Om Fotosidans grupp Cityscapes och mycket annat.

Kalkbrott i trakten till MÖD.

Krisen för Cementa och striden om kalktäkten i Ojnareskogen har nått riksmedia. Under radarn pågår en sån strid i Klintehamn här på Gotland.

SMA Mineral äger ett gammalt kalkbrott några kilometer innanför orten. Där finns en anställd. Dagens tillstånd är tidsbegränsat och gäller 95 000 ton per år. Kalken krossas och körs med inhyrda lastbilar till hamnen. Nu vill SMA bryta 900 000 ton per år och få ett långsiktigt tillstånd. En helt annorlunda skala på verksamheten.

Härom kvällen tog jag denna bild på nuvarande brottet:

Pentax K-1 med Carl Zeiss Jena DDR Flektogon 20mm f 2,8.

En tiodubbling betyder stora nackdelar för grannarna. De som blir värst drabbade är förtvivlade. På platsen kommer det med tiden att bli ett gigantiskt hål. För oss andra blir trafiken ett hot. Tunga truckar i skytteltrafik på smala, bitvis branta och vintertid osaltade vägar kommer att orsaka vad som kallas olyckor. Nere i Klintehamns hamn blir läget prekärt. Den är redan fullt utnyttjad. Behöver byggas ut med nya upplagsplatser och troligen fördjupas. Men ingen vet. 

Förra veckan var ärendet uppe i Mark- och Miljööverdomstolen.

En advokat som företräder grannar och indirekt Urbergsgruppen i Klinte ville använda min bild från naturreservatet Vivesholm för att visa MÖD vilka värden som äventyras. Reservatet ligger nästan dikt an mot hamnen (i motsatt riktning mot den här bilden). Får se om det hjälper.

Pentax K-1 med Pentax Limited 77mm

Inlagt 2021-09-26 09:46 | Läst 1035 ggr. | Permalink


(visas ej)

Vad heter hufvudstaden i Sverige?
Förutom miljöpåverkan vid kalkbrytning så finns ju koldioxidutsläppen, cement som jag antar skall bli slutprodukten står för 8 procent av världens koldioxidutsläpp. Det rimmar dåligt med målen att minska på dessa...
😁
Svar från Måns H 2021-09-26 18:23
SMA säljer nog till den som kan betala. Kalk är ju en av råvarorna till cement (det behövs lermärgel också) men används dessutom till väldigt mycket annat.
Vilka realistiska alternativ finns till betongen i de tillämpningar där betongen dominerar idag i klimat som i Scandinavien? Vilka kan finnas i morgon och till vilka relativa priser?

Det pratades om målkonfflikter i tidigre bloggdiskussion om el och elbilar. Nu behöver man bygga som aldrig förr och det finns en opinion att freda skogen också och varför ska just Amazonas fredas när man kalhugger även på andra ställen.

Inget virke och ingen betong. Känns som om bergsgrottor snart är enda hållbart godkända alternativet. Ska bli intressant att se var den där diskussionen tar vägen.

Vi får väl lära av de afghaner som inte bor i grottor och blanda uttröskat sädesavfall med lera kanske. Superarkitekten Gert W hade ju ett sånt bygge med i ett av sina TV-program. Lera är det ju ingen brist på på Uppsala slätten och numera har vi ju massor av afghaner tillgängliga som kan konsulta hos både Gert och andra som lerhusbyggesexperter :-)
Svar från Måns H 2021-09-26 20:31
I det här fallet bor jag så nära att jag blir personligen berörd. Jag tror att min brunn klarar sig, men det blir svårare att ta sig in till handelsboden utan att bli påkörd. Jag brukar åka en föga trafikerad sidoväg men SMA ska köra samma väg.

(Det är illa nog där jag bor på Gotland. En död i diket förra året. Skrot på tomten. Olja på drift. En lastbil i grannens trädgård. Diesel på drift. Sammantaget 2 döda och några skadade och 5 fordon totalkvaddade sen vi flyttade hit.)

Alternativ? Bevara i st f att riva. Inga snabbtåg på pelare. Bygg lågt så räcker vanligt trä.
Sten-Åke Sändh 2021-10-01 23:35
Måns, jag såg ett väldigt intressant program på SVT Play, Fakta, Vetenskapens Värld - Slaget om skogen - Avsnitt 3: Skog till allt.

Här kan vi snacka vi verkligen om målkonflikter. "Utan skogen klarar vi inte klimatomställningen", sägs i filmen och sedan kommer en kavalkad över ett forskningsläge där "planksaften" från sågverksavfall ska ge allt från etanol och olja som ska driva allt från det inhemska flyget till både bilar och båtar. Cellulosafibrerna kan användas i urstarka kompositer (växtvärldens starkaste fibrer) i allt från skottsäkra västar till bilkarosser och batterier. Det är lätt häpnadsväckande. "Alla vill ha trä".

Av allt trä exporteras en mycket stor del för andra länder behöver också trä till byggen, papper och pappersmassa. En del eldas dessutom upp i industrins olika processer. 50 % sågas och 40% tas ut som massaved långt innan träden blivit fullvuxna. Jag var i Hälsingland och såg avverkningen IRL och många träd var inte mer än 15-20 cm som Mellanskog sågade och forslade till de stora upplagen vid Ljusdals tågstation där ändlösa tåg forslade träet vidare till industrin.

En kritikerröst sade att "det går inte att ersätta allt med skogen". Vi har inte så mycket skog i Sverige. 90 miljoner kubikmeter tas ut varje år och EU vill "öka skogsförrådet" för att använda skogen mer som kolsänka och värna biologisk mångfald. Detta kommer minska mängden skog till industrin och samhällsbygget i trå som ska ersätta betongen som är en av de verkligt stora utläppskällorna. "Det går inte ihop. Det är enkel matematik säger forskaren i ekologisk ekonomi Thomas Hahn" och sedan 2018 så förloras 5 % av all gran till granbarkborrarna. Stora areor granskog är döda idag.

I Sverige har vi trots allt en massa skog och ett "know how" kring skogen som är månghundraårigt. Med det i ryggen som ska skogen spela en nyckelroll i omställningen av vårt samhälle till "väldens först fossilfria välfärdssamhälle" och det jag frågar mig är inte bara hur Sverige utan även hur alla andra EU-länder ska klara sin omställning när man i många fall varken har Sveriges stora skogsarealer och vattenkraften till hjälp.

Kraven ökar också hela tiden och du Måns skrev att om man bygger lågt så räcker vanligt trä men i detta program lyftes exemplet Sara Kulturhus i Skellefteå som tydligen är 74 meter högt, vilket slår det mesta byggt i betong i Stockholm idag. Det mesta byggt i limträ. Det finns de som tror att vi kommer få se 100 meter höga trähus inom en hyfsat nära framtid. "The sky" är uppenbarligen "the limit".