Pinhole som objektiv för rörelser och hopp
I förrgår kommenterade Bengan min blogg med pinholeobjektiv. "Kul och intressant det här! --- men jag saknar sportbilder!"
Det fanns ingen sportutövning inom räckhåll. Men det borde väl gå att testa på dagsaktuella fenomenet med hoppande studenter på förbipasserande flak? Här första försöket. Det gjordes med ISO 400, en sekunds exponeringstid och panorering.
Skam den som ger sig! ISO 6400 gav exponeringstid 1/30 sekund. Resultatet blev så här:
Pentax K-1 med 0,25 mm pinholeobjektiv, avstånd till sensorn 40 mm, f 64
PS, ett tillägg. Bilden upprätad och lätt beskuren: 
Sportfoto är nog inte grejen för pinhole. Eller går det att plåta sport med ett pinholeobjektiv med bländare f 64, utan skärpa, utan skärpedjup men bra färgåtergivning och stort lugn med andra motiv?




Pinhole rätt objektiv för festen och efterfesten !?!?
/Bengan
Tack för idén! Det är faktiskt kul att testa sig fram med detta objektiv som har andra egenskaper än de som har linser av glas.
Tack Sten! Jag tyckte att första bilden var helkass och blev som du förvånad över den andra!