Berättelser från mina fotoutflykter och ibland lite inspirationstips.

Yosemite Nat'l Park

Dags att börja avsluta den här tillbakablicken mot en hektisk vecka under 2006. Jag har sparat det område som gjorde mäktigaste intryck på mig. Yosemite Valley är en mycket vacker plats som kanske är mest känd för Ansel Adams bilder, mäktiga vattenfall och avancerad klättring på den lodräta klippan El Capitan.

Jag valde att bo en bit (ca 45 min) utanför själva dalen. Dels är priset högre inne i dalen och dels är det högt tryck på de få ställen som finns, så bokning måste ske långt i förväg och jag var inte ute i så god tid. Dessutom skulle jag besöka ett område med gigantiska sequoia träd - Mariposa Grove.

Trädet på bilden kallas för the fallen monarch och är rätt imponerade fast det ligger ner.

Redan tidigt insåg man turistvärdet och vissa träd sågades upp för att man skulle kunna köra diligenser och senare även bilar(!) igenom dom.

När jag till slut anlände till hotellet så gick det hjortar och betade fridfullt i närheten - väldigt idylliskt. Vid incheckningen så fick jag fick skriva på att jag fått information om riskerna med att förvara mat och annat i bilen eftersom det fanns björnar skulle kunna bryta sig in i bilen och hotellet ville inte bli stämda. Jag fann det hela lustigt och väldigt amerikanskt. Mindre lustigt blev det är jag insåg att det inte fanns toalett på rummet utan att den givetvis fanns utanför hotellet. Björnfrossa infann sig med blixtens hastighet när jag skulle gå dit i nattens mörker :-)

En av vägarna in till Yosemite-dalen går genom en lång tunnel och när man kommer ut så möts man av en av de mest fantastiska vyerna som finns:
Lodräta berg och gigantiska vattenfall.

Det är en relativt smal dal med platt golv, en flod som rinner i mitten och ett par vägar som följer dalens kanter och med gigantiska klippor runt om.

Vägen leder snabbt vidare ner i dalen och naturen blir mer lättillgänglig.
Bridalveil fall är en av de första stoppen. Redan på parkeringsplatsen togs den första bilden.

Efter Bridalveil fall tog jag en liten avstickare ner till Merced river för att fota El Capitan och Yosemite falls. El Capitan kan bestigas på en dag om man är en duktig klättrare men oftast (då iaf) görs övernattningar på berget och man kan se klättrarna och deras hängande bäddar som små små myror på väggen.

När man är nere i dalen så blir det svårt att hitta bra fotoplatser eftersom bergen och träden är så höga . Med lite letande så kunde jag iaf får lite vyer på bild.

Lite längre i dalen ser man the Halfdome majestätiskt vaka över dalen. Det är en markant rund klipptopp som antagligen tappat hälften av berget rakt ner. Iaf ser det ut som det :-)

Det går flera leder för vandrare att ta sig upp på bergen och the Halfdome är nog en av de populäraste.Vissa dagar är det kö längs de fasta stegar och leder som finns. Inget kul när det plötsligt slår om till oväder med åska i luften och risken för att inte komma undan ökar i takt med paniken... Nu hade jag inte tid att gå upp dit så det står min att-göra-lista :-)

På dalens andra sida kom jag lite närmare Yosemite Falls. Tre vatten fall på raken med en fallhöjd på ca 800m...

Och för den som gillar vattenfall så är dessa som bäst i början på säsongen maj-juni när snön smälter för fullt. Senare på säsongen så sinar de och blir till små rännilar.

Under högsäsong kan det vara riktigt mycket trafik och folk som är lite "i vägen" men när jag var där var det rätt lugnt. En stor skillnad på hur man ser på människors tillgång till naturen i Sverige resp USA är just tillgängligheten. Med en restriktiv tillgång till privat mark blir det nästan ett krav att allmänheten skall kunna komma ut i naturen på ett enkelt sätt i nationalparkerna. I Sverige där vi har allemansrätt är parkerna främst till för att bevara naturen orörd, iaf får jag den uppfattningen. Om det är rätt eller fel tänker jag inte diskutera :-)

En sista vy mot El Capitan och sedan körde jag upp i bergen. Där möttes jag av en underbar utsikt med helt kala berg omgivna av skog nere i dalarna...

Slutligen passerade jag ut genom Tioga pass som var en kraftprov när den byggdes genom Sierra Nevada under guldruschens glada dagar. Längs den branta sluttningen har man grävt ut en smal väg som avsevärt förkortade tiden för resor på den tiden. Jag hade tur för vägen hade öppnats bara två dagar innan jag kom dit. Det märktes att vägen var nyöppnad för man kunde höra och se små stenar rasa ner för bergskanten eftersom marken inte riktigt lagt sig tillrätta efter vintern. Lite pirrigt kan erkännas :-)

I Yosemite är det främst natur- och landskapsfotografering som gäller. Det finns dock både fåglar och ibland även björn och bergslejon, men det är nog inget man kan räkna med om man inte aktivt söker denna typ av motiv.

Det finns gott om leder runt och upp i bergen men de kan vara mer ansträngande än man först hade tänkt sig. Vädret kan snabbt slå om så det gäller att vara förberedd. Bussar går i skytteltrafik för att minimera trafiken i dalen. Park Rangers finns lite överallt och bistår med svar och information, ofta är de väldigt kunniga om både djur och natur.

Avslutningsvis en filmsnutt. Jag har en egen version med mer stämningsfylld indianmusik men av rättighetsskäl får du bara en autogenererad musik, hoppas det funkar ändå :-)

Inlagt 2013-02-22 22:42 | Läst 5394 ggr. | Permalink
Vilken natur! Häftiga och vackra bilder! Nr 6 blir favoriten för mig bland dessa. :)
Att övernatta på den klippväggen i en hängande bädd... det låter inte som något ultimat att göra i mina öron iaf. :)
/Anna
Svar från MikSwe 2013-02-23 16:56
Naturen är grymt vacker så det är ett givet mål om man har vägarna förbi. Klättringen har inte bara en fysisk utmaning utan även en mental och jag beundrar dom som har det som krävs för att ta sig upp där. Tack Anna för din kommentar. /Mikael
Ser riktigt härligt ut med fina miljöer och stora berg.. Bra bilder och texter än en gång! Tack för att du delade med dig av denna nationalpark också. Jag har endast varit i Los Angeles tidigare men är väldigt sugen på att få resa igenom ett större antal delstater i framtiden där man givetvis stannar till i ett antal nationalparker.
Svar från MikSwe 2013-02-23 16:59
USA är stort och det finns massor av fin natur och vilda djur att fota och njuta av. Nackdelen är väl att det ligger så långt bort :-) Tack för ditt stöd och jag hoppas du kan dela med dig av din resa i framtiden :-) /Mikael
Glömde att lägga in bilden på Tioga pass, men det är fixat nu
Mycket intressant! Fina bilder!