OmTag. Intellektuella bilder
Lyssnade på bildradion om detta med intellektuella bilder eller snarare bilder som kräver ett aktivt intellektualiserande för att tolkas eller förstås. Jag delar nog inte riktigt Görans syn på detta, min åsikt är nog snarare den motsatta: Om jag inte förstår bilden finns som regel heller inget att förstå, för mig och det är viktigt, allt är subjektivt.
Jag skriver i så fall hellre under på Kurt Bergengrens åsikt: ”En bra bild förstås på ett ögonblick men tål att betraktas i en evighet”. När man börjar intellektualisera finns alltid en risk att man går vilse i sina egna tankebyggnader: ”en bra bild säger mer än tusen ord, men med tusen ord går det att få vilken bild som helst att säga vad som helst”.
För mig fungerar det så att om jag anstränger mig för att lyckas intala mig att något jag ser har någon speciell djupare mening, så blir denna mening en produkt av mitt tänkande och applicerbart på i stort sett vad som helst. Hela förfarandet öppnar upp för mycket av Kejsarens nya kläder.
Nu får var och en söka mening efter eget huvud och på sitt eget vis, men om jag ser en bild jag gillar så är den bra för mig. Detta gillande handlar om att jag kan identifiera mig med bilden på något känslomässigt plan. Däremot aldrig att jag behöver tillföra min egen tankebyggnad för att skapa mening i bilden. Bra bilder kan skapa en massa tankeprocesser, men tankeprocesser kan inte skapa bra bilder.


Det viktiga är vad som kommer först. :)
-affe
Tack ska du ha.
-affe
Tack Peter.
-affe
Nej, där är vi av samma åsikt.
Tack ska du ha Torbjörn.
-affe
Ibland kommer den försåtliga frågan "Vad vill du egentligen säga med din bild?"
Jag svarar sällan på det utan motfrågar:"Vad säger bilden dig?"
Jo, det handlar ofta om att "sälja in sig själv" känns det som.
-affe
Problemet uppstår väl kanske när det trots detta inte finns någon direkt mening i i det fotografen försöker säga. Och när analysen mest blir en efterhandskonstruktion.
Jo det är ofta skillnad på att inte kunna ta till sig en bild och att något skulle vara objektivt dåligt, fotografi är ju subjektivt i sig själv så egentligen kan man nog inte säga så mycket annat än om man personligen gillar eller inte. :)
-affe
Naturligtvis finns det bilder som har ett syfte, ett budskap som ska uppfattas. Det är likadant inom konsten. En del konstverk bär på ett angeläget budskap, en del är "bara" en visuell njutning. Att intellektualisera konst och fotografi känns ofta som överskottsarbete. Däremot kan det vara både underhållande och intressant när en fotograf eller konstnär berättar om sitt verk. Då behövs inga "tolkningar"
Många bilder har ju en mening, men för att funka (för mig) måste de också vara visuellt slagkraftiga. För att ta ett exempel, Salgados bilder från katastrofhärdar kritiseras ofta av en del för att de är så estetiska, för mig är det styrkan i bilderna, de är så "vackra" att det inte går att värja sig för eländet de ofta visar.
-affe
/Krister
Jo vi har nog samma syn på detta Krister. :)
-affe
/Hans
Definitivt! Att man ibland inte förstår behöver inte bero på bilden.
Tänkande och reflektion är aldrig fel, men om fotografi vore en rent intellektuell sysselsättning skulle det nog finnas fler bra fotografer. ;)
-affe
Jo det kan bli lite högtravande ibland. :)
-affe
Jag tänker ganska sällan när jag plåtar, såg träden när jag knallade förbi och tog en bild, gjorde den ganska mörk i bildbehandlingen och det är det hela. För mig handlar fotograferande mest om att se faktiskt.
-affe
Tänk om fler höll på så här? :)
B)
Alltid kul att försöka kasta in ett vedträ då och då. :)
-affe
Visst är det så, ibland kan jag dock tycka att "tolkandet" i sig nästan blir en större konst än det som skall tolkas. ;)
-affe
För mig skall bilder prata av sig själva MEN ibland kan en förklaring öppna upp bilden för mig.
Så medans jag håller med dig I det du skriver och känner mig hemma I det kan jag se att ibland har en förklaring öppnat och ändrat min syn och känsla för en bild.
Jo jag har inget emot förklaringar som både kan vara på sin plats och behövas. Däremot kan jag ibland tycka att tolkningarna blir lite av kejsarens nya kläder. Med djupsinnig retorik går det att få nästan vad som helst att betyda vad som helst. Ett exempel: om jag skulle ta en näve skrot, spikar skruvar och sådant och lägga det på ett fotopapper, belysa och framkalla skulle det knappast ses för något annat än vad det var. Om en etablerad konstnär däremot gör precis samma sak finns en hel kader av förståsigpåare som lyckas tolka in allt från universums skapelse och dess undergång i bilderna, det är egentligen det jag har svårt för. Jag tror att det bästa vaccinet mot sådant är att lita på sin egen "magkänsla" i första hand och inte lyssna så mycket på vad andra tycker även om de är proffstyckare. :)
-affe
När jag gör bilder vill jag gärna ha ett ord med mig. Jag gillar vad Anders Petersen brukar säga på sina workshops, att fotografer tänker för mycket under fotograferingen och för lite före och efter. När jag fotograferar, allt för sällan numera, så försöker jag vara så öppen som jag kan för situationen. Varje gång jag ser något som intresserar mig försöker jag göra en bild, utan att tänka så mycket på varför.
Men sedan, när jag kommer hem, då tittar jag mycket på vad jag gjort och funderar över varför jag har tagit de bilderna. Vad är det som triggar mig att försöka göra en bild av detta. Då blir det ofta ett ord som är viktigt. Det ordet har jag med mig under hela processen sedan fram till den färdiga bilden.
Jag ser ofta på dina nattbilder, särskilt på grund av att jag själv fotograferade nattbilder under en tid. Från början tyckte jag nog mest att det blev snygga bilder, men efter ett slag såg jag isoleringen, det dova i bilderna. Det gjorde att jag gjorde bilderna allt mörkare, de blev rätt små på ett stort papper, de fick en lite kallare ton, det vill säga jag valde ett kalltonat svartvitt papper, inget gulligt varmtonat Record Rapid, utan ett kallt, blankt papper.
Jag vet inte om du läst den bok som jag och Bosse Bergström skrev, som vi kallade Tala om Bilder. Eller om du kollat på de filmer vi har gjort för Fotosidan. Där försöker jag utveckla dessa idéer. Vore intressant att höra om du tycker det är bara tankeprocesser.
Jag tycker nämligen att alldeles för många fotografer är för dåliga på att utnyttja fotografins uttrycksmedel. Kontraster, ljus, svärta, storlek, allt är ju en del i ett visuellt språk. Om man inte utnyttjar det låter man som en av alla dessa tonåringar som liksom bah asså liksom inte säger så mycket.
Visst kan man ofta i efterhand finna en röd tråd i sitt eget eller någon annans fotograferande som berättar ganska mycket om en själv eller fotografen. Och ibland kan det givetvis vara bra att ha bakgrundsinformation för att tillfullo ta till sig bilder, sådan information kan givetvis även efteråt öka förståelsen. Ibland kan det också vara intressantare att inte känna till något om bilderna och göra sin egen tolkning, för tolkningar handlar det ju om oavsett hur intuitiva eller intellektuella dessa är.
Det jag försöker peka på är att det även finns en sorts "konstkännarnas konsensus" där man dels sågar sådant som inte ingår i den egna kanon och dels lyfter annat till skyarna för att det gör det. Ytterst handlar fotografi om känslor för mig, då blir det ofta tämligen ointressant att analysera bilder om jag inte först hittar en känsla i dem. Analysen i sig kan inte skapa detta hos mig, och som sagt det jag vänder mig emot är när någon annan talar om vad som är bra och vad som inte är det. Dessutom går ju även konsten in och ut ur olika trender, det som är toppen idag kan mycket väl vara botten i morgon osv. Detta är något som främst berör den typen av bilder som inte spelar med känslor, de bilderna verkar ha en längre livslängd oavsett hur de ligger i trenderna tycker jag.
När det gäller de socialrealistiska bilderna typ Petersen, Sobol, Araki osv. tycker jag att de numera dras så hårt och presenteras så utan någon kontext att de ofta bara visar en företeelse utan syfte, med andra ord tycker jag att det ligger snubblande nära freakshow många gånger. Förr visade man upp missbildade och avvikare på cirkus för att publiken under skräckblandad förtjusning skulle konfrontera sina inre spöken, nu sker det ofta genom fotografin tyvärr.
-affe
Jag håller med dig i de allra flesta delarna och tror egentligen att jag håller med dig i allt :-) Men jag reagerar rätt ofta över personer som öser skit över fotografers bilder utan att de har ansträngt sig ett enda dugg för att ta åt sig av utställningens innehåll. De allra flesta fotografer jag jobbar ihop med är väldigt seriösa i sitt arbete och att då läsa någon som säger att det är pretentiöst skit efter att ha sett på bilderna under 10 sekunder är inte kul. ( Hoppas du förstår att det inte är något som du skrivit som jag är ute efter.)
Ska vi ta del av bilder måste vi öppna oss för dem. Om inte så är det bara bilder som är exakt lika dem som vi alltid har gillat som vi kommer att uppskatta.
Stefan
P.S vill du se något helt annorlunda, gå till Stockholms Stadsmuseum och se på de bilder som tre dövblinda fotografer gjort. Där har jag varit med och tagit fram en teknik som gör det möjligt för personer med synnedsättningar att ta del av bilder. Varit en fantastisk upplevelse att arbeta med dem som aldrig sett och nu plötsligen får uppleva en bild.
P.P.S gilllar dramatiken i din bild. Skillnaden i storleken mellan det främre trädet och de små, linjalräta stammarna där bakom.