Om Fotosidans grupp Cityscapes och mycket annat.

Ska städerna byggas om för elsparkcyklarna eller ska reglerna skärpas?

Häromdan bloggade jag om Vois förslag att städerna ska byggas om för att passa deras affär.

https://www.fotosidan.se/blogs/manshagberg/ska-staderna-byggas-om-for-elsparkcyklarna.htm

Bloggen toppade FS lista över mest kommenterade! Bland annat tog Jörgen Testudines upp Transportstyrelsens förslag om nya regler. Viktiga inlägg. Jag har ändrat  texten. Den blir också en debattartikel i Folkbladet Östgöten med infrastrukturministern Tomas Eneroth och hans stab som målgrupp.  Tack alla som kommenterade, bra input!

Vänstra bilden har jag fotat på gatan utanför huset jag bor i. Högra bilden visar infrastrukturminister Tomas Eneroth. Foto Kristian Blad/Regeringskansliet.

Aktuell text:

Företaget Voi som hyr ut elsparkcyklar vill nu att städerna byggs om för att passa deras affär. Någon annan ska betala. Voi: "Bilismen medför stora kostnader kopplat till klimat, miljö, hälsa och infrastruktur. Frågan är inte om vi har råd att investera i en sån här omställning utan snarare om vi har råd att inte göra det."

 

Som jag ser det är Voi ute och cyklar. Det är reglerna om behöver skärpas.

 

Elsparkåkandet har gjort det farligt att gå på trottoarerna. Häromveckan åkte två tjejer på en elspark ikapp mig som gick. De kunde inte bromsa utan väjde och hamnade i en hög på trottoaren ihop med sitt hyrda färdmedel. De klarade sig oskadda, men sa "beställ ambulans" och att allt var mitt fel, "du stod i vägen". Det här var bara ett tillbud, men om man blir påkörd av en tung person på elsparkcykel i 20 kilometer i timmen kan det sluta illa. Och som bekant ställs elsparkstöttingar i vägen överallt. Synskadade får stora problem.

 

Tillverkningen av åkdonen belastar miljö och klimat. Deras livslängd är hemlig, men uppskattas av branschfolk till i genomsnitt två (2) månader. Resursförbrukningen är brutal.

 

Snacket om att ersätta bilismen är bara en saga. I en KTH-undersökning 2019 hade 62 % av elsparkåkarna valt bort att gå eller åka trampcykel. Bara 3 % ersatte en bilresa. Resten lät bli att åka T-bana eller buss.

 

Sammantaget minskar elsparkåkandet hälsosam vardagsmotion och ökar åtgången av råvaror och energi. Detta är inte alls det planeten behöver. Att bygga om städerna skulle inte hjälpa. Elsparkåkarna struntar i trafikregler, rödljus och annat vuxenvärlden hittat på. Eller har helt enkelt inte hört talas om att såna regler finns. Vois hemsida pjollrar med kunderna som om de vore bäbisar: "Cykelbanan är din bästa vän."

 

Det behövs mycket tydligare regler och att de tillämpas. Transportstyrelsen har i mars 2021 lämnat ett förslag som tyvärr missar målet. De försöker skohorna in elsparkcyklarna i definitionerna för cyklar. Det är fel av två skäl:

 

  1. I storstäderna har många cyklister sen länge valt att köra där det passar dom, gärna på trottoarerna. Beteendet ogillas av de som går men den sociala kontrollen fungerar inte.

 

  1. Cyklar framförs med hjälp av trampor. Elassistans accepteras om tramporna ändå måste användas för att hålla fordonet i gång. Elsparkcyklarna är 100% motordrivna och passar helt enkelt inte in.

 

Elsparkcyklarna är alltså motorfordon och borde klassas som sådana. Motorfordon ska inte åka på trottoarerna. Det är en begriplig regel. Den verkar accepteras utom av enstaka mopedåkare och så dom som hyr ut elsparkcyklar.

 

Regeringen, erkannerligen infrastrukturministern Tomas Eneroth, borde ta tag i detta. Att som hittills rekommendera i stället för att ge tydliga regler och se till att dessa tillämpas har slutat att fungera. Elsparkcyklar måste förbjudas att använda städernas trottoarer. Voi m fl behöver åläggas att lösa det. GPS och inaktivering av motorn på trottoarerna borde funka.

 

F n saknas försäkringsskydd såväl för den som blir påkörd som för den elsparkförare som skadar sig. Det duger inte alls. Trafikförsäkring måste ingå i hyran. Cykel- eller mopedhjälm borde ingå i hyran. Svårlöst, ja, men behövs. Den där krockkuddeliknande man hänger om halsen vore kanske lösningen.

 

Troligen behövs också krav på körkort. Den som har ett vanligt körkort har fått lite hum om hur man uppträder i trafiken. Det kan behövas ett enklare körkort för dom som vill åka elsparkstötting.

Inlagt 2021-07-22 08:21 | Läst 1020 ggr. | Permalink

"Förslagen på att bygga om väginfrastrukturen i städerna är rimliga och eftersträvansvärda. Den bilfixerade stads- och väginfrastrukturen är skadlig för alla inblandade och agerar hämmande för en mer harmonisk och organisk övergång till alternativa färdsätt. Det måste bli färre bilar och mindre motortrafik i städerna, cykelnätet behöver få tydlig prioritet som gör det attraktivt att cykla. Här har Danmark, kanske framför allt Köpenhamn, mycket att lära oss. Men likt de flesta andra som engagerar sig i ämnet häromkring önskar jag se dels betydligt hårdare tag om hyr-elsparkcyklarna. Uthyrningsmodellen fungerar inte, då någon som helst ordning kräver ett användaransvar som krockar med den lösa och lediga attityd uthyrarna vill verka för - samtidigt som striktare regler också blir svåra att efterleva. Det enda rimliga är att förbjuda hela modellen för hyr-elsparkcyklar. Färdmedlet kommer bestå, men i betydligt smalare utsträckning när brukarna förväntas äga sina fordon - och med det torde följa en positiv mot idag attitydförändring åt ökad försiktighet och mer omsorgsfullt parkerande. Bud om hjälm eller körkort ser jag som en onödig åtgärd. Genom att öka brukarnas ekonomiska och materiella investering i de fordon de för fram lär attityden i trafiken skifta naturligt. Försvinner hyrformen som den ser ut idag blir det färre elsparkcyklar i cirkulation, och problemen minskar av sig självt. Kombinera det med en förbättrad infrastruktur i städer för andra färdmedel än bil så kan vi nog komma i mål med en bättre situation för alla helt utan en massa onödig byråkrati och krångliga och kontraintuitiva specialregler."


(visas ej)

Hur mycket är tolv minus två?
Skriv svaret med bokstäver
Förbjud eländet. Eller beskatta dem hårt och använd pengarna till utökad övervakning i kombination med höga böter för förseelser.
Svar från Måns H 2021-07-22 13:14
Såg en notis om att Norge tar ut 3000:- i böter om man åker två på en elsparkstötting. Ett steg i rätt riktning.
Benganbus 2021-07-22 13:48
Norge e tydliga, Sverige e mesiga!
/B
ztenlund 2021-07-22 15:23
500 kr kostar det i böter vilket det nyligen rapporterats om att polisen ställt ut nedanför Kungliga slottet i någon insats. De hade tydligen fångat någon för rödljuskörning också. En verksamhet där man nog skulle kunna håva in rejält mycket pengar från alla former av cyklister på. Rödljuskörningarna är ju inte ens missbedömningar av omslagstiden som de oftast är med bilar, utan sker ju synnerligen uppenbart med vad som får betecknas som direkt uppsåt.
Svar från Måns H 2021-07-22 17:14
Jag anar eller i alla fall hoppas att mesigheten börjar bli omodern. Tingsrättens friande dom i Allramålet byttes ovanligt nog mot fällande i hovrätten.
Bygg några lekparker för elsparkcyklar och låt dom hållas där! :)
B)
Svar från Måns H 2021-07-22 13:14
Om byggena är på deras bekostnad så OK!
Benganbus 2021-07-22 13:47
Håller med! Det här elsparkcykelföretaget borde själva bygga ett litet lekland, ungefär som Legoland, fast med litet större hus och gator, och där får man hyra en elsparkcykel och åka omkring! :) ;) :)
/B
Förbudens farbröder fabulerar 😁😁😁
Svar från Måns H 2021-07-22 17:17
Att tänka fritt är stort, att tänka rätt är större ;-)
Här i Lindesberg är väl problemet inte så stort som i storstäderna och det finns än så länge bara privata el-sparkcyklar men de som finns kör ofta ganska fort och ofta utan hjälm på huvudet, åldern på förarna är också diskutabelt för många är väldigt unga. Om det kommer någon lag så skall det med all säkerhet utredas och skickas på remiss till olika myndigheter så det kommer säkert att ta sin tid.
Ha det gott/Stig
Svar från Måns H 2021-07-23 10:49
Privata finns av olika modeller där en del är snabbare än hyrprylarna.

Om Voi inte tagit i ända från tårna och velat bygga om städerna för att gynna deras affär hade jag ändå oroat mig för skador och död. Saknar nollvisionen.
Förslagen på att bygga om väginfrastrukturen i städerna är rimliga och eftersträvansvärda. Den bilfixerade stads- och väginfrastrukturen är skadlig för alla inblandade och agerar hämmande för en mer harmonisk och organisk övergång till alternativa färdsätt. Det måste bli färre bilar och mindre motortrafik i städerna, cykelnätet behöver få tydlig prioritet som gör det attraktivt att cykla. Här har Danmark, kanske framför allt Köpenhamn, mycket att lära oss.

Men likt de flesta andra som engagerar sig i ämnet häromkring önskar jag se dels betydligt hårdare tag om hyr-elsparkcyklarna. Uthyrningsmodellen fungerar inte, då någon som helst ordning kräver ett användaransvar som krockar med den lösa och lediga attityd uthyrarna vill verka för - samtidigt som striktare regler också blir svåra att efterleva. Det enda rimliga är att förbjuda hela modellen för hyr-elsparkcyklar. Färdmedlet kommer bestå, men i betydligt smalare utsträckning när brukarna förväntas äga sina fordon - och med det torde följa en positiv mot idag attitydförändring åt ökad försiktighet och mer omsorgsfullt parkerande.

Bud om hjälm eller körkort ser jag som en onödig åtgärd. Genom att öka brukarnas ekonomiska och materiella investering i de fordon de för fram lär attityden i trafiken skifta naturligt. Försvinner hyrformen som den ser ut idag blir det färre elsparkcyklar i cirkulation, och problemen minskar av sig självt. Kombinera det med en förbättrad infrastruktur i städer för andra färdmedel än bil så kan vi nog komma i mål med en bättre situation för alla helt utan en massa onödig byråkrati och krångliga och kontraintuitiva specialregler.