Efter några års uppehåll med bloggande på fotosidan startar jag om 2024. Det kommer mest att handla om fotografi i olika former och en del om hur jag tänker runt mina bilder.

OmTag. Fotoutbildningar?


Alla springer åt samma håll.

Såg att diskussionen om behov eller icke behov av utbildningar inom fotografi var igång. Fotoutbildningar kan betyda väldigt många olika saker och jag har aldrig själv gått någon så jag undviker att ge mig in i den diskussionen. Men, jag tror att en av de viktigaste sakerna för att utveckla sitt fotograferande är att ägna det mycket tid, titta på mycket fotografi och kanske diskutera det med andra intresserade. Och då kan en fotoskola säkert vara bra. Jag tror att det är ganska individuellt vad som passar den egna utvecklingen.

Jag har en god vän som är manusförfattare och jobbar en hel del med TV produktioner m.m. Hon sa något för några år sedan som jag tycker är viktigt. Detta gällde iofs svensk film, men det hon sa var att svenska produktioner ofta var överpretentiösa, det är som Bergman ligger som en våt filt över mycket av det som görs sa hon.

Där finns en poäng tycker jag som kanske går att översätta till vissa fotoutbildningar och resultatet av dem. Det finns alltid en risk att en väldigt tongivande förgrundsgestalt lägger sig som ”en våt filt” och styr stil och utveckling hos sina adepter. Om det dessutom är brist på andra tongivande förgrundsgestalter som kan balansera upp det hela är risken stor för för en ganska kraftig slagsida tror jag. Jag tycker mig sett en hel del av detta.

Inlagt 2025-11-27 04:03 | Läst 342 ggr. | Permalink


(visas ej)

Nämn en färg i den svenska flaggan?
pisces 2025-11-27 08:14
jag tycker att din vän manusförfattaren har en stor poäng i det där med bergman. jag har svårt för svensk rörlig bild rent generellt, eftersom jag upplever just precis det. lite lustigt är också att svenska skådespelare skådespelar HELT annorlunda beroende på om de talar svenska eller engelska. alexander skarsgård är ett ypperligt sådant exempel.

när det gäller fotografi håller jag också helt och hållet med dig. dessutom tycker jag att det finns olika.. utan att vara faktiska utbildningar, men "skolor" eller kanske "rörelser" som är väldigt tydliga. högre fotoutbildningar har t ex - eller, åtminstone HADE, ett väldigt tydligt, gemensamt uttryck som jag personligen inte är jätteförtjust i. fotoutbildningar på folkhögskolor har förmodligen ett annat generellt uttryck. fotoklubbar ytterligare ett. de som tävlar i diverse fototävlingar, ytterligare ett.

det är på gott och ont, det där med utbildningar.
Svar från alf109 2025-11-27 15:15
Tack ska du ha Malinka.
Det finns alltid risk för likriktning med utbildningar tror jag.
/Affe
Johan Pihl 2025-11-27 10:35
Fin bild, Alf! Kul med lite rörelse, som omväxling, i dina nattbilder :)
Svar från alf109 2025-11-27 15:15
Tack ska du ha Johan.
/Affe
laha 2025-11-27 11:16
Som alltid en fin kvällsbild du bjuder på.
Apropå alla springer åt samma håll. Jag besökte en fotoskolas avslutningsutställning på Söder i Stockholm. Alla bilder var som tagna av samma fotograf. Det var skrämmande. Berodde det på urvalet av elever som sökt på arbetsprover, eller blev det så under utbildningen? Kanske en kombination av båda.
Svar från alf109 2025-11-27 15:17
Tack ska du ha Lars.
Risken för likriktning är ganska stor, liksom när någon får ikonstatus och en massa kör vidare i det spåret.
/Affe
Nils Bergqvist 2025-11-27 12:46
Risken med en tongivande gestalt behöver kanske inte alltid vara en risk, utan tvärtom något som är sunt för utvecklingen under en viss period? Men säkert kan det, om det blir väldigt mycket efterföljare som inte varierar sig eller utvecklar sig speciellt mycket/kommer med något nytt, bli ganska tråkigt och enformigt, och till till slut även kontraproduktivt?
Svar från alf109 2025-11-27 15:19
Tack ska du ha Nils.
Jag tror att problemet är just om det bara finns en tongivande gestalt, om det fanns flera som tog lite olika typer av bilder skulle det kanske kunna ske en intressant korsbefruktning.
/Affe
LGS 2025-11-27 13:07
Under mina 26 år som fotolärare (gymnasiet) såg jag det som viktigast att låta eleverna hitta sitt eget bildspråk. Att få var och en att hitta sitt sätt att se på världen. Foto är inte en exakt vetenskap - utan ett personligt uttryck. Jag har också sett utställningar av fotoskolor på söder i Stockholm där alla bilder ser ut att vara tagna av samma person. Tråkigt. Det roliga med fotografi är ju att det sällan finns något rätt eller fel.
Svar från alf109 2025-11-27 15:20
Tack ska du ha LG.
Jo det blir nog lätt att samma stil slår igenom ganska brett. Borde vara en skolas främsta uppgift att jobba med att eleverna finner sina egna uttryck tycker jag.
/Affe
Turbo56 2025-11-27 20:18
Om alla går i samma riktning eller inte skall jag inte kommentera men visst påverkar vi av tidens stilar.
*
Digital teknik och smartphones har gjort fotografer till stilskapare i vardagen.
Plattformar som Instagram har skapat nya estetiska normer som minimalism, filter och "influencer-stil".
Samtidigt fortsätter konstfotografer att experimentera med manipulation, AI och hybrider mellan foto och andra medier, Bengan har nuddat vid just AI-trenden i några inlägg.
*
Fotografer har alltid varit stilbildare – från att skapa porträtt som ersatte måleri, till att forma dokumentära och konstnärliga traditioner och idag genom att påverka visuella kulturer på sociala medier. Deras makt ligger i att de inte bara avbildar verkligheten, utan också bestämmer hur verkligheten ska uppfattas.
Ha en fin kväll.
Stefan.
Svar från alf109 2025-11-27 20:41
Visst är det så Stefan.
Men det jag syftar på är när någon enstaka tongivande fotograf sätter sin prägel på stora delar av "fotosverige". Givetvis i sin specifika genre. Och att det finns en risk att olika utbildningar likriktar istället för att skapa mångfald.
/Affe
Turbo56 2025-11-27 21:51
Jag tänkte lite vidare, jag tror att du har rätt i det som du misstänker.
Vad jag tänkte med mitt svar var att stilbildande fotografer påverkar lärare inom fotoutbildning och då tänker jag bland annat på några svenska fotografer som har påverkat stort med sitt bildspråk, till exempel:
Christer Strömholm – existentiell svartvit dokumentation.
Anders Petersen – socialrealistisk närhet.
Tuija Lindström – feministisk och experimentell.
Lars Tunbjörk – färg, humor och absurditet.
Denise Grünstein – iscensatt och surrealistisk konstfotografi.
*
Den som kanske har påverkat gatufotografin mest av alla är nog Henri Cartier-Bresson, som styrde stilen mot det spontana ögonblicket.
MattiasL 2025-11-29 03:17
Sverige är kanske lite ovanligt på ett sätt som jag tror hänger ihop med det här. Våra förgrundsgestalter är ganska få och hänger i länge, inte bara i konsten utan också i underhållning. Jag märker det som utlandsboende, att varje gång jag är hemma i Sverige är det ungefär samma kändisar på reklamtavlorna i tunnelbanan. Ibland kan det kännas som att vi sätter lite Christer Strömholm, Anders Petersen och JH Engström lite väl mycket i centrum. Jag blev själv lite avrådd från att gå på den fotoskola jag tänkt som det naturliga steget, av risk för likriktning. Jag valde också att inte söka, och tog en annan, krångligare väg. Det valet har jag ofta undrat över, men jag tror till sist att det var rätt.
Svar från alf109 2025-11-29 04:35
Jo vi har för få tongivande förebilder, kanske är det också så att de som är bra på att "marknadsföra" sig själva tar hand om hela kakan på något sätt?
Jag har ofta funderat över varför till exempel Sune Jonsson aldrig fick samma genomslag inom den sociala dokumentärfotografin (eller vad man skall kalla den?). Förmodligen beroende på att han inte var lika tongivande?
/Affe
MattiasL 2025-11-30 00:17
Ja Sune Jonssons position är lite märklig. Jag upplever att många dokumentärfotografer verkligen har stor respekt för hans arbete och också är influerade av det, men det är lite som att man glömmer bort att det finns.