Jag och min kamera.

Här kommer det att finnas mycket bilder, hoppas jag:)

Ishotellet i Jukkasjärvi

På vår resa med Vildmarkståget så gjorde vi ett kort besök i ishotellet. Nu kan man även få se en del av hotellet på sommaren, den finns i byggnad som kyls ner med hjälp av solenergi. Baren är öppen och självklart ska man ta en drink där, jag tog en vargtass. Man fick gå runt och titta på några av dom fina sviterna med olika teman i.

Ni som är nyfikna på den resan, läs mitt inlägg om Vildmarkståget.

Det var ganska mörkt, mycket folk, trång och jag har tagit alla bilder på hög ISO. Så ni får ha överseende på brus mm

En av sviterna handlade om våra inre organ.

Det fanns mycket att titta på i rummen.

Man blev lite sugen att få övernatta där, dom stora sviterna där man hade tillgång till ett värmerum med bastu, kostar 9000 kr natten, lite dyrt men man får nog en härligt upplevelse.

Vi får väl se om jag får för mig att övernatta där nån gång:)

Postat 2021-09-20 20:38 | Läst 226 ggr. | Permalink | Kommentarer (4) | Kommentera

Vildmarkståget, res i dåtid och upplev nutid.

Jag har varit på en resa med Vildmarkståget, det är ett samarbete mellan Inlandsbanan och Järnvägsmuseet. Både lok och vagnar är från Järnvägsmuseet, vi sitter i gamla förstaklass vagnar och äter i resturangvagnen med vita dukar. Resan börjar i Stockholm och går till Abisko och Kiruna, vi övernattar på olika hotell längs vägen, Östersund, Arvidsjaur, Gällivare och Kiruna.

Vår vagn var en Bo5b 3295 byggd 1940.

Lunchen åt vi i restaurangvagnen Ro3b 3749, byggd 1946, den kallas även för "Cronstedtsvagn". Där finns det ett riktigt kök och maten lagas av Järnvägsmuseets kockar.

Vi gjorde en paus i Bräcke, mitt emot stationen fanns ett cafe med hemgjord glass, deras inredning passade bra till vår resa. Glassen var väldigt god.

På sträckan mellan Vilhelmina och Arvidsjaur drogs tåget av två ånglok. Man hade två lok för tåget var tungt och kunde behöva draghjälp ibland, eftersom spåren kunde vara hala pga gräs mm.

Vid middagen fick vi äta i GD-vagnen, Ao3 3945 tillverkad 1957, den byggdes som representationsvagn för SJ. Där har Generaldirektören en salong och två sovkupéer. Den vagnen brukar inte vara med på tåget men pga Corona behövde man fler matplatser.

Efter övernattning i Arvidsjaur fortsätter vi mot Gällivare, vi gör ett kort fotostop vid järnvägsbron som går över Piteälven.

Vi gör även ett fotostop vid polcirkeln.

Det blir ett längre uppehåll i Jokkmokk, där besöker vi Attje och får en samisk smakshow, vi går på ett Konditori, handlar lite och får en trevlig pratstund med ett par invånare. En bild på Jokkmokks kyrka.

Gällivare station med tåget i bakgrunden, taget från hotellet med min mobil.

Idag blev det Abisko, en vacker plats som jag gärna besöker igen.

Lapporten fotograferad från Nuolja.

Här åker vi ner från Nuolja och till höger i bild ser ni Abisko Turiststation.

Framme i Kiruna slutar vår tågresa, imorgon blir det buss till Icehotellet. Här är några som som såg till att vi fick en bra resa med mycket god mat.

Det kommer att komma ett eget inlägg med bilder från Icehotel.

Postat 2021-09-03 17:00 | Läst 315 ggr. | Permalink | Kommentarer (9) | Kommentera

Näshultarunda 2021

Näshultarunda ersätter Näshultadagen pga pandemin, det är andra året man har en runda istället. Man åker till olika ställen och gårdar, där kan det vara försäljning av olika hantverk, bullar, saft mm, endel har utställningar. Det är spännande att åka in på smågrusvägar som man aldrig har åkt på.

På väg mot första stället så såg vi en rovfåglar jaga över en åker.

Vi åt lunch på Magdakullan, en god hamburgare från deras gård.

När vi skulle åka därifrån så kom det en riktigt fin bil.

Vi åkte vidare till Näshultakvarn, där tog vi en promenad till den gamla hamnen, ett gammalt båthus kikade fram i skogskanten.

Några gamla båtar låg på hög inramade av grönskan.

Vi fick en härlig tur och vi kom hem med både hemlagad saft och nybakade bullar.

Postat 2021-08-21 17:54 | Läst 345 ggr. | Permalink | Kommentarer (0) | Kommentera

Stenby fornborg

Idag tog vi en promenad till Stenby fornborg, vi har ca 2,5 km dit men av någon anledning har vi inte varit där. Det är väl så att det som finns nära blir lätt att man bara skjuter upp till någon annan gång.

Stenby fornborg är ca 1500 år gammal, den var 140 x 100 m, sammanlagt var muren 300 m uppdelat på en inre och en yttre mur. Den ligger högt upp på ett berg, där kunde dom bevaka båttrafiken på Borsöknabäcken.

Svårt att få fram hur den ser ut med bilder från marken men ni får titta på stenhögarna och föreställa er en lång raserad mur. Jag tyckte det var kul att fotografera där med alla ormbunkar som växte bland stenarna, synd bara att mossan var gul på dom flesta stenarna.

Postat 2021-08-16 20:36 | Läst 255 ggr. | Permalink | Kommentarer (1) | Kommentera

Urban Nature

Jag har fotograferat naturen i centrum i flera år, men i år har det blivit extra mycket. Jag har bott centralt nu i 14 år och sett att fler arter har flyttat in i centrum, först kom måsarna och tärnorna. För några år sen började rörhönorna häcka mitt i centrum och även knipänderna häckar nu, men dom misslyckas ganska ofta. Några av rörhönorna stannade kvar i vintras och klarade sig fram till våren. I år har vi haft en knölsvan som stannat i centrum hela sommaren, det är en fjolårsunge.

I år har jag mest fokuserat på att ta bilder där det syns att dom lever mitt i city.

Jag tycker det är kul att få lite ruffiga bilder med betong.

'

Nu på slutet av sommaren har jag mest fotograferat harar, dom flever runt omkring oss men är dom är ändå ganska skygga.
Den här haren är den som är minst rädd.

Här lever några harar men dom är skyggare.

Den här haren är väldigt svår att få bild på, jag får verkligen smyga och åla för att komma tillräcklig nära.

Den andra haren är lättare, om ni tittar på öronen så ser ni skillnad på dom. Dom två kommande bilderna är på samma hare.

Här får dom solbelysta husen bli en vacker bakgrund. Titta in haren till höger, han är nog en gammal slagskämpe. Jag tog bilden i maj men jag har inte sett honom igen.

Postat 2021-08-05 20:08 | Läst 388 ggr. | Permalink | Kommentarer (5) | Kommentera