OmTag. Ett litet lusthus och lite om teknik

Småbild 50 mm f/8,0 Ilford HP5+ exponerad 4 min
Längst ute på udden på Reimersholme ligger ett litet ”lusthus”. Jag har ofta slagit mig ned där för en stunds kontemplation under mina nattpromenader med hundarna. Jag brukar sätta mig och titta in mot Färgfabriken vid Liljeholmen och lyssna på nattens brus från staden, ett sätt att finna ro och sortera tankar.
Att fotografera på natten har ju blivit mitt signum och ibland kommer det frågor om teknik, framför allt kanske val av svartvit film och framkallning. Jag brukar inte snacka så mycket om teknik utan tycker att detta är något som brukar ge sig själv av erfarenhet. Men några enkla råd kan jag ju dela med mig så att någon kanske slipper att göra samma misstag som jag själv gjort under resans gång.
En svartvit films känslighet sjunker vid långa exponeringstider, detta kallas reciprocitetsavvikelse. Filmer med traditionellt korn förlorar mer känslighet än tkorns filmer men effekten gör att man måste exponera längre än vad mätningen säger. Om ljusmätaren vid 100 asa ger 30 sek på f/5,6 till exempel brukar jag exponera 2-3 min för att få teckning i de mörkare delarna av bilden när jag kör med en tkorns 100 asa film. För att hålla igen kontrasten får jag sedan kompensera för denna vid framkallningen där jag regelmässigt underframkallar 1-2 steg.
Om jag fotograferar med en film med traditionellt korn som Ilford HP5+ till exempel exponerar jag den till att börja med efter 100 asa i stället för 400 asa som är det som gäller för den filmen under normala exponeringstider. Men jag förlänger även på samma sätt som jag angivit ovan, en 100 asa tkorns film blir ungefär lika snabb som en 400 asa film med traditionellt korn på natten.
När det gäller tkornsfilmer föredrar jag Ilford Delta 100 eller Fuji Acros 100. Kodaks tmax 100 blir ofta för hård i kontrasten tycker jag. När det gäller filmer med traditionellt korn funkar Ilford HP5+ bra liksom Fuji Neopan 400 (som är på väg att försvinna), men som sagt exponera dem efter 100 asa.
HP5+ ger en lite ruffare känsla som passar för vissa motiv, den har väldigt bra skuggteckning och svärtan dör aldrig samtidigt som det blir bra ”tryck” i mallanregistret. Men man måste nog testa själv för att komma fram till hur man vill att det skall se ut. Sedan är det bara ut och leta motiv och dölja starka ljuspunkter man inte vill ha med i bilden bakom träd och stolpar. :)

Som du skriver "Men några enkla råd kan jag ju dela med mig så att någon kanske slipper att göra samma misstag som jag själv gjort under resans gång." Det var precis en sådan här grundläggande start jag kände att jag behövde, någonting som pekade åt rätt håll, att vandra vägen måste vi göra själva.
/Niklas
Jo jag tyckte detta var ungefär lagom nivå.
-affe
Nu har jag tagit en rulle med långa exponeringar och framkallat dem, det blev fp4 i rodinal 1:100 (stand development, trots att jag egentligen inte gillar denna framkallning då jag endast en gång fått det att fungera). Resultatet blev kontrastrikt men med välexponerade skuggor. Min ljusmätare kanske inte är opitmal för nattfotografering då den inte klarar lägre EV än 0, men jag hoppas att jag kan lära mig att nyttja den ändå...
De exponeringar som blev bäst var de som låg kring 16-35 sekunder medan de som kom över 4 minuter var på tok för kontrastrika. Men det var kul!
Lite stökig kommentar men jag är hemma med sjukt barn...
ps. Det var vansinnigt svårt att komponera och ställa skärpan på Rolleicordens mörka mattskiva.
Jo olika nattmiljöer kan skilja ganska mycket i exponeringstider. bara om jag jämför här runt Hornstull med Gamla Stan till exempel är det stor skillnad. Jag har en Calcu-Light-XP som mäter ända ned till -7 EV vid 100 asa, och det är nästan vad som krävs om man skall kunna mäta lågdagrarna. Hur som helst, nu efter en massa övning så kan jag som regel höfta exponeringarna ganska bra.
Jag har testat detta med stand men tycker inte att det funkar som så många är lyriska över. Utbytet av framkallare blir ändå ganska stort i dagens filmer med tunnare emulsioner så effekten blir ganska lite kompenserande. Dessutom får man lätt bromidrinningar och halos runt skarpa övergångar mellan ljust och mörkt.
När jag kör rodinal 1+100 brukar jag köra 12-15 min med lätt agitering var annan minut, dessutom förblöter jag filmen. Det har funkat ganska bra på mina storformatsnegativ.
Att komponera på mattskivan i mörker kan vara ett äventyr, speciellt med storformataren där man ju får allt upp och ned som grädde på moset. ;) Själv brukar jag identifiera ljuspunkter för att se vart jag är i kompositionen. :)
Bara att testa, trix i dess nuvarande form är lite mitt emellan tkorn och tradtionellt korn så jag vet inte hur den beter sig.
-affe
Använder du stativ eller utnyttjar du befintliga stöd?
Jag kör med stativ.
-affe
Nej, när jag kör digitalt och konverterar så använder jag Silver Efex.
Men på natten kör jag nästan uteslutande med film.
-affe
/ Bengt
Tack ska du a Bengt.
-affe
Visst går det att plåta samma motiv med digitalkamera. Jag har kört en del nattfoto med digitalkamera också, men det ger en annan känsla i bilderna tycker jag. Och ofta måste man köra HDR för att hantera kontrasten.
-affe
Har inte testat efke filmerna på natten, men har svårt att tro det om de har traditionell kornteknik. Fotade en del med KB50 förr och den höll ju snarare 25 asa i normalt ljus än de angivna 50. Sedan såldes väl även en hel del film där man hade efke på asken utan att man visste riktigt vad det var för film? KB400 påstods ju vara ompacketerad ilford hp5+, vilket den inte var, ett tag.
Men som sagt, jag har inte testat dessa filmer på natten men det är ju lätt att testa för den som vill. bara att exponera ett motiv ett par minuter och lägga lågdagrarna 2 steg under och kolla teckningen. Däremot foma 200 som påstods ha liten reciprocitetsavvikelse har jag testat och det stämde inte.
Ska testa Efkes reciprocitét vid något tillfälle då jag har en hel del kvar av de filmerna. Den enda Efke-film som inte varit tillverkad i Kroatien, och som varit olika filmer vid olika tidpunkter, är just Efke KB400 som du nämner. Den var länge tillverkad av Ilford och samma som HP5. Men när Ilford inte längre ville sälja HP5 till Fotokemika så köpte de Agfa APX 400 istället, från det lager som såldes ut när Agfa kom på obestånd. Det var den filmen som salufördes som Efke KB400 den sista tiden. Förmodligen var det den du provade. En annan Fotokemika-produkt som tillverkades av Ilford var Fotokemikas plastpapper Fineprint. Det var ompackad Multigrade warmetone RC. Detta enligt uppgift från Photax i Nybro, som beställde papperet av Fotokemika och som var den enda återförsäljaren. Annars har allt som haft namnet Efke, Emaks eller Fotokemika på sig varit tillverkat i de ursprungliga gamla Adoxmaskinerna som flyttades från Tyskland till Kroatien på 1970-talet.
Nej jag tror att det kan ha varit "den gamla" HP5, alltså inte HP5+. Den gamla HP5 var gråare och kontrastlösare vilket var min uppfattning om KB400 också. Påminner en hel del om Kentmere 400 (om den inte är identisk?).
-affe
Har läst på flera ställen att Kentmere 100 och 400 ska vara samma filmer som Rollei RPX 100/400. Vad jag kommer ihåg så länkade man också på macodirect.de, till att börja med, till samma datablad för de filmerna som för Kentmere 100/400 när de dök upp. Har dock inte provat någon av dom, så jag kan inte uttala mig personligen.
Mvh
Per
Tack ska du ha Per.
-affe