Stretar på med pinholeobjektivet i Norrköpings stadslandskap
Redan de gamla grekerna observerade att man i ett mörkt rum kunde få se en ljussvag uppochnervänd bild på motsatta väggen mot ett litet hål. Det som fattades för att få en fungerande kamera var ett ljuskänsligt material att exponera, framkalla och fixera. Plåtar och film mötte det behovet. Nu funkar även en FF-sensor. APS-C funkar också, men ju större sensor desto bättre.
Hålet som objektiv har andra egenskaper än objektiv med glaslinser.
Det har ingen brännvidd. Det finns inget skärpeplan, allt tecknas med samma oskärpa. Det saknar linsfel, tecknar helt rakt. Ljuset passerar inget glas, så färgerna tecknas direkt. Ljusstyrkan är låg.
Optimal hålstorlek anses vara att hitta rätt balans mellan att släppa igenom fotonerna i deras egenskap av partiklar, då ska hålet vara litet för att minimera den geometriska oskärpan, och att släppa igenom fotonerna i deras egenskap av vågrörelse, då ska hålet vara stort eftersom diffraktionen annars tar över. Mitt objektiv har 0,25 mm hål, 40 mm avstånd till sensorn och ljusstyrka f 160.
På väg mot ICA tyckte jag att skuggorna från P-husets spiral var intressanta och tog denna bilden handhållet.
Inne på ICA ställde jag kameran på en hylla och fotade butiken.
Sen fick kameran stå på kanten av en kyldisk och fota utbudet av kylda drycker mittemot.
Ute på stan St Olofsskolan ritad av stadens son Carl Bergsten. Den är svår att fotografera oavsett utrustning eftersom gården är P-plats och bilarna skymmer. Här handhållna bilder med en halv sekunds exponeringstid. Fönstrens täta spröjsning syns inte alls på thumbnailbilden, bättre på större skärm.
Arbetsförmedlingen är nedlagd men husen står kvar. Pinholeobjektivet tar fram deras klossiga karaktär. Handhållet.








/B
Tack Bengt! Det är ett annat sätt att tänka foto tar tid vänja sig.
Sport? Bågskytte skulle nog funka. och pistolskytte gå bra. Skanåker stod ju påfallande stilla efter sin öl. Pinhole teleobjektiv möjligt? Ett 400 mm svart rör, 0,9 mm hål, f 450 iallafall ovanlig kombo.
Annars håller jag med elaka Bengan - fram med sportbilderna... :-D
Tack Peter! Det tar alltså tid att vänja sig men kul att försöka!
Ska se om det utövas nån stillsam sport inom gångavstånd. Boule borde finnas.
Tack Lars! Det går ju t o m att plåta handhållet. ISO upp en bit, kamerans antishakte ställd på 40 mm och att bilden är oskarp från början hjälper hjälpligt.
Digittalt har ju stora fördelen att man snabbt kan prova sig fram. Mitt objektiv läckte ljus i början, fixat med svart tejp. Men analogt med veckor mellan tagning och resultat hade varit frustrerande.
Hälsningar Lena