CITYSCAPES: BLOGGEN
Vattnet är ett farligt gift, vilket omger Visby stift
"Avkragning" är veckans ord enligt radions P1 i går söndag.
Kragen ifråga kom ur bruk efter 1600-talet men används fortfarande i Danmark. Wikipediabild:
![]()
Ordet finns inte med i Svenska Akademins Ordlista. Det har nog knappt använts sedan biskop Dick Helander i Strängnäs stift avsattes 1954 efter en dom i Svea Hovrätt. Detta var ju på statskyrkotiden. Helander nekade till brott, och med tiden visade sig grunderna till domen ha varit mycket tvivelaktiga. Målet togs upp igen. 1964 upphävdes domen i avgörande delar. Helander fick upprättelse, retroaktiv lön och pension.
Nu är det biskop Thomas Pettersson i Visby stift som avkragats.
Beslutet togs av kyrkans ansvarsnämnd och grundar sig på att biskopen haft en relation med en kvinnlig anställd inom stiftets förvaltning. Enligt ärkebiskopen är det inte otroheten i sig som avgjort, utan den asymmetriska maktrelationen och att förhållandet påverkat inom och utom kyrkan. Hon pekar på att ansvarsnämnden tagit beslutet, men måste rimligen ha spelat en nästintill avgörande roll ändå.
Facket påtalade för länge sen, långt innan Pettersson vigdes till ämbetet 2018, att det var brister i den psykosociala miljön i stiftsadministrationen. Sen dess har två domprostar har fått avgå. Nu biskopen. Ansvarsnämndens beslut omfattar även uppdrag som diakon eller präst. Detta verkar bero på att reglerna inte ger utrymme för mer nyanserade lösningar.
Lite konstigt ändå att detta gått så här långt och inte skötts med tidiga åtgärder eller förhandlingar under hand. Att kyrkan är en komplicerad organisation kan ha bidragit. Det finns både lekmannastyre på olika nivåer och kyrklig styrning. Första domprosten slutade inte direkt frivilligt men under långt stillsammare former. Jag hoppas och tror att kyrkan jobbar för en rimlig lösning för biskop Thomas. Att han kan jobba kvar inom kyrkan, om än inte som biskop.
Stiftet omfattar Gotland och sedan ett par decennier Svenska Kyrkan i Utlandet, SKUT. Detta är det stift där solen aldrig går ned. Ett fyrtiotal församlingar utrikes och 92 socknar på Gotland, numera sammanlagda till 39 församlingar.
Domkyrkan i Visby var från början Tyska kyrkan. På medeltiden var ju Visby en framstående handelsstad med bosättare från många håll och kontakter åt många håll, i hög grad Tyskland och Ryssland. På landsbygden finns cirka 92 landskyrkor, alla från medeltiden. Då var ju kyrkan katolsk. Gotland sorterade kyrkligt under Linköpings stift oberoende om vem som utövade den värdsliga makten. 1572 blev Gotland ett eget stift och stiftschefen superintendent. 1645 blev Gotland svenskt (nåja) och från 1772 fick stiftschefen titeln biskop.
Min familj har bott på Gotland i omgångar och har nu hus i Fröjel. Här bild på Fröjels kyrka, en kristen helgedom med ett hedniskt namn.
Skifta med shift
Testar nu att göra lite annat än "korrekta" bilder med shiftoptiken.
(Med shift kan man skruva upp objektivets främre del. Då kan man få med ett högre hus eller mer himmel utan att ändra perspektivet som då man låter kameran peka uppåt.)
Det här gatukorset är Norrköpings lägsta punkt. Ibland blir vatten stående. På bilden nedan shiftade jag nedåt för att få med mer vattenspeglingar utan att introducera påträngande vertikalperspektiv.
Samtliga bilder Pentax K-1 med Pentax Shift 28mm @f11, ISO 1600.
Bilden nedan höll jag kameran riktad lite neråt och shiftade uppåt. Det blev omvänt vertikalperspektiv med huset bredare upptill!
Bilden nedan Holmentornet och dess södra flygel. Lite skevheter i perspektiven gav en mindre stel bild.
Canon AE-1, ett kamerahistoriskt genombrott på massmarknadens villkor
På Myrorna igår visade föreståndaren en kamera som dom fått i gåva. Den verkade stendöd. Hon bad mig om hjälp att kolla upp om det eventuellt kunde räcka med ett batteribyte för att få liv i pjäsen. Visst! sa jag. Kul att få kolla lite.
Och visst blev det kul! Jag lade in en fråga på Canons forum här på FS. Inom nån timme hade det dundrat in många svar! Myrorna fick idag de svar de behövde. Canon AE-1 är 100 % batteriberoende. Från början användes ett numera svindyrt silveroxidbatteri, men numera funkar alkaliska 4LR44 som man kan köpa hos t ex Clas O för nån femtiolapp. (Men kolla först hur det ser ut under batteriluckan.)
Canon AE-1 var på sitt sätt ett kamerahistoriskt genombrott!
"Simplify and add lightness", Igor Sikorskys motto, funkar även i kameraindustrin. Canon hade ju tillverkat både mätsökarkameror och SLR av mycket hög kvalitet. Men de var dyra att tillverka, vägde en del och saknade det något lite enklare handhavande som massmarknaden belönade. I Japan var konkurrensen mellan Nikon, Canon, Pentax och Minolta stenhård. De tävlade ju även på exportmarknaderna.
Canon lät den utvändiga designen se ut som vanligt. Till synes gedigen metall men mycket var kromad ABS-plast. Dock mässing i bottenlocket, så "brassing" kan utvecklas där. Plasten gjorde kameran lättare. Sen tog Canon bort 300 komponenter och ersatte dem med elektronik. Monteringen automatiserades.
Då man fått allt att klaffa inleddes en massiv annonskampanj centrerad på USA. Här ett exempel från Japan:
Kampanjen funkade. Kameran funkade också! Visst var det ridåslutare i textil i st f titan, blixtsynk 1/60 osv men för normalt amatör- och entusiastbruk räckte den långt. 5,7 miljoner sålda exemplar från april 1976 till 1984 är ett rekord.
Då jag klippte ut annonsen på min iMacskärm fick jag höra hur slutaren på Canon AE-1 låter.
Blab - Blunk!
Apples Sound Designer Jim Reekes använde slutarljudet från den AE-1 han hade som gymnasieelev för att markera när klippet funkar!
Varför ser kameran störtande linjer men inte jag? Och om shiftobjektiv.
Riktar man kameran uppåt mot ett högt hus blir det "störtande linjer" i bilden. Det är en geometriskt korrekt perspektiveffekt men kan ändå kännas fel.
Bild 1, nedan: Ett exempel på "störtande linjer". Kameran vinklad uppåt för att få med hela huset och slippa för mycket asfalt nertill. (Magnentus Tower har ett mönstrat fasadskikt som villar bort fönstren.)
Pentax K-1 med Pentax Shift 28 mm i oshiftat läge, fungerar då som ett vanligt 28mm objektiv.
Bild 2, nedan: Kameran hållen vågrätt. Inga störtande linjer. Mycket asfalt. Övre delen av byggnaden kom inte med.
Pentax K-1 med Pentax Shift 28 mm i oshiftat läge, fungerar då som ett vanligt 28mm objektiv.
Bild 3, nedan: Kameran en liten aning riktad uppåt i enlighet med äldre bildtradition. Shiftfunktionen använd för att flytta bildutsnittet ännu mycket mer uppåt för att få med hela huset och slippa få med så mycket asfalt i bilden.
Pentax K-1 med Pentax Shift 28mm i maximalt shiftat läge, 11mm shift.
Arkitekturfotografer och inte bara dom, flertalet fotografer med ställbar bälgkamera, lärde sig tidigt att ta bilder med kameran uppställd på sitt stativ med hjälp av vattenpass. Sen riktade de kameran lite, lite grann uppåt. Och sist höjde de objektivet tills motivets övre delar syntes som de skulle på mattskivan. Så ser nästan alla lite äldre bilder ut. Men varför då? Varför tippade fotograferna inte helt enkelt kameran uppåt?
Jag tror att det beror på bildbetraktarnas sätt att se. Enligt min ännu inte Nobelprisbelönade teori om seendet ser vi med hjärnan. Hjärnan bygger upp en 3D-modell av omgivningen. Indata kommer primärt från ögonen, där viss förprocessing sker, men även från balansorganen, från näsan (hur det luktar), från öronen som bedömer akustiken och från kroppens muskler och leder.
3D-modellen tränas upp och finns sen inlagrad som en preset där (i mitt fall) vertikala linjer upplevs som vertikala. Man ser inte omgivningen direkt, utan upplever den med 0,5 sekunders fördröjning 3D-modellen. Modellen förblir stabil då man ändrar blickriktning, vicklar på huvudet, rör sig i rummet eller utomhus. Prova själv! Jag upplever alltså inga störtande linjer i vardagslivet, bara då jag tittar på såna bilder eller på kamerans Live View.
Är seendet kulturellt betingat? Förr utmanades seendet inte av tiotusentals bilder med alltsomofta extrema bildvinklar. Folk såg kanske vertikala linjer som vertikala och blev störda om nån någon gång riktade kameran snett uppåt. Kameran riktad en liten aning uppåt var lagom.
Jag tror att de flesta fortfarande upplever lodräta linjer som lodräta. Vanliga mäklarbilder visar sällan påträngande vertikalperspektiv. Arkitekterna har dataprogram för att ta fram perspektiv i 3D. Men sådana bilder blir lätt lite jobbiga att titta på utan ser bättre ut om vertikalperspektivet mildras. Kanske en generationsfråga detta? Kommentera gärna!
Bildstormare åter i farten
Bildstormare var folkrörelser där aktivisterna med religiösa eller politiska motiv förstörde eller avlägsnade bilder och andra symboler i helgedomar för att de inte ansågs gå hand i hand med tidens politiska eller religiösa uppfattning.
Målningar kalkades över. Senare tider knackade fram och restaurerade dem.
Lyssnar nu på radions P1. Linné är illa ute. Föralldel så hade han väl hållit på med nån sorts forskning om vad det nu var, men framförallt hade han fel då det gäller synen på människor från andra delar av världen än Europa. Och förresten även om européerna, dom är ju värst. Statyn i Växjö ska rivas.
Louis De Geers (statyn på bilden) minne genomgår nu en liknande transformation. Från den svenska industriens fader till slavhandlare. Statyn ska bort tycker en del. Dock inte de på bilden, de tänker på annat.











