Danske Bloggen 976 / Batterikapacitet och livslängd .....
________________________________________________________________________
Roskilde, den 7. juni 2018.
.... blev plötsligt närvarande fråga för mig i måndags. Min Mini Crosser är från 2013 och jag köpte den från en dödsbod 2015. Jag vet inte hur mycket den hade kört förut, men den såg väldigt nytt ut och hade också använts inomhus i den tidigare ägarens lägenhet. Det finns 10 dioder, 6 gröna, 2 gula och 2 röda, vilket indikerar hur mycket ström som finns. På mina normala trip till stan, runt i gatorna och hemma igen har min förbrukning varit max 2 gröna. I måndags använde jag 4! Det finns tillräckligt bra flera faktorer som kan spela ind, motvind, körningar upp branta gator och vägar och förarens vikt! Det var hård motvind och jag var på branta gator, men jag tror att jag har varit tidigare - det är så bara min vikt tillbaka, men Crosseren är konstruerad för en person-maxvikt på 150 kg och det väger jag inte - ännu 😀
Efter ett samtal med leverantören blev jag lugnad med att när det fanns 6 dioder kvar, kunde jag köra länge ännu. Så länge det var fullt laddat när det hade laddats över natten. Batterierna har annars vanligen bara ett livstid på ca 3 år!
Puha prisen på nya batterier kostar 4 000 dkr. plus transport och installation 1 200 kr. Det kan mycket väl vänta lite längre.
Jag har lovat Ragnar en bild av fordonet:
Batterispecifikation: GEL (Exide 2x12V/56Ah).
Hälsningar från Erik.
© emfoto43 / Roskilde.



Medema, en norsk produkt, är förmodligen en av de mest sålda i DK. Den samlas i Danmark och är beprövad och pålitlig som du skriver. Modellen har fått några mycket små förändringar i utseende under åren med en lite "kåbe" på fronten och några andra ljus, men mekanik, säten och kontrollerne är oförändrade. Det finns också andra och mer "smarta" modeller här i DK, men till andre priser (45-50000) Min kostat 33.000 från nya och jag köpte den begagnad för 11.000.
Med vänliga hälsningar, från Erik.
Vänliga hälsningar, Bjarne
Ja jeg kan godt vente lidt med den investering. Så jeg kører videre og håber på det bedste.
Mvh. Erik.
Hilsen!
Jag väljer att tro det Jan. Den har en steglöst variabel regulator från 6 till 16 km / t. På trottoaren, torg och i affärer max 6. Vid 16 km måste du köra antingen på cykelvägarna (om de finns) eller på vägen.
Med vänliga hälsningar från Erik.
Hej Stefan. Först tack för dina mycket uttömmande kommentarer och intressen - det uppskattas.
Jag kan också hitta batterierna till ett lägre pris än vid den auktoriserade återförsäljaren, men sådana batterier är dyra. Jag är inte säker på att jag kan använda litiumbatterier, men det måste undersökas. Min Crosser är ansluten till en så kallad "impulsladdare" som växelvis dränere och laddar hela tiden och håller batteriet igång - även under vinterperioden när jag inte kör den. Jag hade också en sådan laddare för min Volvo Amazon.
Med många vänliga hälsningar från Erik.
PS: Jag har inte gjort det tillräckligt klart att Crossereen har två batterier och 4000 kr är för båda,.
Hälsningar. Erik.
Tak Björn. "Förtroendeingivande" Det var det ord jag letade efter och det är precis vad den är.
Räckvidden är mellan 35 och 40 km. Det är helt korrekt att det redan har skett en enorm utveckling i batteriområdet och utvecklingen fortsätter. Priserna måste också falla. Problemet med hndicap skotrar här i DK är att de till 2008 beviljades till människor som hjälpmedel i linje med rullstolar, kryckor etc. Säljarna tog sig särskilt bra betalt - kommunen betalte. Min modell kostede före 2008 över 50.000! Jag kan inte få en "bevilling" eftersom min fru kan köra för mig och att shoppa runt. Jag fick ett bidrag (9.995) til en ny eller begagnad för att jag kunde behålla en del av min "livskvalitet" eftersom jag inte längre kunde cykla till staden, ner till hamnen och till fotboll.
Efter att man själv måste betala för en ny har prisen minskat kraftigt - det är min uppfattning! Så batterierne kommer säkkert med en dag :-)
Med många vänliga hälsningar från Erik.
Hej LO. Tak for tipset.
Jeg må tjekke det med Lithium-Ion batterier. Om det er noget som passer til min Crosser.
Med venlig hilsen og god nat.
//Erik//
För maximal räckvidd om 80 km skall den ha ett gelbatteri på 110Ah. Medema.com sålde tidigare batterifabrikatet Sonnenschein men jag antar att de var för bra (dyra). Med den räckvidden och minimal självurladdning gissar jag att man inte behöver ladda så ofta så livslängden borde bli betydande.
Beträffande modernare fordon så har de oftast litiumteknik med betydligt högre spänning. Det borde gå att bygga om ditt fordon med modernare komponenter. Har säkert gjorts av någon. Leta på nätet.
https://cdon.se/fordon/gelbatteri-12v-110-ah-sonnenschein-gf12094y-lxbxh-286x269x230mm-p40527132
/Stephan
Mitt tidigare tips beträffande ombyggnad / modifiering av drivsystemet tar jag tillbaka.
Däremot såg jag i manualen att det är dubbla batterier, alltså 2 X 12V/56Ah. Stämmer det kanske inte priset du fick är så högt. Bytet är nog en barnlek så det fixar du själv eller med någons hjälp.
På sidan 91 och 92 i nedanstående manual kan man se att det är dubbla batterier (om jag inte fått allt om bakfoten).
http://www.minicrosser.se/medias/2017-01/mc_m1_se_servicemanual_8487.pdf
/Stephan
Hej Stephan.
Tack för ditt stora intresse och arbete. Jag nåede inte att svara på dina första kommentarer.
Jag är väl medveten om att den har 2 batterier som är anslutna till varandra.
Priset är för båda och allt är förstås relativt. Jag säger inte heller att det är dyrt, men det är bara mycket pengar för en pensionär :-) Och jo, jag kan få min svärson till att montera dem när tiden kommer.
Tack en gång mer för din insats - det uppskattas.
Med många vänliga hälsningar från Erik.
PS: Jag vill också rätta till några av texten, så det framgår tydligt att den har dubbla batterier.