OmTag. Ensam i natten.
Ibland kan jag tycka att det är svårt att skriva om bild. En del bilder väcker känslor hos mig och andra inte. Jag tror också att bilder talar till oss på olika sätt och att vi känner olika eller inte känner alls inför olika bilder.
Jag skall inte kritisera den mer akademiska bildanalysen, men den ligger över min horisont. Jag tycker också att det ibland kan låta som att det skulle finnas absoluta sanningar där man skall känna och tycka eller ”förstå” bilder efter en given mall och/eller utifrån någon outtalad kontext osv.
Jag tror i all enkelhet att vi tycker om och ofta försöker fånga bilder som vi själva känslomässigt kan identifiera oss med, vilket i sig gör det hela väldigt subjektivt. Detta är av godo givetvis, hur kul skulle det vara om det rådde koncensus och alla gillade samma bilder och alla försökte ta ”likadana” bilder.


det är, iaf i min mening, skillnad på bildanalyser som fotografer gör av andra fotografers bilder, och bildanalyser som görs av t ex konstvetare. det är två helt skilda saker, görs i helt skilda syften, får helt olika resultat, man tittar på helt olika saker, osv.
Det är väl just detta att "...den är ju byggd för att analyseras genom en teori, och lite mindre tycke och smak." som blir en smula problematiskt tycker jag. Teoretiserande runt något som är till stor del subjektivt blir väldigt knepigt i sig. Det man kan teoretisera om är ju egentligen mätbara parametrar, bild a har högre upplösning än bild b, återger färger riktigare än... osv. Däremot tycker jag att en hel del av detta "teoretiserande" ofta grundar sig på subjektiva värderingar där en självutnämnd elit ger sig tolkningsföreträde. Jag tror att risken är stor att konsten stelnar med det synsättet, det finns otaliga exempel på detta genom historien, bara för att ta ett kan man titta på hur Robert Franks The Americans bemöttes av samtida kritiker i USA när den släpptes.
Som du säkert förstått är jag ingen vän av sådant som "bildkritik" och "bildanalys" då jag anser att den dels ofta bygger på en självutnämnd elits syn på "hur det skall se ut" och dels att den tenderar att cementera och likrikta konsten till mer av sådant som denna elit "bestämt" är "god konst".
Att själv reflektera över vad och varför man gillar vissa bilder och inte andra och att föra diskussioner med andra runt detta kan däremot vara fruktsamt tror jag.
/Affe
konstvetenskap och konstkritik (på kulturjournalistnivå) är ju nåt helt annat än hur gemene man betraktar konst och fotografi. för en privatperson är det ju onekligen den egna upplevelsen och eventuella tolkningen som är intressant. det mer kritiska seendet är nåt helt annat, och verkligen på gott och ont.
det jag däremot kan tycka är trist, är hur den offentliga konstkritiken (oavsett om det handlar om konst, fotografi, litteratur eller annat) sätter en ribba för vad som är "god konst". att förutsätta att alla gillar samma typ av konst är rätt knäppt. dessutom ger det på många sätt en snedvriden syn på vad som i vårt fall är "god fotografi" - vad är det, och vem bestämmer det, liksom.
knepigt, särskilt när det gäller att sätta någon slags kvalitetsstämpel på fotografi. går det? eller är den upplevelsen också individuell?
Tommy S.
/Affe
-
men,
naturligtvis ligger bildanalys, tom akademisk sådan, över din nivå då du inte ingår i den sfären
- var glad för det Alf
...
det finns inga regler för hur en bild påverkar en enskild människa
...
däremot kan det skönjas hur djupt och ärligt en människas självinsikt går ....
...... en rent teknisk beskrivning säger ju inget om bildens innehåll
och
hur den påverkar dig
-
är det en bild som vill påverka, dig personligen, eller
i någon riktning
upplysande
eller
medvetandegöra
eller rentav ljuga om något för att påverka dig
-
mm mm
-
att våga moget fundera över en bilds innehåll, syfte mm
kräver att betraktaren besitter en vuxen självinsikt, kunskap och ärlighet mot sig själv
-
det är tragiskt att följa utvecklingen mot förflackning
genom trender, bildkonsumption och AI skapade bilder
-
några absoluta sanningar om den enskilda människans förmåga att se, förstå och uppleva en bild finns inte
kommer aldrig att finnas
-
trendskapare vill, det finns pengar där
det räcker at se reklamen här
jag reagerar spontant på din text
det finns säkert brister
Jag tror att för mycket analyserande ibland kan skymma sikten för bilden/bilderna i sig. Sedan finns säkert undantag där konstnären vill starta en reaktion genom just analys och se var den len leder.
/Affe
men, detta handlar ju inte om alla bilder, bara dom man fångas av
och
om man är intresserad
allt är inte intressant
jag tycker tex att dina bilder, både föräldrar, nattpromenader ger mig mycket information om dig och de känslor som fyller dig, du förmedlar det via bilderna
just det är en typ av analys för mig, hur påverkas jag av din förmedling av ditt förhållande till de människor eller den miljö du skildrar
analysen är inte en akademisk process för mig
det är mer en introspektiv historia om hur jag som person påverkas
vilka känslor och eventuella egna minnen bilden väcker
det andra, som du kallar akademiskt är ju lika ointressant som teknisk genomgång, för mig
jag är bara intresserad av bilder som dokumentära eller mer åt innehåll och konstnärlighet
jag intresserar mig inte för det andra, sådant finns i mig som mångårig fotograf
jag är, nästan, nöjd med det jag kan
jag tar bilder eller skapar bilder som lusten faller på