DEFOKUSERAT

Lagom luddiga tankar om fotografi och bilder av omvärlden med Färingsö som utgångspunkt

Dags för ny kamera - Nikon D600

Nej, jag behöver ingen ny kamera. Min gamla trotjänare D7000 från Nikon har hängt med i snart två år och det är en fantastisk kamera. Jag vet mycket väl att det är mig och inte kameran det hänger på, om bilderna ska bli bra. Men... det är roligt med nya leksaker och suget efter att få testa FX-formatet har funnits där ganska länge.

När D600 lanserades blev jag eld och lågor. Äntligen en kamera med FX-sensor till överkomligt pris och med imponerande prestanda. Sen kom larmen. Spegelmekaniken verkade släppa ifrån sig damm- och oljepartiklar som fastnade på sensorn. Nu har det gått drygt ett halvår sedan D600 släpptes och det verkar som om problemen avtagit, förmodligen för att Nikon trimmat sin tillverkningsprocess.

Läser man på nätet förefaller det som om nedskräpningen avtar med antalet exponeringar. När jag tänker tillbaka på min D7000 så skräpade den också ner sig ganska duktigt i början och jag gjorde rent sensorn ofta. Numera behöver jag nästan aldrig göra det, trots att jag byter objektiv mycket ofta.

Frågan är nu om det är läge att köpa en D600 nu eller att vänta ytterligare en tid? 

Sen vad det det här med objektiv. Mina DX-gluggar måste bytas och jag har funderat mycket på vad jag egentligen behöver. Först var jag inne på Tamrons nya 24-70/2.8 men inser att den är tung och klumpig.  Idag använder jag nästan bara Nikons fasta 35/1.8G och 50/1.4G och vidvinkelzoomen Tokina 11-16/2.8.  Zoomen som kom med kameran (18-200 mm) har legat på hyllan det senaste året. Jag prioriterar ljusstyrka, skärpa och låg vikt och har sällan behov av stora brännvidder. Efter att ha läst mängder med artiklar och utvärderingar så ser önskelistan ut så här:

AF-S 18-35/3,5-4,5G ED får bli ersättaren till både Tokinan och 35/1.8 som är DX-linser. Jag kommer att sakna dom där sista millimetrarna ibland, men man kan inte få allt. 

AF-S 50/1,4G  har jag ju redan och det är min absolut största favorit. På D7000 motsvarar den 75 mm brännvidd så den kommer att nog att kännas lite annorlunda med en FX-sensor. 

AF-S 85/1,8G får bli den nya porträttlinsen.

Så går tankarna just nu. Har du några tips eller varningar så blir jag glad om du skriver en rad.

Postat 2013-04-20 12:21 | Läst 4002 ggr. | Permalink | Kommentarer (2) | Kommentera

NIK Collection by Google - Efex Pro för 149 USD

Google köpte programföretaget NIK Software i slutet av förra året. NIK ligger bakom de välkända Efex Pro mjukvarorna för bildbehandling som fått ganska mycket uppmärksamhet här på FS. Den 25 mars släppte Google hela programsuiten för 149 USD, att jämföras med det gamla priset på ca 500 USD.

Många nya kranar att skruva på - men med måtta!

I paketet ingår:

  • Color Efex Pro 4
  • HDR Efex Pro 2
  • Silver Efex Pro 2
  • Sharpener Pro 3
  • Viveza 2
  • Dfine 2

Jag har länge funderat på att köpa Silver Efex Pro 2 för svartvit bearbetning, men inte kommit till skott. Tur var väl det eftersom det gamla priset låg på 199 USD för bara detta enda program. Hittade informationen om den nya releasen från Google på den förträffliga sajten Photography Life. Eftersom det råkade vara 1 april och det lät lite för bra för att vara sant så fick det bli lite efterforskningar innan jag slutligen vågade slå till. Nu är allt installerat och fungerar utmärkt integrerat med Elements 11. HDR Efex Pro 2 är till skillnad från övriga program inte en plugin och kan inte startas inifrån Elements. Programmet körs istället fristående och startas med exe-filen som finns i katalogen \Program Files\Google\Nik Collection\HDR Efex Pro 2.

Nu återstår det att lära sig använda alla de nya verktygen. Efter ett par års nästan daglig användning av Elements så sitter arbetsflödet i ryggmärgen och nu är det alltså dags att få in nya rutiner. Mycket kranar att vrida på - men med måtta! Ser särskilt fram emot svartvitbehandlingen som jag tyckt varit allt för begränsad och naturligtvis kurvverktyget som saknas helt i Elements. Det finns massor med videokurser på NIKs websajt, så det här blir en spännande resa!

Postat 2013-04-01 21:13 | Läst 4263 ggr. | Permalink | Kommentarer (2) | Kommentera

Bildskärmskalibrering med Spyder 4 Pro

Jag har länge irriterat mig på att mina printar varit lite för röda i tonen och svartvita bilder blivit allt för mörka. Redan för ett år sedan insåg jag behovet av en bildskärmskalibrator. Efter att ha surfat bland tester och utvärderingar föll valet på en Spyder 4 Pro från Datacolor, som genomgående fått bra kritik.

Idag kom den efter några veckors väntan. Den visade sig vara slut på lagret hos Cyberphoto så det blev en något försenad men därför extra efterlängtad julklapp att packa upp efter morgonkaffet. Installationen gick galant på min Windows 7-maskin. Själva kalibreringsförfarandet var enkelt och tog mindre än fem minuter.

Fördelen med Pro-versionen är att den kontinuerligt mäter omgivningsljuset i rummet, vilket är viktigt att hålla koll på när man redigerar bilder. Jag har en tendens att dra ner ljuset när jag jobbar vid datorn och vips så blir bilderna för mörka utan att man märker det. Jag har med tiden lärt mig att brassa på med mycket omgivningsljus för att att ögonen inte ska uppleva någon skillnad när man tittar på skärmen och på annat i rummet. Förhoppningsvis kommer kalibratorn att hjälpa till så att man inte missar sånt i fortsättningen.

Så blev den någon skillnad efter kalibreringen? Ja, med den nya kalibreringstabellen installerad så blir färgerna på skärmen något varmare, vilket kan förklara att tidigare printar blivit för röda. Under kalibreringen uppmanade programmet mig dessutom att dra ner på ljusstyrkan på skärmen ca 20% som tillsammans med bättre omgivningsljus förhoppningsvis kommer att ge printar med rätt ljusnivå i mellantonerna. Nästa batch från Crimson får utvisa slutresultatet.

Postat 2013-01-12 22:48 | Läst 6279 ggr. | Permalink | Kommentarer (5) | Kommentera

Rengöring av sensorn med Sensorscope rengöringskit

Förr eller senare åker man på att rengöra bildsensorn på sin digitalkamera. Lämna in för rengöring eller göra det själv är valet man då ställs inför. Jag skaffade Sensorscope rengöringskit och har nu rengjort min Nikon D7000 ett par gånger med bra resultat.

Smutspartiklar på bildsensorn visar sig som diffusa fläckar i bilden och syns särskilt tydligt vid liten bländaröppning mot ljusa, jämna ytor, till exempel en molnfri himmel. Ofta går det bra att städa bort fläckarna med klonstämpeln, men ju fler de blir desto mer ökar irritationen. Med många byten av objektiv är det omöjligt att undvika att dammpartiklar letar sig in i kamerahuset och till slut måste något göras.

Det finns gott om både bra och dåliga instruktionsfilmer på nätet om sensorrengöring. Den här  är en av de bättre, som övertygade mig om att göra jobbet själv.

Stärkt av filmen och Mikael Sundbergs utmärkta bloggartikel om sina våndor köpte jag ett Sensorscope rengöringskit från Cyberphoto för 1595 kr. Dyrt kan man tycka, men det är intjänade pengar efter redan ett par gånger jämfört med att lämna in kameran för rengöring. I paketet ingår en inspektionslupp med inbygd belysning, dammsugare inklusive batteripack, rengöringsspatlar, rengöringsvätska, rengöringspenna och mikrofiberduk samt en instruktionsbok.


Inspektionsluppen med sin inbyggda belysning är riktigt bra för att inspektera både sensorn och övriga delar av kamerahuset. Genom att kolla i luppen efter varje svep med rengöringsspateln så syns det direkt om man lyckats, utan att behöva ta några provbilder.

 

Dammsugaren var en rejäl besvikelse. Den drivs från en USB-port eller från ett medföljande batteripack, men är för klen för att fungera bra. Man får verkligen jobba för att den ska suga upp några partiklar över huvudtaget. Vid andra rengöringstillfället skippade jag dammsugaren och använde istället en blåsbälg för att få bort lösa partiklar från sensorn och insidan av kamerahuset. Då finns naturligtvis en liten risk att man bara blåser omkring dammet och att det så småningom lägger sig på sensorn igen. Håll kameran med öppningen nedåt och var försiktig så att du inte rör vid sensorplattan med bälgens spets.


Rengöringsspatlarna finns i tre bredder (14, 16 och 20 mm) anpassade för olika sensorstorlekar. För APS-C sensor som jag har i min D7000 används bredden 16 mm. Spatlarna är inplastade och försedda med fiberduk i varje ände, vilket innebär att de kan användas för fyra svep över sensorytan innan de är förbrukade. Jag valde att köra med rengöringsvätska direkt för att jag inbillar mig att spateln lättare fångar upp och behåller smutspartiklarna på det viset. Det går bara åt ett par droppar vätska för att fukta ytteränden på spateln innan den sveps över ytan. Läste att någon haft problem med att fibrer släppt från spateln, men det har jag inte märkt något av. Efter tre eller fyra svep var sensorn skinande blank igen!

Det finns även en sensorrengöringspenna med i paketet. Den ena änden består av en mycket mjuk rengöringspensel som fungerar bra för att ta bort partiklar på spegeln och mattskivan i kamerahuset. Den andra änden har en liten triangelformad, mjuk spets som enligt instruktionsboken ska användas för att polera sensorn i kanter och hörn. Första gången jag provade så blev resultatet riktigt uselt med en hel massa nya partiklar på den rengjorda sensorn. Det var bara att börja om från början igen! Jag skippar pennan i fortsättningen.

 Sammanfattning

Cyberphoto klassar Sensorscopes rengöringskit som Guld - toppklass. Utan att ha något att jämföra med så tycker jag inte att alla delar riktigt når upp till den nivån. Dammsugaren är i det närmaste oanvändbar. Om man håller sig till inspektionsluppen, rengöringsspatlar och rengöringsvätska samt köper en blåsbälg separat så blir resultatet dock riktigt bra. Är man försiktig och följer instruktionerna noggrant så är det faktiskt enkelt och inte alls särskilt nervpåfrestande att rengöra sin kamerasensor själv.

 

 

 

Postat 2012-07-31 17:40 | Läst 10106 ggr. | Permalink | Kommentarer (3) | Kommentera

Koll på skärpedjupet

Efter hand får man en känsla för sina objektiv och hur skärpedjupet påverkas av bländartalet vilket man ofta klarar sig långt på. Ibland kan det ändå vara bra att faktiskt räkna lite så att man slipper få obehagliga överraskningar när man kommer hem till datorn och upptäcker att delar av bilden inte håller skärpan.

Det finns massor med behändiga appar för smarta telefoner som hjälper dig att räkna. Själv använder jag iDOF Calculator från avs-soft.com till min iPhone. Sök på DOF (depth of field) så hittar du appen du söker. De flesta kostar några kronor och andra är gratis. 

Bild 1. iDOF Calculator för iPhone.  50 mm, f/2.8, 1/100 s,  ISO 200. Fokalavstånd 0.5 m ger 1.01 cm skärpedjup

Även om man inte använder appen precis vid fototillfället är det kul att prova lite olika brännvidder, bländartal och fokalavstånd bara för att få lite koll på hur det fungerar. Ibland blir man faktiskt lite överraskad. Några exempel:

Exempel 1: 50 mm brännvidd, bländare f/1.4 och 1 meters avstånd ger endast 2.13 cm skärpedjup. Då gäller det att träffa rätt, tex. på ögonen vid porträttfoto.

Exempel 2: 90 mm brännvidd, bländare f/22 och 20 cm avstånd ger endast 2.4 mm  skärpedjup. Inte undra på att makrofotografering är nervpåfrestande!

Exempel 3: 24 mm brännvidd, bländare f/8 och 2 meters avstånd ger ger 3.14 meters skärpedjup. Fungerar kanske inte så bra för ett landskap. Ökas bländaren till f/16 fås oändligt skärpedjup eftersom fokus ligger bortom det så kallade hyperfokalavståndet (som i det här fallet är 1.8 meter). Praktiskt om man vill ha med skarpa detaljer i förgrunden. 

Bild 2. 50 mm, f/2.8, 1/200 s,  ISO 200. Fokalavstånd 1 m ger 4.26 cm skärpedjup

Postat 2012-07-07 10:14 | Läst 7384 ggr. | Permalink | Kommentarer (3) | Kommentera
1 2 Nästa