Susan Hanserkers foto

Om mina försök att fota framförallt hundar och natur, men också att försöka utveckla min kreativitet, teknik och mina bilder.

Funäsdalen dag 4 - 24-70 mm och 70-200 mm utan adapter

Vår fjärde dag i fjällen visade prognosen på regn framåt eftermiddagen. Jenny och dottern beslöt sig ändå för att ta en längre tur uppe på kalfjället, en tur Jenny och jag gick förra året i kraftig blåst. Och även om det var en väldigt vacker tur hade jag ingen vidare lust att gå den turen igen i dåligt väder. Och Yvonne ville inte gå så långt, då skulle hon hellre stanna i stugan och läsa en bok. Så istället beslöt vi oss för att ta en kort tur så vi skulle hinna innan regnet. Valet föll på 158, Säterturen. Vi startade tidigt och natten hade varit kall så vi fick börja med att skrapa rutorna på bilarna.

Vägen upp till startpunkten är väldigt vacker, väl värd en tur bara den. Vägen går ganska högt upp på fjället och det öppnar sig fantastiska vyer över fjällen.

Där uppe finns också flera vackra tjärnar. Vi stannade ett par gånger på vägen och klev ur bilen för att fota och njuta av utsikten. Jag hade 24-70 monterad på kameran. Det var vid ett av dessa stopp som jag tänkte byta till 70-200 men upptäckte att adaptern låg kvar hemma i stugan. Lite surt, men samtidigt var jag ju glad att jag upptäckte det innan jag börjat vandra, nu kunde jag ju lämna det objektivet i bilen så slapp jag ju åtminstone att bära runt på den vikten.

Mittåkläppen

Mittåkläppen igen. Vissa motiv kan jag fota hur många gånger som helst på en och samma tur...

Nere i skogen flög det plötsligt förbi något gult och satte sig inte allt för långt från stigen. Tämligen orädd så det gick att smyga sig ganska nära trotts att jag hade en hund. Nu hade det ju varit trevligt med den där 70-200. Och adaptern. Och kanske till och med den där telekonvertern som också låg kvar i stugan...

Djupdalsbäcken slingar sig fram.

Yvonne och jag han gott och väl tillbaka till stugan innan regnet kom. Dottern och Jenny gjorde det inte. Eller rättare sagt, de slapp regn men fick snö istället. De hade däremot turen att träffa på en nyfiken hökuggla som följde efter dem en bit. De uppfattade det som att ugglan var intresserad av dotterns hund, men att den nog konstaterade att hon var ett för stort byte. Så jag var väldigt avundsjuk på att de fick se en uggla, och de var väldigt avundsjuka på oss som sett en tretåig hackspett.

Postat 2021-10-03 18:23 | Läst 803 ggr. | Permalink | Kommentarer (4) | Kommentera

Funäsfjällen dag 3 - mobilbilder

Dag 3 visade prognosen regn hela dagen så vi valde turen runt Tevsjön. Den går till största delen inne i skog och, även om jag tycker om att vara ute när det regnar, så är det ändå trevligare med regn i skogen än på kalfjället. Kameran fick stanna i stugan så det blev bara mobilbilder denna dag.

Turen började vid Tevsjön.

Hundarna fick på sig regnkläder, både för att de inte ska bli genomblöta så de börjar frysa när vi rastar, men främst för att de inte skulle bli så fruktansvärt smutsiga. Alldeles i början av turen fanns en liten raststuga. Spejja, som hatar regn, tyckte vi kunde stanna där inne.

Tevån. Utmed många av Guldturerna har man satt upp skyltar som berättar om vad man ser och om livet förr. Ofta slås man av hur hårt livet måste varit. Här i Tevån ska en förtvivlad kvinna dränkt sitt nyfödda barn en midsommarnatt. Sägnen säger att man än idag kan höra spädbarnsgråt om man befinner sig i närheten under midsommarnatten.

Kalkugn. Här, mitt ute i skogen, brände man kalk under 1800-talet. Den brända kalken var mycket lättare att frakta än kalksten.

Dôlôsåkern, en fd potatisåker mitt ute i skogen.

Tillbaka ner till Tevsjön. Nu hade det sluta regna och vi hittade en trevlig rastplats vid vattnet.

Postat 2021-10-02 17:34 | Läst 790 ggr. | Permalink | Kommentarer (1) | Kommentera

Funäsfjällen dag 2 - 150 mm och 14 mm

Dag 2 sken solen och vi valde guldtur 558 med start vid Andersjöåfallet. Jag brukar inte vara så fascinerad av just vattenfall, men det här var riktigt fint. Turer startar med en 303 steg lång trätrappa med utsiktsplatser på lämpliga ställen. Tyvärr blev det inte något fotat vid vattenfallet. Den var rätt mycket folk, många hade nog bara stannat till vid fallet och gick hela, eller en bit, av trappan för vi såg inte så mycket folk resten av turen. Och många hade också med sig hund, vilket inte hade varit något större problem om det inte varit för det att Alice börjat löpa. Så, för att slippa ha en massa hanhundar runt oss, så blev det en ganska rask marsch upp. Lite trist, men ibland får man anpassa sig till verkligheten. Och fallet finns ju kvar till kommande år.

Turen är ganska kort och vädret var som sagt vackert. Jenny, dottern och Alice valde att "koppla på" guldtur 557 där turerna möttes för att få en längre tur medan Yvonne, jag och Spejja tog det lugnt och njöt av solen. Blev dock inte så mycket fotat denna dag.

Det fanns väldigt gott om hänglav i fjällen. 150 mm macro.

150 mm macro.

Spejja njuter också av solen. 14 mm. Ser för övrigt att jag tycks fått något större skräp på sensorn...

14 mm.

Postat 2021-09-30 19:26 | Läst 790 ggr. | Permalink | Kommentarer (2) | Kommentera

Funäsfjällen dag 1 - 85 mm

Väl hemkommen från en semestervecka i Funäsfjällen. Den här gången var vi fyra som for iväg; min bonusmamma Yvonne, bonussyster Jenny, dottern och jag. Och så några hundar förstås.  Med tiden har jag blivit rätt bekväm så vi hyrde en stuga och tog dagsturer. Skönt att inte behöva tänka på hur mycket man packar med, att kunna välja turer efter väder och humör. Och skönt att få sova i en riktig säng. Datorn fick dock stanna hemma, så det är först nu jag tittar igenom bilderna ordentligt. Första dagen blev det en tur till Andersborgs våffelstuga (med tillhörande våffelpaus) och Lillskarven (men det vara bara Jenny som besteg toppen) Yvonne hade trillat och gjort illa ryggen tidigare i år, så hon ville starta försiktigt för att vara säker på att kroppen skulle hålla. Dottern "samlar" på växter och ville "nyckla" (artbestämma) så många som möjligt, och jag - ja jag ville njuta av naturen och fota så mycket som möjligt. Denna dag tog jag bara med 85 mm upp på fjället. Vädret var lite gråmulet, men emellanåt tittade solen fram. Men mot slutet av dagen började himlen se hotfull ut. Vi han dock tillbaka till stugan innan regnet bröt ut.

Blev en väldig massa, nästan identiska, bilder på den här vyn. Blev så förtjust i det snöklädda fjället i bakgrunden. Och så fort jag tagit en bild så flyttade sig molnen lite så solen sken mer eller på ett annat ställe på fjällsluttningen...

Spejja (Gamle Mizar fick stanna hemma denna gång. Lite sorgligt, men bara att konstatera att hans kropp nog inte längre håller för längre turer, åtminstone inte flera dagar i sträcka. Han var dock i gott sällskap av maken och sönerna, maken är lärare och sönerna pluggar fortfarande, så de kan inte komma ifrån så lätt under terminerna.)

Dotterns Alice.

Postat 2021-09-27 22:01 | Läst 803 ggr. | Permalink | Kommentarer (5) | Kommentera

Projekt fota hundsport del 6 - några sista bilder

Så har jag fotat alla hundsporter som jag hade tänkt. Jag har fått bilder på nosework, specialsök, agility, rally, lydnad, spår, sök och rapport. Och många olika raser: shetland sheepdog, softcoated wheaten terrier, pudel, aussie, cocker spaniel, dvärgschnauzer, schäfer, podengo portugues och irländsk terrier. Alla kommer inte få plats i klubbstugan, men förhoppningsvis kommer bilderna ändå till glädje för ägarna och en del kommer säkert användas till kursreklam och liknande. Men lite märkligt känns det ju att inte ha med någon bild på någon pumi, "min" ras.

Jag hade en sökbild i huvudet som jag ville prova att få till. Så vi for Rösaring make, dotter och hundar. Där finns fin skog att fota i, men också intressanta fornlämningar (en processionsväg, gravhögar och en labyrint). Nu är hon ju inte någon sökhund, men skälla kan hon om man bara vet hur man ska få igång henne. Här står dottern bakom kamouflagenätet med en boll i handen.

Efter att ha tänkt igenom bilderna en gång till (undrar hur många timmar jag tänkt på dessa bilder) så landade jag åter i att jag bara ska ha en bild på varje sport. (Tänk att det ska vara så svårt att hålla sig till sina egna regler...) Och jag är inte beredd att "offra" sökbilden på pudeln Arwen. Vi hade i alla fall en väldigt trevlig stund i skogen. Och bilderna blev helt okej, kan nog vara värt att utveckla bildidén någon gång i framtiden.

Så jag beslutade mig för att göra en sista fotografering för detta projekt. Det fick bli lite lekbilder, eftersom man leker mycket när tränar hund. Och så en hel del bilder på fritt följ som ingår i flera av sporterna, så där kan jag "komma undan" min egen regel om en bild per sport...

Dottern och hennes hund Alice i fritt följ och i lek. Alice är döpt efter ett experiment i en partikelaccelerator i Cern, A Large Ion Collider Experiment. Inte hade dottern en aning om att Alice var ett av de vanligaste hundnamnen, då hade hon sannolikt valt ett annat namn.

Efter många turer fram och tillbaka har jag nu bestämt mig för vilka bilder jag ska förstora upp. Har beställt dem i mindre format från Crimson för att se att färgbalans och redigering i övrigt ser bra ut innan jag beställer förstoringar.

Imorgon har vi tävlingar på klubben, jag som tävlingsledare och dottern i sekretariatet. Sen tar vi semester och åker med hundar, bonusmamma och -syster till fjällen. Och även om det här har varit ett jätteroligt projekt så ska bli väldigt skönt att koppla bort både det och jobb en vecka. Och kameran kommer naturligtvis också att följa med.

Postat 2021-09-17 21:29 | Läst 799 ggr. | Permalink | Kommentarer (2) | Kommentera