CITYSCAPES: BLOGGEN
AI fixar bilden till debattartikeln
För en månad sen opererades min fru och fick ny höftled. Allt gick bra och min fru börjar komma på benen igen. Ett djupt känt tack till ortopeden och alla på boendet!
Vår dotter ställde in en utlandsresa för att vara på plats. Det blev en del avbeställningar. Reseförsäkringen täcker dessa. Men då behövs ett LÄKARINTYG. Efter en månad kämpar ortopeden fortfarande med att få fram pappret.
Förr hade doktorn ofta en läkarsekreterare som fixade allt. Doktorn satte bara dit sin signatur. Det tog 15 sekunder. Nu ska doktorn göra jobbet själv i datorn. Det känns för mig inte helt optimalt att den som genomgått en sjuårig utbildning till kirurg och sen blivit jättebra på det jobbet ska behöva skriva såna intyg. Tänk om administrativ personal med adekvat utbildning fick utfärda rutinmässiga intyg! Jag hörde mig för. Reaktionen blev nämen så har vi aldrig gjort. Idén är uppenbarligen disruptiv, systemomstörtande.
Funderar på att skriva en debattartikel. Då behövs en bild. Egentligen vill redaktören välja bild själv, men nån gång kan ett bildförslag godtas. Jag bad ChatGPT göra en bild av en utarbetad doktor som tittar på datorskärmen med en mycket sjuk patient i bakgrunden. Efter 15 sekunder kom en bild. Jag bad om lite justering och efter ytterligare några sekunder blev den så här. Bra jobbat, AI tycker jag.
Efter tre varv i Affinity Photo blev doktorn rödögd med svarta ringar under ögonen. Patienten blek. Det kom text INTYG på datorskärmen. Visserligen på bakvänt och på baksidan, men man kan inte få allt av gratisversionen av Chat GPT.
Funkar bilden?
Plåta åt Wikipedia 2024
September. Wikipedia drar igång sin tävling Wiki Loves Monuments. Den gäller byggnadsminnen, arbetslivsmuseer och kyrkor.
"Wiki Loves Monuments är en internationell fototävling med syfte att genom Wikimediaprojekten, främst Wikipedia och Wikimedia Commons, lyfta fram minnesmärken över hela världen. Alla kan delta. Genom att bidra med foton till tävlingen hjälper du till att bevara den svenska kulturskatten och att dela med av den via internet till andra som bor i Sverige och till resten av världen.
I september kan du ladda upp så många bilder som du vill av kulturella platser som du har besökt. Bilder behöver inte vara tagna i september, men måste laddas upp under september för att delta i tävlingen."
Själv gillar jag både byggnadsminnen och Wikipedia så det känns meningsfullt att delta. I första hand med foton där Wikimedia saknar bilder.
Här i Norrköping har Tullhuset gamla anor. Nu nyrenoverat. (Kring 1990 gjordes en stor men osynlig bevarandeåtgärd. För att få stopp på fuktvandringen upp i huset bankades en korrugerad rostfri plåt genom grundmurarna.)
På vägen dit syntes en regnbåge i stänket från fontänen!
Jag försökte få med regnbågen i bilden på Tullhuset men lyckades inte.
Sen har jag pulat med bilden här nedan tills jag blev helt hemmablind. Tacksam för synpunkter. Är bilden OK? Är bildidén värd ett nytt besök på platsen, kanske med annan himmel?
Rullbar fotoväska nu med kullagrade hjul
Med sina 25 centimeters hjul tar sig den här "fotoväskan" fram både i asfaltdjungeln och i naturen. I lättare terräng, uppför och nedför trappor. Mycket lättare än att kånka på grejerna. Då jag åker till fritidshuset på Gotland följer 2 DSLR kamerahus, ett stort telezoom, några objektiv, stativ och lite småprylar med. Ibland kan det vara bra att ha med alltihopa i fält, men för det mesta räcker det med en kamera och kanske ett eller två extra objektiv.
Här ett foto från 2020 då väskan var ganska ny. Kossorna tyckte nog att den luktade intressant. Dom slickade i alla fall på den.
Väskan kändes jättebra från början, men jag var inte helt nöjd med hjulen. De var av plast och glidlagrade, med plast mot metallaxeln. Väskan gick lätt att dra, men däcken var så mjuka att vasst grus fastnade. Hjulen funkade ändå OK och skulle nog ha hållit ännu några år fast de börjat glappa och inte rullade riktigt lika lätt. Men nu har jag bytt till kullagrade hjul. Går lätt, helt glappfritt och däcken har en slät yta som klarat grus bra.
Kullagren förefaller rejält dimensionerade, innerdiameter 12,7 mm (1/2"), ytterdiameter 28,575 mm (1 1/8 ") och har metalltätning på en sida.
De sitter monterade i (förkromad) plast. Inte helt optimalt eftersom plast inte ger samma stöd för ytterringen som stål. Metalltätningen skyddar mot damm och hjälper till att hålla fettet på plats, men det ena lagret sitter oskyddat. Om det skulle bli utsatt för ordentlig väta ska man nog torka torrt och eventuellt fetta in.
Sammantaget känns det här som en bra uppgradering! Om jag skulle köpa nytt blev det en sån här med tillvalet kullagrade hjul.
Väskan heter Andersen Royal Shopper, tyskt kvalitetsfabrikat. Lätt och stark. Fällbar. Hjulen går lätt att ta av. Funkar fint också för att dra maten, klarar upp till 50 kilo. Den finns i olika storlekar. Den här har handtaget 106 cm högt, passar mig som är lång. Väskan kostade 1600:- på Gunne´s i Mantorp för fem år sen. Hjulen nu 400:- inkl frakt från Käpprätt.se.
Vattnet formade Norrköping. Norrköping formade vattnet.
Fabrikslandskapet vid Strömmen i Norrköping kom till för att ta vara på vattnets kraft. Utan Strömmen inget Norrköping. Från medeltiden och framåt har vattnet dämts upp och flyttats dit det behövdes. Fabrikerna byggdes intill och i vattnet. Till att börja med tog man vara på energin med skovelhjul, sen med turbiner. Numera går mesta vattnet i en tunnel under stan med själva kraftverket under jord. Energin i det vatten som syns tas till vara i ett mindre verk.
Jag fascineras av hur enkelt och rättframt man byggde vid och i vattnet. Järnstolpar för att hålla bryggor och broar uppe. Grundläggning med natursten fogad med hydrauliskt kalkbruk som blir hårt under vatten och håller tätt. Om det skulle läcka in lite grann leds det bort nedåt i systemet.
Bilden här nedan visar Kungsgatan 52, mitt i stan. Förr fabrik. Nu tar man sig på bryggor och spänger till Visualiseringscenter och Cinema och sen vidare mot universitetets byggnader söder om Strömmen.
Här strömmar vattnet så stillsamt att näckrosorna klarar sig.
Visst är det fint med vattnet och näckrosorna mitt i stan.
Drottninggatan tömd
Drottninggatan i Norrköping är stans huvudgata. Förr full av hästdroskor spårvagnar och folk som rände gata upp och gata ner. För femtio år sen en "gågata". Men Taxi hade överklagat gågatebeslutet och vunnit, använde Drottninggatan som genomfartsled och brände på i höga farter. Det var ingen bra period. Numera åter gågata tills för några dar sen med spårvagnar. Nu skyltar Östgötatrafiken att spårvagnarna är inställda tills vidare. Dom kör annan väg.
If you are a tram, turn left.
Väldigt speciell stämning på Drottninggatan nu. Varken spårvagnar eller bilar. "Gågata" till trots har det gått en hel del bilar där. Leveranser, polis, trafikövervakning, privatbilister som chansat. Nu är även dom borta.
Nu kan man gå mitt i Drottninggatan och om man så vill fotografera.













