Trottoarerna ockuperade av Kina, vad göra?
Några tusen elsparkcyklar med åkare som inte hört talas om att det funnits trafikregler har ändrat även Norrköping. Jag ser mig om var trettionde meter men lik förbannat svischar nån förbi i 20 km/h. Så i går tog jag vägen genom Filmstaden. Jag har inte gått där sen coronalarmet, men just nu känns det tryggare där. Elsparkåkarna har ännu inte ockuperat det stråket.
Här gick Skomakaregatan en gång i tiden. Kommunen sålde ut gatan för att det skulle gå att bygga ett större hus än tidigare. Men behöll i alla fall en genomgång som ännu är öppen stora delar av dygnet.
Väl ute på Drottninggatan är det som numera vanligt. Elsparkstöttingar med två på varje och alltid på trottoaren. På sätt och vis förstår jag dom, ute på gatan kommer ju spårvagnar som är mycket farligare att kollidera med än fotgängare.



/B
Tack Bengt! Om jag flyttar blir det till Gotland. Inga elsparkcyklar på vägen, bara bilar som sällan kör mer än dubbelt så fort än tillåtna 60 på sommaren och 80 resten av året.
Hälsningar Jörgen
Jag har också fått onda tankar. Särskilt då jag bär hem en tung kasse med kattsand har jag planen att "i panik" släppa den på trottoaren och ta skydd själv.
EMK-puls skulle säkert funka, men jag har inte erforderlig utrustning. Och skulle säkert åka fast för nåt olagligt, det är ofarligt för överheten att ge sig på en vit heterosexuell gott och väl medelålders man.
PS Tycker som många andra att dom helt enkelt skulle förbjudas i stadskärnorna, precis som i Köpenhamn. Sverige känns ofta mesigt
Sverige uppvisar rätt ofta en total flathet. Förr i världen inför allt utländskt. Numera sånt som görs med appar.
Det finns starka röster i DK för helt att förbjuda dessa "el-løbehjul" (som de kallas i DK). Nu är det kommet ljus - både fram och bak, men de kan inte ge tecken när de måste svänga eller stanna och det finns heller inget krav på att de måste bära cykelhjälm.
Vänliga hälsningar. Erik / DK.
Som det är nu är de bara kul leksaker för dom som är tillräckligt unga för att känna sig odödliga. De förbrukar råvaror och är skadliga för klimatet.
Om man klassar dom som elmopeder och kräver skyddshjälm och körkort och ser till att de inte använder trottoarerna så skulle jag inte tycka så illa om dom som jag gör nu.
Hälsningar Halina
Elsparkcyklarna dumpas ofta i nåt vattendrag. Oklart om det är av dom som hyrt dom eller av dom som hatar dom.
Genomsnittliga livslängden på en hyrd elsparkcykel är enligt oberoende källor 2 månader. Voi ljuger så det sticker ut flaggor ur öronen på chefen och säger 5 år. Samma chef berättar sagor om att elsparkstöttingarna ersätter bilresor med fossildrivna bilar. En oberoende rapport från KTH (Tekniska högskolan) angav 3 %.
Sverige är nog flatase landet av alla då det gäller skadliga nymodigheter.