SILVERSALT
13 / Alla har samma kamera
I dokumentären om Anton Corbijn
http://svtplay.se/v/2537795/dokumentarfilm/stjarnfotografen_anton_corbijn
säger han; "Everybody has the same camera". Ett provokativt påstående som på denna prylportal genast kommer att dementeras av den som tolkar detta bokstavligt.
Det är givetvis inte avsett att tolkas på annat sätt än att har du något att säga så spelar inte fotoapparaten huvudrollen. I de fall kameran avgör hur bra bilder du tar är det dags att fundera på vad som är bra bilder.
Vad spelar åror för roll om man ändå inte är på väg någonstans?
/H
12 / Jag fotograferar för att se hur världen ser ut som fotografi
Olympus Trip 35, Tri-X, D-76 Stockholm 2010
Gary Winograns provokativa tok-knäppande har jag haft svårt för. Vad är det för vits att bara låta avtyckaren gå av i tid och otid. Och varför då ändå sortera alla bilder i bra och dåliga? Om man nu vill se hur omgivningen ser ut efter att ha passerat apparaterna så kan indelningen kännas krystad.
Efter att ha sett den här korta videokommentaren klarnade det. Nu känns hans praktik mera begriplig och mindre störande.
/H
11 / Aftonlandets undergång stundar
Oswald Spengler

Okänd glugg och kamera. Källa Deutsches Bundesarchiv (German Federal Archive), Bild 183-R06610
En äldre kollega och historiebetraktare som Oswald Spengler, hade en lite speciell och övergripande tolkning av världshistorien. Denna tolkning har i sin tur gett stort utrymme för häcklarnas kritik, men han är givetvis inte helt utan poänger med sin framställning även i vår postmoderna värld.
Vad Spengler i korthet förespråkar är en cyklisk historiesyn där civilisationer har en uppgångs-, mognads- och nedgångsfas för att sedan avlösas av en annan äldre civilisation. Ja, du läste rätt. Han menar att den antika civilisationen tillhör de yngre och att vår civilisation tillhör den äldsta. Vi i den västerländska civilisationen präglas av en faustisk mentalitet som i korthet går ut på att vi bl.a. ingått i förbund med djävulen/finansmarknadens makt. De två tidigare kulturformerna som föregått denna faustiska mentalitet är den appolinska och den magiska.
"Faustisk västerländsk kultur karaktäriserades av en världsbild baserad på ett oändligt rum kombinerad efter en strävan mot evigheten, i termer av såväl territoriell och ekonomisk expansion som vetenskaplig förståelse. Naturvetenskapen, och i synnerhet den moderna fysiken, var alltså en direkt produkt av en faustisk världsbild." Wikipedia
Faustisk mentalitet?
Magisk mentalitet (Panteon)
ContaxIIIa Sonnar 5cm/1.5
Appolinsk här-och-nu-dito?
Contax IIIa Sonnar 5cm/1.5
Undergången?
Leica M2 Summicron 35mm
En sammanfattning hittar du bl.a. här
http://synpunkter.blogspot.com/2006/02/spengler.html
/H







