** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Om Fotosidans grupp Cityscapes och mycket annat.

Nyamko Sabuni åkte elbuss från Visby flygplats

Häromdan bloggade jag "Nu ska jag leta reda på elbussen som laddas i farten från slingor i vägen och känne eftar om laddningen känns". Jag trodde att trafiken äntligen var i gång. Försökte ändå ringa runt och kolla. Projektledaren var på välförtjänt semester. Semestervikarien på flygbussens kundtjänst hade noll koll. Så jag åkte till Visby flygplats. Dit kom en vanlig dieselbullrande buss. Chauffören sa att den nya inte är i trafik än och pekade på en P-plats en bit bort.

Där stod bussen. En kinesisk Higer elbuss för 92 passagerare, varav 63 på ståplats. 12 meter totallängd, 19 ton fullastad vikt, elmotor maxeffekt 180 kW. Den är  specialutrustad med induktionsspolar undertill och behövlig kraftelektronik för att ta emot elektricitet från spolar i vägbanan. Dom monterades i november.

Jag försökte ta en bild genom blänkande vindrutan också. Man anar en inredning inriktad på det praktiska med plats för bagage mm.

Bussen är inregistrerad och påställd men ännu inte godkänd för passagerartrafik med induktiv laddning påslagen. Jag vill uppleva att inte bli grillad medan bussen laddas induktivt. Till slut fick jag tag på en person med full koll på läget. Tillståndet är på gång, men jag får vänta några veckor med provturen. 

Gotlands Allehanda rapporterade om Sabunis besök.

Nyamko Sabuni hade bättre kontakt. Hon åkte till Visby under Almedalsveckan fast den pågick digitalt med riksdagshuset som bas. Hon är ju genuint intresserad av elektrifiering och ville mitt i regeringskrisen kolla läget på den fronten. Hon fick provåka bussen och gillade den. Men åkte utan att induktiva laddningen var påslagen. Tror jag.

 

Inlagt 2021-07-09 10:21 | Läst 530 ggr. | Permalink


(visas ej)

Vad heter Disneyfiguren Kalle A*** i efternamn?
Intressant. Men dom där bussarna är nog inte billiga i inköp eller att driva. Men det är ju bara skattepengar. Hälsningar NL
Svar från Måns H 2021-07-09 18:51
Detta är ett försöksprojekt som ska avvecklas sen det gjort sitt. Spolarna i gatan får nog ligga kvar, det är inte många hekto koppar i dom. Bussen kostar mer än en fossildriven buss, men drivmedlet el kostar mycket mindre än diesel. Skattepengar? En hel del, men det finns riskkapital med i bilden också.
Intressant teknik! Men vad gäller planetens problem så tror jag det är andra saker som gäller! Konsumera mycket mindre på alla plan! Se'n kan elbussar passa bättre än att var och en skall ha en elbil! :)
B)

Ps. Men fattar helt klart att försöka konsumera mindre i ett konsumtionssamhälle inte funkar! Jobb å sån't! Så det e nog kört! Så en Tesla för alla innan! ;)
Svar från Måns H 2021-07-09 19:00
Som jag brukar säga, det som behövs är att stänga 10 000 kolgruvor och inte öppna nya.

Är det kört? Tja, människan har ju en förmåga att göra det otroliga då det måste göras. Men att fånga in CO2 från luften och sen deponera .......... osannolikt. Det som behövs är nog att de privilegierade inser att klimatet kommer ikapp även dom och deras barn.

Igår tankade jag HVO 100 för första gången i hörgbyggda snåldieseln Citroen Picasso. Det skulle finnas i Visby, men OK där var helt oförstående. Jag fick åka till Roma. (Det lär ska finns på nån lastbilsmack även i Visby.) Jag fortsätter med den bilen, man sitter för lågt i Tesla tycker jag.
För inte så längesedan hade vi `alla´ en släng av el-allergi men den försvann snabbt i takt med att mobilerna blev smarta och till slut livsnödvändiga. Gissar att en sån här induktionsladdad buss inte skrämmer speciellt många. Frågan är vad våra celler säger om saken? Håller annars med Bengt, alla nya `påhitt´ döljer bara det olösliga problemet, att vi fortsätter att öka vår konsumtion.

/Stephan
Svar från Måns H 2021-07-09 19:06
Det finns mig veterligt en aktiv elallergiker på Gotland just nu. Han bor i husvagn på Galgberget men får inte bo kvar.

I försöket ingår omfattande mätningar för att kolla att strömmen går dit den ska. Man har inte hitta radiofrekventa läckor (eller andra läckor) Så jag tror inte att jag skulle bli grillad.

Men visst, nu finns så mycket radiofrekvent energi att det med rätt utrustning skulle gå att ta bilder med den som "ljus"källa. Det kanske förklarar att världen nu ser ut som den gör.