SILVERSALT
9 / Zeus eller Jupiter-3?
Frågan om någon transendent kontrollör av människors göranden och låtanden ställs till mig emellanåt. Frågan gäller då oftast inte någon namngiven gudagestaltning som Brahman, Jahve eller Al-Lah. Men det förefaller ändå underförstått när jag ställer motfrågan: -Menar du Thor, Mithra, Zeus eller Isis?
Inte heller verkar det vara någon som tror att det finns en tekanna som befinner sig i ett kretslopp runt Mars. Och då avser jag planeten Mars.
Contax IIIa/Zeiss-Opton 5cm/1.5 @2.0
Uppfattningen att det finns någon sorts ordning som instiftats av något är ändå otvetydigt förknippad med mänskliga kulturer. Att många omfattar en idé gör den förvisso inte till en representation av faktiska förhållanden men utgör uppenbarligen ett argument för många att ansluta sig till den.
Contax IIIa/Zeiss-Opton 5cm/1.5 @2.8
Det finns goda skäl att förhålla sig skeptisk till många av dessa anspråk på att besitta privilegiet att både veta vad allt egentligen utgår ifrån och dessutom anvisa en metafysisk väg att vinna kunskap om detta.
Leica M3/Jupiter-3 @2.0
Många kommer då med påståendet likt Protagoras att ""Det som är sant för dig är sant för dig, och det som är sant för mig är sant för mig"" men faller pladask med de argumentationsmässigt ihopknutna skosnörena. En motsägelse som inte leder till något annat än ett tröttsamt käbbel. Faktapåståenden och värderingar vill vi gärna hålla isär, så gott det nu låter sig göras.
Att jag gillar en gammal glugg som Jupiter-3 har ingenting med religion eller att jag hånar marknadskapitalismens senaste tekniska underverk att göra. Pengarna och Tekniken är inte heliga för mig men jag finner glädje i att använda något som är näst intill värdelöst och ändå fånga den fjärde dimensionens undflyende gåta. Må det vara en trettiondedels sekund eller kortare.
Men visst är det magiskt?
/Analogtalibanen
8 / Rulla kulor
En verksamhet som jag f örsökt stävja är det alltid påträngande behovet att testa något nytt. I mitt fall har jag sedan några år fastnat för gamla tyska mätsökarkameror. Jag gillar verkligen att använda dem och de känns tidlösa i sin handbyggda precision. Jag är fäst vid dem.
Men vad händer när chansen att skaffa en variant på temat dyker upp? Precis, lädret åker fram och sen funderar man i efterhand om det finns något fotografiskt behov för kameran.
"Erst kommt das Fressen, dann die Moral"
Medge att en labbkamera som Leica MDa är fullt funktionell med en Leitz SuperAngulon 21mm/3.4.
Jean Loup Sieff, en av mina fotografiska favoriter, använde ofta just en sån här glugg. Personligen har jag inte så stor användning för den men habegäret just för objektivet tog över för några år sedan. Ett mindre antal bra bilder har möjliggjorts och det är jag ändå rätt nöjd med.
Plåtar just nu en provrulle med ovanstående kamera/lins-kombination. Känns skönt att inte kolla i mätsökaren utan istället lita till hyperfocalinställning och extern sökare.
Jag var i observatoriet ikväll och testade om jag skulle kunna anpassa kamearahuset för lite astrofoto/Vintergatufoto men mina adaptrar passade inte riktigt. Annars hade en RGB-sammanslagning av tre filtrerade svartvita negativ varit coolt. Men de planerna får jag släppa.
Min "nya" Leica MDa kanske ändå blir kvar. Vi får se...

Sjukhusljus. Oktober 2010
Leica M3/SuperAngulon 21mm/3.4 Tri-X @400
/H
7 / Kosmisk strålning
När det gäller mina bilder funkar inte soliga dagar bäst. Kontrasterna mellan ljus och skugga är för hårda.
Vad ska man säga om detta?
Fototekniskt går det att kanske lösa genom diverse manipulationer för att få med "allt". HDR och Ansel Adams zonmätningar är ofta använda grepp förutom överexponering och underframkallning för det analoga lägret.
För en amatör borde det gå det bra att vänta på rätt ljus.
Det regnade men bilderna blev bra sjunger Barbro Högberg och det kanske inte enbart berodde på att det var ett egendomligt ljus den dan. Nej gråväder är ofta bra fotoväder.
Väderhärdade FS-medlemmen Malin Jochumsen berättade för mig häromsisten att hon föredrog snöoväder som fotoväder. Respekt.
http://www.fotosidan.se/magasin/gallery/viewpic.htm?set=fsmgallery&ID=2271987&_referer=%2Fmagasin%2Fgallery%2Fview.htm%3FauthorID%3D20441
Följeslagaren
Jag gillar mulet väder med regn i luften. Det gör mig fotoglad i sinnet. När det är soligt kan kameran med fördel få vila.

Vattukatten
Tidiga mornar däremot erbjuder ändå fint ljus innan den stora kärnreaktorn i skyn blir helt synlig ;)
04.00
Fiat Lux (Varde ljus), men gärna filtrerat genom molnen...
6 /Objektiv
Smakar på ordet i rubriken. Finns där inslag av jordighet eller vanilj?
Ända sedan den dagen någon gång på sjuttiotalet, då min älskade bror kom hem på besök från Schweitz och hade med sig en svart Pentax Spotmatic med en Takumar normal, har jag haft en förkärlek för coola fotoapparater.
Fina fisken på Reuterdahls 2009
En lång historia vars egentliga begynnelse jag inte riktigt har klart för mig, men vars början så här efteråt lätt låter sig inordnas i den första känslan av att hålla i och titta genom en spegelreflexkameras sökare. Magiskt.
När jag var 14 fick jag praktisera i en fotostudio och plåta med Hasselblad och soppa filmer i stora kar från Höganäs. En värld av nyanser och tekniska lösningar på återgivandets alkemi. Dofter som inte förknippades med körsbärsblommor och mjölkchoklad utan initiationsritens hemliga vätskor och procedurer. Å sen kopieringens förtrollande praxis. Underbart.
Idag är jag tillbaka till Pentaxens storebror 6x7 och Takumarobjektiv. Förutom de tyska mätsökarkamerorna förstås. Om det finns någon cirkel i detta så skulle någon gärna se att jag korsat mitt spår i sökandet efter det rätta.
Viljan att se en berättelse passar många. Jag vet inte om det är särskilt objektivt, men det ger en möjlighet till självreflexion och en utgångspunkt för dialog.

Gråfoto 2011
5 /Varför byggdes Eiffeltornet?
Ett svar är att det byggdes för att fira hundraårsminnet av Franska revolutionen och skapa den pampiga entrén till världsutställningen 1889.
Ett annat svar är att det gick att göra den då. Kanske ett av de enklare svaren men ändå fullt av innehåll. Billigt stål fanns att tillgå efter det att Martinprocessen utvecklats av bröderna Emil och Pierre Martin i jFrankrike 1865. Det tekniska kunnandet och ingengörskonsten löste ochså de svåra beräkningsproblemen som möjliggjorde byggandet av världens högsta byggnad. Höjdrekordet 300m stod sig till 1930.
Byggandet går att förklara med gängse medel-mål-argument men jag är osäker om det ger hela svaret. Vi förutsätter logiska samband men logiken är inte alltid en förhandskonstuktion. Om någonsin.
Fotograferandet lider emellanåt av samma förklaringssjuka. Varför fotar du? Och mitt svar är att det går. Verksamheten är ett mål i sig.

Ett renhetstempel -2010
Ett grundläggande krav för att fota är att det finns ljus i tillräcklig mängd. Där börjar och slutar det.
Espresso i morgonljus. Schweiz 2011.







