Här kommer det att finnas mycket bilder, hoppas jag:)

Vildmarkståget, res i dåtid och upplev nutid.

Jag har varit på en resa med Vildmarkståget, det är ett samarbete mellan Inlandsbanan och Järnvägsmuseet. Både lok och vagnar är från Järnvägsmuseet, vi sitter i gamla förstaklass vagnar och äter i resturangvagnen med vita dukar. Resan börjar i Stockholm och går till Abisko och Kiruna, vi övernattar på olika hotell längs vägen, Östersund, Arvidsjaur, Gällivare och Kiruna.

Vår vagn var en Bo5b 3295 byggd 1940.

Lunchen åt vi i restaurangvagnen Ro3b 3749, byggd 1946, den kallas även för "Cronstedtsvagn". Där finns det ett riktigt kök och maten lagas av Järnvägsmuseets kockar.

Vi gjorde en paus i Bräcke, mitt emot stationen fanns ett cafe med hemgjord glass, deras inredning passade bra till vår resa. Glassen var väldigt god.

På sträckan mellan Vilhelmina och Arvidsjaur drogs tåget av två ånglok. Man hade två lok för tåget var tungt och kunde behöva draghjälp ibland, eftersom spåren kunde vara hala pga gräs mm.

Vid middagen fick vi äta i GD-vagnen, Ao3 3945 tillverkad 1957, den byggdes som representationsvagn för SJ. Där har Generaldirektören en salong och två sovkupéer. Den vagnen brukar inte vara med på tåget men pga Corona behövde man fler matplatser.

Efter övernattning i Arvidsjaur fortsätter vi mot Gällivare, vi gör ett kort fotostop vid järnvägsbron som går över Piteälven.

Vi gör även ett fotostop vid polcirkeln.

Det blir ett längre uppehåll i Jokkmokk, där besöker vi Attje och får en samisk smakshow, vi går på ett Konditori, handlar lite och får en trevlig pratstund med ett par invånare. En bild på Jokkmokks kyrka.

Gällivare station med tåget i bakgrunden, taget från hotellet med min mobil.

Idag blev det Abisko, en vacker plats som jag gärna besöker igen.

Lapporten fotograferad från Nuolja.

Här åker vi ner från Nuolja och till höger i bild ser ni Abisko Turiststation.

Framme i Kiruna slutar vår tågresa, imorgon blir det buss till Icehotellet. Här är några som som såg till att vi fick en bra resa med mycket god mat.

Det kommer att komma ett eget inlägg med bilder från Icehotel.

Inlagt 2021-09-03 17:00 | Läst 1177 ggr. | Permalink

"Ett verkligt intressant bildreportage! - hawk"

Vad heter hufvudstaden i Sverige?
Ett verkligt intressant bildreportage!
- hawk
Svar från Mari Lidström 2021-09-03 19:08
Tack så mycket! Hälsningar Mari
Intressant läsning. Det låter riktigt trevligt, en avkopplande resa där man blir bortskämd, låter ju perfekt för en som inte längre har bråttom
Svar från Mari Lidström 2021-09-03 19:16
Det var verkligen avkopplande, i vår vagn hade vi inga kontakter, så vi fick prata med våra resekamrater, läsa böcker mm. Hälsningar! Mari
Vilken resa! Kul!
Strålande bilder och en fin berättelse = väldigt bra blogg! Ångloksbilderna är riktigt bra och påminner mig om att jag åkt med reguljärt tåg med ånglok :-) Bra väder är väl kanske kritiskt, samma resa i gråmulet duggregn kanske inte samma, men vem vet, bra resesällskap så ordnar sig nog det också!? Hälsningar/ Björn
Svar från Mari Lidström 2021-09-04 19:50
Tack Björn! Den mörkaste dagen på resan var den med ångloken, det blev tufft att få till bilderna, högt ISO och mycket folk man skulle försöka att inte få med på bild. Men det var roligt, fast att jag kände mig lite galen som kastade mig ut och sprang fram till loket för att komma först. Men vad gör man inte för en bra bild:) Ha det bra! Mari
Vilken spännande resa och ett tåg som gör fotostopp gillar jag. Fina bilder även inifrån tåget, men vad gör man hela tiden? Jag har sett ishotellet på sommaren och det är läckert (och kallt).
Svar från Mari Lidström 2021-09-04 19:57
Tack Lena! Man tar det lugnt, pratar, läser, tittar ut, funderar på livet, jag stickade lite och man gick till Cafe/Bar-vagnen. Faktiskt så gick det riktigt bra, man kom snabbt in i lugnet, men man bör nog både gilla att åka tåg och gamla tåg. Ishotellet var kul, jag skulle vilja sova över där om man får gå runt där på kvällen/natten och fotografera. För som vanligt är det ju svårt att få till bra bilder utan stativ och med en massa folk överallt. Hälsningar! Mari
En sån fin resa ni gjort, det är en upplevelse man bär med sig länge.
Mycket fint blogginlägg med bilder.
Har också åkt tåg via kiruna narvik men buss lofoten Tromsö.
Det gjordes inga stopp så er var nog finare och godare ;)
Var i kiruna jukkasjärvi mars i år å besökte bla ishotellet
Svar från Mari Lidström 2021-09-04 20:03
Tack! Det var både kul och skönt med fotostop, man kom ut och fick röra sig samtidigt som man kunde ta bilder. Ishotellet är verkligen sevärt, jag tog en drink i baren och det var roligt att dricka ur ett glas av is. När du var där var väl hela hotellet kvar, för oss var det isbaren och ganska många sviter. Jag blev sugen att åka dit igen på vintersäsongen så jag får se hela hotellet. Hälsningar! Mari
niniz 2021-09-04 20:07
Japp själva ishotellet som sedan smälter ner var kvar. Tyckte det var finast gjort men hela området var fantastiskt. Var tvungen att ta in och sedan gå några varv till. Kunde inte få bilder rättvis de jag såg upplevde på plats. Har inte lagt ut dom än
Svar från Mari Lidström 2021-09-04 20:44
Det är så ibland att man inte kan fånga hur det verkligen är, is är nog extra svårt eftersom det är så lite kontraster i isen. Mina bilder är inte så bra, högt ISO, det var stressigt att hinna med för vi var bara där en kort stund sen gick resan.
Kul att se dina bilder från resan, har just bokat årets resa, den ska gå till Narvik enligt programmet. Ska bli riktigt kul att åka tåg igen, något jag gillar. Vi kommer troligtvis ha en kille på 10 år med i sällskapet. Hoppas han inte kommer tycka det är långsamt.
Tack för att du visar dina fina bilder.