Jag och min kamera.

Här kommer det att finnas mycket bilder, hoppas jag:)

Stendörren

Jag tycker det är svårt att fotografera på vintern, jag får sällen bilder som jag blir helt nöjd med och dessutom vill jag bli bättre på landskapsbilder. Dimma utan snö tycker jag om men så fort snö kommer med  så får jag problem. Så idag åkte vi till Stendörren, jag inbillade mig att det skulle bli lättare med lite hav med på bilder. Vi kollade väderappen, det skulle bli halvklart och ingen nederbörd. Vi åkte kl 07:00, när det började ljusna såg jag att det var dimmigt, när vi kom närmare så började det att snöa. Då var det dags att ta itu med utmaningen, där går jag och försöker hitta motiv i snöfall och i dåligt ljus.

Här är några bilder från dagen.

Eftersom jag hade det kämpigt med att hitta någon bra komposition på bilderna blev jag glad när jag hittade en svan.

Efter att vi ätit vår matsäck så flyttade vi oss till en annan plats, då slutade det att snö och en kort stund fick jag lite ljus och kunde ta den här bilden. Ingen landskapsbild men det är skönt att komma hem med en bild som jag känner mig nöjd med. Men det är bara fösöka igen och hoppas på lite bättre ljus och inget snöfall.

Postat 2022-01-09 18:27 | Läst 1291 ggr. | Permalink | Kommentarer (5) | Kommentera

Tysslingen

Idag bar det iväg till Tysslingen för att se och fotografera alla sångsvanar, vi hade haft koll på statistiken under veckan och det var mellan 2000-3000 svanar per dag, men vi glömde bort att titta igår kväll. Tidig uppstigning, packa matsäck, kamera, gummistövlar mm in med allt i bilen och iväg. Vad snopna vi blev när vi kom dit, det var knappt några svanar alls där, dom som fanns flög iväg några åt gången och vid lunchtiden var det svanbrist. Men vädret var fint, det brukar kunna blåsa kalla vindar men nu var det behagligt och fikat smakar ju som bäst ute i naturen.

Strax innan Tysslingen tog jag den här bilden.

Jag provade att dubbelexponera direkt i kameran, det var svårt men dessa bilder blev okey.

Det fanns i alla fall gått om gäss.

Jag fick några svanbilder.

När vi stod högst upp i fågeltornet så kom en havsörn flygande mot oss. Bilden är hårt beskuren.

På väg hem stannade vi till vid ett fågeltorn i södra ändan av sjön. Vid parkeringen stod det att tornet var avstängt på grund av renovering. Det ser ut som renoveringen inte gått så bra:)

Postat 2021-03-27 20:04 | Läst 1516 ggr. | Permalink | Kommentarer (2) | Kommentera

Gysinge, höst och broar

I söndags var jag på en fototräff med ett härligt gäng från Naturfoto Västmanland, vi var till Färnebofjärdens Nationalpark i Gysinge.

Jag gick en rundslinga på 4 km, i början hade vi solsken.

Vi såg en trädmullvad:)

När vi kom in i skogen blev det mulet och mörkt, men jag tycker skogen är mer spännande när det är gråväder.

Här är några från träffen.

När vi skulle åka hem letade vi reda på dom gamla järnvägsbroarna, det var en trevlig promenad och upplevelse.
Den första bron var inte så märkvärdig, på bilden ser ni grinden in på bron.

Nästa bro var större.

Bron från andra hållet.

Mellan broarna var det vackert med alla höstfärger.

Den sista bron var mäktig, väl värd att vandra till.

Postat 2020-10-22 20:47 | Läst 2158 ggr. | Permalink | Kommentarer (3) | Kommentera

Grövelsjön

Grövelsjön visade upp sig i sprakande höstfärger den veckan jag var där. Det var min första gång att besöka fjällen på hösten och jag kommer med all säkerhet att åks tillbaka. Det var vackra färger, inga mygg och perfekt väder att vandra i.

Här är några av bilderna som jag tog.

Postat 2020-10-17 16:46 | Läst 1835 ggr. | Permalink | Kommentarer (8) | Kommentera

Nynäs runt på Sörmlandsleden

Igår kom jag hem från en vandring tillsammans med en kompis och hennes två hundar på Sörmlandsleden,  vi gjorde en avstickar och gick lite fel så för oss blev ca 35 km.

Dag 1
Vi började vid Karlfors kvarn, där vi parkerade bilen.

Här är stigen in i äventyret.

En bit in i skogen stötte vi på en blå jungfruslända.

Vid sjön Björken finns det en berghäll med oregelbunden vittrad urkalksten.

Här står Lotta och spanar.

Vid en annan klippa åt vi vår lunch.

Sen blev det mycket skog.

Vi såg många döda granar och när det kom en vindpust så rasade barren ner så att det lät som om det regnade.

Mitt i skogen fanns ett spa för vildsvinen:)

Nu är vi nästan framme, man ser vandrarhemmet vid Nynäs slott. Vi bodde inte där utan vi hyrde Fiskarstugan som ligger 2,5 km längre bort, den har ingen el eller indraget vatten, så vi fick ta ett kvällsdopp i sjön.

Dag 2.
Nu lämnar vi vårt övernattningsställe, en liten mysig stuga.

I början av leden gick vi över betesmarker fram till Sandviks badplats, sen blev det skog.

Jag gillar döda krokiga grenar, men det är svårt att få fram det vackra med dom på bild, men jag gör ett försök:)

Tänk vad glad man kan bli efter flera timmars vandring i kuperad terräng, när man kommer fram till ett utedass och en vattenkran. Gården Långmaren är nog uppskattad av många vandrare, där kunde man skölja av sig i ansiktet och få nytt kallt vatten.

Dom sista kilometrarna till Karlfors kvarn lätt. Där var det underbart att få ta av sig kängorna och skölja av fötterna.
Vi gick etapperna 51, 52, 53, del av 54, 50:1 samt del av 50.

Postat 2020-07-16 17:49 | Läst 1495 ggr. | Permalink | Kommentarer (2) | Kommentera