Jag fotograferar livet runt mig och det jag ser på min väg. Dokumentarisk/reportage - dagboksnoteringar - blogg photos - kommentarer - berättelser - upplevelser.

Den Danske Bloggen # 2249 / Den med globussen.

Roskilde, den 18.  september 2021.

Jag var igen en tur vid hamnen i torsdags (9/9-21). Något tidigare än förra gången och det innebar att jag kunde komma nära den här bilen innan alltför många som störde (kom på tvärs).

Den nuvarande danska ägaren hade hämtat bilen i Tyskland, men visste att den ursprungligen hade exporterats från Ford i Köln till Sverige som ny. Han visste inte hur den hade återvänt till Tyskland.

Bildtexterne är under bilderne. 

Ford Taunus 15 M - produceret 1955-59. I originalskick, dock med de "fula" (enligt min mening) danska "lovbefalede" röda sidosignalerna.

Känneteckna: Globussen/jordklotet.

Observera den ursprungliga eftermonterade rörhale (danskt namn).

Det var svårt att undvika reflexerna. När jag fotograferade för "Veteran Tidende" var det med min Nikon D700 och oftest med pollarisationsfilter.

Underbart - så inte ett öga är torrt - eller vad ? :-)

Foto: Erik M.

Inlagt 2021-09-18 21:27 | Läst 379 ggr. | Permalink


(visas ej)

Hur många stjärnor ser du här? * * *
Skriv svaret med bokstäver
Håller med, en pärla!
- hawk
Svar från Erik Madsen 2021-09-18 22:13
Hej Håkan - tak for din kommentar.
Mvh. Erik.
Se där ;) Det där var vår första bil när jag var liten men en tvåfärgad grön. Kommer även ihåg att morsan bråkade ibland inför omkörningar då den svaga sidventilmotorn tog mycket god tid på sig att komma ikapp någon. Efter ett par år blev nästa bil en nästan ny Volvo Amazon 1958 som jag övertog i början av 70-talet. ( bra bil med B18-motor) Fina bilder på `Tanusen´ som vi kallade vår.

/Stephan
Svar från Erik Madsen 2021-09-18 22:09
Hej Stephan - tack för dina kommentarer och familjebilhistoria.
Jag tog körkort i en Taunus 1961 och det är sant nog, de var inte särskilt snabba i dragningen/accelerationen. Jag har själv ägt en Amazon 122S från 1961/62 och mener därför att B18-motorn först kom 1961 i P1800 och 1961/62 i Amazon. Din Amazon från 1958 måste ha varit en tvåfärgad B16? Kanske helt polis-svart eller helt flaskgrönt ?
De tvåfärgade var svarta - röda eller blå - alla med ett grått (nästan vitt) tak eller en grå med ett svart tak.
Med många vänliga hälsningar från Erik.
Sabud 2021-09-19 00:19
Hej Erik och trevligt att ta del av dina Taunus-erfarenheter. Vår Amazon hade mycket riktigt en B16 motor när vi köpte den och den var Blå med `vitt´ tak. Emellertid tyckte min far att den 3-lagrade B-16 motorn med tiden fick en lite okultiverad gång så han satt dit en lågmils B18 med växellåda från skroten samt ändrade elsystemet från 6 till 12 volt, Vidare monterades bromsservo och bilen var klar för besiktning. Tror att detta hände runt 1965-66.

Hälsningar
Stephan
Svar från Erik Madsen 2021-09-19 20:18
OK - så forstår jeg det bedre :-)
//Erik//
Härliga bilder på en fin gammal klenod.
// Conny
Svar från Erik Madsen 2021-09-19 20:19
Takker Conny.
Mvh. Erik.
Snyggt fotograferat! Vacker färg på bilden. De fula sidoblinkers förebygger kanske att ingen kör in i sidan på bilden och gör bilen riktig ful? Jag kommer ihåg den och har åkt i den och precis som Opel så gungade den som en vagga, men det var en vacker bil, dock utan blinkers på sidan :-) Mvh Wolfgang
Svar från Erik Madsen 2021-09-19 20:28
Hej Wolfgang - tack för dina kommentarer.
Det är en originalfärg, men inte så vanligt här i DK. Blinkers på sidan av skärmarna var bara obligatoriska i DK och Österrike vid den tiden. Sedan gav det lite omsättning i bilbutikerna och på verkstäderna :-) De havde dem jo inte från fabrikerna.
Med många vänliga hälsningar från Erik.
Värdiga bilder av Taunusen Erik! Nu väntar jag bara på att någon lägger upp några bilder på en cremefärgad och vit snobbversion av en Borgward Isabella. De vita partierna fanns på sidorna. Kommer ihåg att jag var imponerad av en sådan som min barndomskompis familj hade. En gång till min stora lycka fick jag åka i den till deras landställe i Tullinge. Till skillnad från de flesta andra på vår gata hade de den självfallet stående i ett garage i huset intill och det gjorde ju att man sällan såg den och det bidrog säkert till känslan av exklusivitet, för Isabellan var inget vanligt bilmärke ens vid mitten av 50-talet. Taunusen var nog betydligt vanligare än den samtida Isabellan.

Taunusen ovan har också ett klart snobbattribut i "lejontassen" som avslutar avgasröret. Vem skulle skruva på något dylikt idag med något så "icke snobbigt" som en simpel slangklämma. Stilbrott!! :-)
Svar från Erik Madsen 2021-09-19 20:45
Hej Sten -Åke - tack för dina kommentarer.
Jag fotograferade faktiskt en cremefärgad Borgward Isabella Coupe för många år sedan. När jag fortfarande var aktiv i "Dansk Veteranbil Klub" och fotograferade för deras månatliga klubbtidning. Jag ska se om jag hittar det i ett av mina arkiv. I min barndoms stad var det väldigt vanligt för dem som hade råd med en bil (Ford, Opel eller VW) att de bara körde på söndagsturer och på semester i dem. Annars stod de i garaget resten av tiden, cyklade eller moped på jobbet! Respekt för din skarpa blick - jag "nænnede" inte att säga det till ägaren här. Jag tror att något saknades och att det här var en nödlösning.
Med många vänliga hälsningar från Erik.
Sten-Åke Sändh 2021-09-20 10:23
Jag tror det blir mindre störande med slangklämman om man vrider spännaren så den hamnar under röret.
Svar från Erik Madsen 2021-09-20 10:47
Yes - du har en pointe der.
//Erik//
Den känner jag igen! Och vilket perfekt skick, jättesnygg! Hälsningar/ Björn
Svar från Erik Madsen 2021-09-19 20:30
Hej Björn - tak for dine kommentarer.
Mvh. Erik.