Om Fotosidans grupp Cityscapes och mycket annat.

Svårfotograferad arkitektonisk pärla

Arkitekten Carl Bergsten är nog mest känd för Liljevalchs konsthall i Stockholm. Hemma i Norrköping fick han tidigt viktiga uppdrag. "Fick" är nog inte alltid ordet. Bergsten hade ett enormt självförtroende, omgivningen såg hans begåvning, men det stormade ofta runt honom. St Olofsskolan som blev klar 1908 var en stor satsning även för skolstaden Norrköping. Den blev en arkitektonisk pärla. Byggnaden är oerhört genomarbetad, föregriper på många sätt funktionalismen / modernismen och är än i dag en förebild för hur modernismen borde utvecklas.

Mästerverket står där men är förtvivlat svårt att fotografera! Jag har försökt otaliga gånger och inte kommit nån stans. Huset står mitt i kvarterstaden, så det är oftast skuggor i vägen. Gårdarna är packade med bilar. Det står stolpar överallt. Byggnaden i stort är väl omhändertagen, men i bottenvåningen har alla dörrar bytts till nya, fönster satts igen och andra nätats för med stretchmetallgaller.

Häromdan släppte Norrköpingsfotografen Anders Ristenstrand en serie jättefina drönarbilder! Där kan man se huset i sin helhet.

https://ristenstrand.se/dronarbilder-st-olofsskolan/

Han länkade till en annan utomordentlig visning, Martin Rörby i SvtPlay:

https://www.svtplay.se/video/2805860/arkitekturens-parlor/arkitekturens-parlor-sasong-2-avsnitt-43?info=visa

Inspirerad av proffsen tog jag mig i går lördag dit i senvinterslasket och försökte plåta. Gårdarna var inte så hårt packade med bilar. Solen låg på västra fasaden och lyste även på den södra. Det blev ett varv runt huset.

Västra fasaden. Pentax K-1 med Pentax Shift @ f/11.

Östra fasaden i skugga. Pentax K-1 med Pentax Shift @f/11

Södra fasaden, murning utöver det vanliga

Södra fasaden, detalj. Endast det bästa var gott nog åt ungarna, dom förväntades begripa detta eller i alla fall bli tillräckligt nyfikna för att ta reda på mer.

Inlagt 2022-02-20 13:01 | Läst 445 ggr. | Permalink


(visas ej)

Hur mycket är tre plus två?
Skriv svaret med bokstäver
Hej Måns, en ståtlig byggnad en pärla som du skriver , har inte själv upplevt den i verkligheten. Det är ofta man upplever detta att en byggnad är svår fotograferad. Svårt att få en helhet av byggnaden. Då det är mycket som stör i bilden / Hälsning Robert
Svar från Måns H 2022-02-20 19:12
Hej Robert!

Tänk om man kunde få det som stör att bidra positivt! Träd tycker jag ofta funkar men bilar nästan aldrig.
Mycket fin arkitektur och så bra fotograferad! Mvh Wolfgang
Svar från Måns H 2022-02-20 18:59
Tack Wolfgang! Det vart lite omvänt perspektiv på första bilden huset bredare upptill. Jag tittade nyss på Andreas Feiningers Stockholmsbilder och fann att Feininger ibland valde den lösningen.

I mitt fall var det slump eller möjligen att jag litade på min intuition. Feininger var ju extremt noga.
Imponerande byggnad. Men du borde väl ha nåt klurigt objektiv som gör underverk vid fotograferingen. Annars kan jag förstå att en drönare ger avstånd och perspektiv att avbilda ett sån här stort hus. Filmen är väldigt intressant, Hälsar NL
Svar från Måns H 2022-02-20 19:07
Hej Nils-Erik!

Proffsens jobb var bra!

Bilderna är tagna med shiftobjektiv. Objektivet gör ju inga andra underverk än att man kan ändra bildutsnitt, i bild 1 mer himmel, mindre asfalt än med ett vanligt 28mm objektiv. Den skulle inte gå att ta med ett vanligt objektiv.
Intressant, och vilken fin byggnad. Dina bilder är riktigt bra, särskilt den första enkla rakt på. Filmen är oerhört välgjord och med mycket vackert pianospel, synnerligen fint! Hälsningar/ Björn
Svar från Måns H 2022-02-20 18:53
Tack Björn! Första bilden har t o m lite omvänt perspektiv, byggnaden har blivit bredare upptill, inte direkt medvetet av mig men jag har blivit mindre ängslig.
Intressant läsning och länk. Tegelarkitektur som den här med mönstersättning och alla dessa små omtänksamma detaljer. Fint!
/Gunnar S
Svar från Måns H 2022-02-21 18:12
Tack Gunnar och visst var länkarna bra!

1908 fanns en väl fungerande byggnadstradition, bra material och kunnig arbetskraft som med dagens mått mätt jobbade näsan gratis. Mönstermurningen kostade noll i material och inte särskilt mycket i arbetstid, så omsorgen om detaljer ökade nog inte byggkostnaden mer än möjligen marginellt. Och både arkitekten och jobbarna hade nog kul!

(Jag har själv putsat profilerade gesimser. Sen jag klarat inlärningströskeln var det inte svårt alls och tog måttligt med extra tid.)