Mot Gotland med LNG
Tisdagsfärjan från Oskarshamn är en frakttur med farligt gods ombord. Därför max 193 passagerare i stället för 1650. Det blir gott om plats.
LNG på fartygssidan fick mig att ta bilden.
Iphone SE 2020 med app Halide för RAW. Denna bild från DNG-fil.
LNG betyder Liquid Natural Gas, alltså naturgas i flytande form. Ett nästan helt svavelfritt drivmedel med 20 % mindre utsläpp av koldioxid. Nu blandar rederiet in 10 % biogas. Biogas som utvinns ut soptippar är särskilt bra från klimatsynpunkt. Det är mycket bättre att bränna metanet än att det kommer ut i atmosfären eftersom metan är en potent växthusgas.
Från bilkön ser man också det här huset som står precis vid klippkanten. Det hade väl strandtomt en gång i tiden. Mobilbild.
Inne på bildäck var det gott om plats denna tisdagstur. Även annars går det numera oftast att ta sig ur sin bil utan att lorta ner sig. Förr var det bäst att byta till sämsta paltorna om man skulle åka Gotlandsbåten. Mobilbild.




Jag fick en 2dm långt blåmärke på bröstet när jag skulle pressa mig ut genom dörren på en danmarksfärja en gång
Regeln är kopplad till fartygets totallängd, ju längre båt desto fler passagerare tillåts vid såna här turer. Begränsningen gäller även dem som åker utan bil. Grundidén är nog att kunna hantera ett tillbud.
Numera går det an på bildäck. Jag har sluppit skador. Men en backspegel på nuvarande bilen skadades vid nåt tillfälle. Jag märkte det först senare. Kunde laga själv. Blev varse att den är en komplex konstruktion, infällbar och med givare till värmesystemet.
Tack Björn och instämmer i bra tanke! Dom blandar nu i 10% biogas och siktar på mer. Elfärja finns över Öresund men till Gotland mycket svårare, batterikapacitet och att ladda på den timma båten ligger inne går inte i dag.