Erik Madsen/DK
Roskilde-bloggen # 2816: Hvad er emfoto43 ?
Roskilde, den 11. januar 2024.
Arkivbild.
emfoto43 fotografen var här i Skomagergade med en Fujifilm X100F-kamera och med EM-Acros-simulering.
Inspirerad av Bengan ville jag också fråga Bings AI om råd. Jag frågade: Vad är emfoto43 ? Här är svaret:
"emfoto43 er en fotograf fra Roskilde, Danmark. Han har en portefølje med forskellige billeder, herunder sort-hvide gadebilleder. Han har også en blog, hvor han deler sine tanker og billeder".
Det stämmer jo :-)
Mvh. Erik.
Roskilde-bloggen # 2791: Fusk, manipolerad eller helt ok ?
Roskilde, den 17. november 2023.
Det här fotot är direkt ur kameran, som jag vanligtvis fotograferar. Det är sällsynt för mig att beskära vid datorn. Förra dagen läste jag att det fanns medlemmar som gick tillbaka till arkiven och hittade några fotografier som man kunde ge ett nytt liv - det var så jag uppfattade det.
Så jag gjorde ochså det häromdagen. Som ett försök använde jag det här ovnför fotot och klippte sedan ut två nya fotografier ur det:
https://www.fotosidan.se/blogs/emfoto43/roskilde-bloggen-2787-street-photography-and.htm#comments
Mvh. Erik.
Roskilde-bloggen # 2790: Vintage.
Roskilde, den 17. november 2023.
Arkivbilder
Mvh. 0g god week-end fra Erik.
Roskilde-bloggen # 2789: Visitors from Singapore !!!
Roskilde, den 17. november 2023.
Arkivbild.
Relaxed.
Jag har berört detta ämne tidigare - med de många "besökarna" från Singapore via min "FlagCounter". Nu kan jag se här i bloggmiljöet att det också är något som andra medlemmar upplever. Jag har hållit ett öga på siffrorna om antalet "läsningar" på min bloggöversikt och kan se att de siffrorna också ökar. På tal om "läsningar" - det borde nog ha hetat "klickat" eller något annat. Att tro att alla har läst blogginläggen är inte nödvändigtvis på riktigt, eller hur?
Den 15/11 var siffran för Singapore 51 och för Sverige 22.
Den 16/11 var siffran för Singapore 127 och för Sverige 16.
Idag 17/11 kl 15.10 var siffran för Singapore: 17 och för Sverige: 2
Singapore är nu nummer 4 på listan över länder på min Counter med 4176 besökare och har för länge sedan gått om Norge och Finland!!! Danmark håller skansen lite längre, medan det trots allt är en bra bit upp till Sverige.
Nåväl, man/jag måste nog bara ta det lugnt - Relaxed :-)
Mvh. Erik.
Roskilde-bloggen # 2782: TATRA.
Roskilde, den 3. november 2023.
Arkivbilder. Bildtexterne är under bilderne.
En underbar klubbkväll 2009, där vi fick besök av en speciell grupp Tatra-entusiaster.
Man kan vel kalla den "legenden" - Tatra T 603.
Tatra T 613-2 och faktiskt en uppdaterad T 603, men med helt ny "vignale-kaross" !
Tatra T 613 med moderniserad front.
Ännu en Tatra T 613 med ny front.
Det saknades en enda medlem - här kommer han....
... och han var värd att vänta på. Detta är en Tatra T 613 - nästan helt fabrikskonverterad till en Tatra T 700 1994.
Det är flera av dem här som har importerat bilarna själva från Tjeckoslovakien !
_______________________________________________________
Den tjeckoslovakiska bilfabriken Tatra har tillverkat bilar sedan 1897, men efter WV2 främst lastbilar. 1953 uttryckte kommunistpartiets ledare missnöje med den dåliga kvaliteten på de ryska importerade bilarna. Därför fick Tatra tillstånd att tillverka en aerodynamisk lyxbil - Tatra T 603 med en luftkyld V8-motor bak. Med massor av amerikanskt inspirerat krom och stötfångare.
Modellen tillverkades ända fram till 1975. Under 20-årsperioden tillverkades inga nya modeller (karossar) utan de uppgraderades kontinuerligt. Den var inte till salu för vanliga medborgare, utan var uteslutande reserverad för kommunistpartiets ledare och toppfolk inom industrin. Den exporterades även till andra kommunistiska länder som officiell statsbil (bland annat körde Fidel Castro en vit T 603 med luftkonditionering).
Jag har hört eller läst att bilarna levererades med chaufför som även var mekaniker på bilen - allmän service och underhåll. För större reparationer t.ex. karossskada fick bilen lämnas tillbaka till fabriken. Det fick den också göra vart 7:e år och den dagliga användaren av bilen fick då en ny uppdaterad modell och den gamla gjordes även tillgänglig efter en uppdatering till någon industridirektör. På grund av denna praxis är det svårt att spåra bilarnas historia.
Tatra T 613 designades av det italienska designföretaget "Vignale" !!! Den började tillverkas 1973 med en motor med 4 överliggande kamaxel, 3495 cc och 165 hk (123kW; 167 hk). Motorn flyttades lite längre fram för balansens skull. Modellen tillverkades i 5 serier och i över 11 000 exemplar fram till 1996, då den gradvis hade blivit föråldrad och försäljningen stoppats.
Tatra T 700 var en stor lyxbil som kom 1996 och var en kraftigt uppdaterad och stylad T 613 med helt ny kaross och motor. Fortfarande luftkyld V8 - 3,5 eller 4,0 ltr. Endast 69-72 exemplar av modellen tillverkades! och produktionen upphörde 1999. Det var också slutet på person biltillverkningen och man koncentrerade sig då på lastbilsdesign och tillverkning.
Mvh. Erik.
















