Ett tåg kom in på stationen

Det är möjligt och t.o.m. troligt att jag visat dessa bilder tidigare.

Det här loket firade hundraårsjubileum 2014. Faktiskt samma lok som drog tåget i den ödestigra Getåolyckan vid Bråviken på 30-talet. Det var ju inte lokets fel, banvallen rasade och loket blev skadat. Men sedan har det blivit renoverat.

Mycket vacker mekanik och väldigt lite elektronik.

Putsat och klart för avfärd.

En sak jag inte visste: det låter väldigt mycket om ett ånglok. Det är därför folket i bakgrunden håller för öronen.

Det ångar och pyser. Men det var en upplevelse.

Jag har åkt med Lännakatten som dras av lite mindre ånglok, det är också en upplevelse som rekommenderas om ni bor i närheten av Uppsala.

/Tomas

Inlagt 2018-03-07 20:28 | Läst 795 ggr. | Permalink


(visas ej)

Nämn en färg i den svenska flaggan?
Visst är det märkligt att en rent teknisk pryl kan vara vacker? Åtminstone tycker jag det här loket är vackert och det utstrålar kraft, jättefina bilder är det också. (Kanske har jag fel, har inte kollat, men har för mig att Getå-olyckan var redan 1918?). Och som sagt, bilderna är utmärkta!/ Björn T
PS Vilken station talar du om?
ztenlund 2018-03-07 21:32
Ja, det stämmer. Det var 1918 och såvitt jag känner till planerar Järnvägsmuseum att göra en körning vid Getå i år bl a med anledning av detta.

Däremot så såldes F-loken (ångvarianten alltså, det finns senare F som är elektriska) till Danmark på 30-talet i och med de omfattande elektrifieringarna i Sverige. Så F1200 har gjort tjänst både åt SJ och DSB.

Det är Uppsala C på bilderna.
Khalad 2018-03-07 21:46
Tack Martin!
Svar från TomasKronberg 2018-03-07 22:02
Tack! Det var säkert 1918, vet inte vad jag fick 30-talet ifrån. Det är Uppsala station. Lägg märke till det mycket senare tåget i bakgrunden. Roligt att man ändå kan köra på samma räls.

/T
Nils-Erik Eriksson 2018-03-08 11:07
Jag har haft förmånen, att få resa med ett tåg 1966 från Gedser det anrika färjeläget i Danmark efter en avmönstring i Antwerpen Detta lok var visserligen en Dansk kopia av F 1200, som köptes av Danskarna tillsammans med sina syskon efter elektrifieringen av västra stambanan. Danskarna blev så imponerande av denna loktyp så de byggde fler av dem för att användas på de Danska stambanorna. max hastighet i Danmark var 120 km/h mot i Sverige 90km/h kanske beroende på banstandard? Loken var annars konstruerade för 135 km/h
Otroligt vackert! Svart lack och mässingdetaljer.. finns nog inget vackrare! Fast loket kanske har en annan färg också..
Hälsn!
Svar från TomasKronberg 2018-03-07 22:04
Tack!

De har nog putsats en del tror jag....;-)

/T
Fina bilder av maskin som uttrycker kraft och styrka. För visst är den stilig!

F ö så bygger moderna arkitekturen - åtminstone den klassiska funkisen/modernismen - på vad som närmast var en kult av maskinerna. Le Corbusiers stridsskrifter har bilder av aeroplan och atlantångare var en liknande inspirationskälla.

Getåpassagen är väl fortfarande inte säkrad? Jag har inte dagskoll på läget men tror att Trafikverket fd Banverket f d SJ har installerat givare som känner av eventuella rörelser i förhoppningsvis god tid. Har passerat många gånger då tågen gått extra sakta. Skredet 1918 var helt oväntat, tåg hade passerat nån timme innan. Det blev största järnvägsolyckan i svensk historia med minst 41 döda, trävagnarna brann men loket gick att reparera.
Svar från TomasKronberg 2018-03-07 23:23
Tack! Väldigt stilig och imponerande. Hjulen och mekaniken påminner om ett urverk tycker jag.
/T
Starka och tunga bilder! (Undrar vad ett hjul kan väga?)
Svar från TomasKronberg 2018-03-08 09:09
Tack! Ja, de väger rätt så tungt i mitt fotoalbum 😉 Allting ser tungt ut. Kan inte ha varit lätt att forsla bort lok och vagnar efter olyckan, det är ganska brant där vid Getå.
/T
Vackra grejer det här! :)
Fint fotat, för det lockade in mig i bloggen!
/B
Svar från TomasKronberg 2018-03-08 18:29
Tack! Visst är det fina grejer! Verkar som om det är rätt många som gillar gamla ånglok.

Jag hade in kollega (vi träffas ibland fortfarande) som är väldigt intresserad av det som har med tåg att göra, inte bara gamla tåg.

Själv tycker jag det är oerhört avstressande att åka tåg, till skillnad mot buss eller bil. Att köra bil tycker jag inte alls om, men är tvungen ibland när inga andra samfärdsmedel står till buds.

För övrigt behöver man inte vara Sherlock Holmes för att ana vad det är för kamera/objektiv. Det är mitt klart bästa objektiv (jag har ett gäng andra) och det väger 180 g(!) Det är min klart bästa kamera också även om belackare på nätet gör allt för att "dissa" den. Jag vill ändå påstå att kombinationen med originalobjektiv är rätt svårslagen. Och nej, den är långtifrån prisvärd. Det är väl det som stör folk mest.
/T