur. Man kan ju också sikta på att få histogrammet att rymmas helt precis.
Sen blev det dags att trycka på "Develop" och i nån sorts jpegläge beskära och finjustera bilden. Det läget klarar en del justeringar, men helst inte alltför stora.
Så här blev bilden efter export till jpg, Fotosidan och en artikel i Wikipedia.
Södra gaveln på byggnadsminnet Stora Norrgarde på Gotland. Pentax K-1 med Carl Zeiss Jena DDR Flektogon 20mm 2,8 @ f 8.





Sååvitt jag kan förstå (en stor begränsning) återfinns "levels" inte i RAW-framkallningen på Affinity Photo i min version utan sen man framkallat.
I svårare fall har det gett påtaglig skillnad på slutlig bild att göra grovjobbet i RAW.