OmTag. Många kvällar och nätter på stadens gator har det blivit.

På Södermalmstorg kunde man tidigare köpa nystekt strömming, Nu står stömmingskiosken på Kornhamnstorg.
Jag har knallat runt på stadens gator och fotograferat sena kvällar och nätter i ganska många år nu. Många år var det Leican och svartvit film som gällde.
Jag hittade en favoritfilm som senare försvann och när den kom tillbaks var den på tok för dyr, filmen var Fuji Neopan 1600. En film som var ganska lik riktig TriX, alltså den före 2003, i både korn och hur den tecknade gråskalan.
Jag exponerade den efter 1000 asa vilket var den känslighet den höll i verkligheten trots askens påstådda 1600 asa.
På den tiden fick jag ofta köra på full öppning vilket var f/1,4 på Summiluxen, 1/15 sek och hålla andan och hoppas. Det gick det med, men givetvis missades många bilder på grund av de begränsningar som fanns i tekniken.
Hård kontrast och dålig teckning i lågdagrarna fick man också stå ut med, något som en del ser som en kvalitet idag men som alltid var och är en teknisk brist som begränsar hur man kan presentera sina bilder.
Hur som helst Leica M6 ttl, Summilux-m 50/1,4 och Neopan 1600, det funkade det också.


Man får en känsla av att vara osynlig men samtidigt hypermedveten. Man hör sina egna steg, kamerans klick, kanske ett avlägset ljud från en bil eller någon som pratar bakom hörn. Allt känns mer betydelsefullt än på dagen. Staden, annars brusig och ofokuserad, känns personlig — nästan intim.
Fotograferandet i mörker skapar en egendomlig närvaro, man letar efter ljus, efter stämningar, efter ögonblick som bara existerar just nu, just här, och bara för en själv.
Utrustningen är bara verktyg för att fånga stämningen i stunden — i platsen.
Nystekt strömming är inte heller fel.
God natt
Stefan
/Affe
gillar dina nattbilder
/Affe
Hälsn!
/Affe
Hälsn!