Jag och min kamera.

Här kommer det att finnas mycket bilder, hoppas jag:)

Island, Jökulsarlon. Del 2

Högst upp på min önskelista på vad jag ville se var issjön Jökulsarlon, den är den största och mest kända av Islands issjöar. Glaciären man ser i bakgrunden på en del bilder är Vatnasjökull.

Jag har tagit med lite människor i en del bilder för att man ska få en uppfattning på storleken på sjön och isbergen.

Man kan gå ner till Diamond Beach och se isbergen när dom flyter ut i havet. Vi gick aldrig ner till havet, det såg lite farligt ur, för när vi kom dit så spolades ett stort isberg upp på stranden. Det isberget slogs sönder och stora isbitar flög omkring.

Postat 2019-08-11 19:49 | Läst 1616 ggr. | Permalink | Kommentarer (3) | Kommentera

Island, vattenfall. Del 1

Jag har varit på Island på min semester så nu kommer det komma några inlägg om resan.

På island finns det många många vattenfall, jag har besökt 4 st "kända" vattenfall, Jag har två favoriter som jag rekommenderar att man besöker.

När vi var till Urridafoss var det väldigt lite folk där, så det var lugnt och skönt att gå där och titta på det.

Nästa vattenfall Gullfoss är ett väldigt populärt resmål så där var det hur mycket folk som helst, det vattenfallet är väldigt stort. Mitt tips är att åka dit tidigt på morgonen eller väldigt sent på kvällen, speciellt om man vill fotografera det. Upp till vänster i bilden kan ni se människor.

Seljalandfoss är ett av mina favoritvattenfall, inte det vackraste men det är en häftig upplevelse för man kan gå in bakom vattenfallet. Man behöver regnkläder och ett par bra skor/stövlar för man blir väldigt blöt och man får gå på blöta/hala stenar och en trätrappa . Det är det enda vattenfallet som vi fick betala för att se, 50 kr för parkeringen. Men man förstår att dom vill ha in lite för underhållet, vi var förvånade över att nästan ingenting kostade att besöka.

Skogafoss är min absoluta favorit, ett väldig vackert vattenfall som har en fallhöjd på 60 m.

Om man kan ska absolut gå upp för trappan som finns bredvid vattenfallet.

Dom flesta stannar vid anordnade utsiktspunkten men det finns en vandringsled så går man bara bort en liten bit så får man en lugnare upplevelse av naturen.

Vi satt en stund och bara njöt och konstaterade att fåren på Island finns överallt.
Högt uppe på berget såg vi några får, vi undrade hur dom hittar alla sina får och hur får man ner dom.

En sista bild på Skogafoss.

Postat 2019-08-05 09:55 | Läst 1620 ggr. | Permalink | Kommentarer (6) | Kommentera

Skogspromenad på Sörmlandsleden

För några dagar sen gick jag och min man i skogen vid Sörmlandsleden etapp 17. Det var en solig och lagom varm dag för en liten eftermiddagstur i skogen.

Efter en kort bit var vi framme vid Abborrsjön, en liten men vacker sjö.

Vi fortsätter in i den vackra skogen.

Vid Trollsjön blir det kaffepaus.

Efter pausen så återvände vi.

Vi hade planerat att även gå rundslingan på Gallsjömossens naturreservat, men vi insåg att vi skulle bli för sena hem så det får bli en annan dag. Vi gick i alla fall in en liten bit och jag hittade den här vackra grenen.

Postat 2019-06-06 10:49 | Läst 1615 ggr. | Permalink | Kommentarer (0) | Kommentera

Den första snön

I måndags kom den första snön som låg kvar, som tur var hade jag semester. Jag åkte ut till Ekeby våtmak, snön låg orörd förutom spår från en räv. Det var ett väldigt vackert ljus på morgonen, vitt krispigt ljus utan sol som färgar allt gult.

Det var inte mycket fåglar kvar men jag hittade ett par svanar.

Solen lyckades få fram lite solljus igenom molnen en kort stund.

Efter lunch gick en sväng i parkerna, då var det ett mörkar ljus.

Jag provade för första gången att fotografera en bild med ICM tekniken - Intentional Camera Movement.

Tack för att du tittade igenom hela inlägget.

Postat 2018-12-22 16:47 | Läst 1681 ggr. | Permalink | Kommentarer (3) | Kommentera

Tvära kast

I fredags kväll vid ca 22:00 tiden satt jag lungt i soffan, allt var packat sovsäck, kamera, kläder mm, då upptäcker jag och min kompis att vårat mål var inställt. Vi hade tänkt åka på ett hingstutsläpp i Böle som ligger utanför Leksand, det är en tradition sen början av 1920-talet, man har gjort det i nästan  100 år. Väldigt snopet för oss...

Vi började genast titta efter något annat roligt mål att åka till, på lördags morgonen beslutade vi att åka till Knuthöjdsmossen i Hällefors. Vi tänkte försöka fotografera smålom.

Det var en  varm kväll på 25 gr, vid 19 tiden gick vi ut på mossen och började med att fotografera trollsländor.

Vi gick vidare på mossen och hittade en del fåglar att fotografera.
Knipandshona.

Två gräsandsungar.

Det är en väldigt vacker miljö ute på mossen.

En liten knipandshona som simmar i liten göl.

En annan knipans som redan sover.

Sista bilderna för kvällen blev på en kanadagås.

Vi gick tillbaka och kröp in i tältet för att hinna sova ett par timmar innan vi skulle ut för att fotografera smålommen i ett vackert morgonljus. Kl 03:30, var det dags att gå upp, snabbt på kläderna och fort ut på mossen och där möttes vi av den här vackra soluppgång.

Vi väntade, gick och spanade, vi både hörde och såg lommen flyga högt över oss men ingen ville landa inom synhåll. Tillslut var det bara att inse att den här gången får vi inga bilder på smålommen.

Men kanadagässen ställde upp på fotografering.

Jag avslutar med två miljöbilder till.

Tllbaka till tältet, sov ett par timmar till för att sen packa ihop och åka hem. Vi fick inga bilder på lommen men många andra bilder och en härlig naturupplevelse.

Postat 2018-06-11 14:45 | Läst 1898 ggr. | Permalink | Kommentarer (6) | Kommentera